Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro: bizarní Ferrari s katalyzátorem jelo až 351 km/h
7.2.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Kreace excentrického designéra Luigiho Colaniho je nejzvláštnějším Ferrari všech dob. Výkon činil 750 koní, maximálka 351 km/h.
Možná vypadá jako podivín, kterému byste dali korunu, ale nemůžete mu upřít, že navrhl jedno z nejbizarnějších a zároveň nejrychlejších Ferrari historie. Luigi Colani, dříve Lutz Colani z Berlína, stvořil řadu „ztřeštěných“ aut, která po zemském povrchu doslova létala. Jeho dlouholetá kariéra designéra vedla přes značky jako Fiat a Alfa Romeo, přes Lancii, Volkswagen a BMW. Později se věnoval také designu nábytku, domácích potřeb, skříní počítačů a televizorů, nákladních aut i kuchyní. Jak šel čas, vybudoval si Colani pověst předního průmyslového návrháře.
Colani je ovšem pro fandy automobilů výjimečný tím, že dokázal svět čtyř kol propojit se sochařským uměním a díky výtečné aerodynamice také s maximální rychlostí. Citroën 2CV (tedy Colani 2CV) se spotřebou 1,7 litru ale nebyl tím případem. Nově vymyšlený vůz vznikal z popudu francouzského modeláře Ilaria na základech Ferrari Testarossa (z roku 1984). Výsledkem se nakonec stala placka, kterou vidíte na fotografiích.
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro z roku 1989, vůz s komplikovaným názvem a neuvěřitelně efektivní aerodynamikou, dostal navíc z Testarossy i motor s objemem 4,94 litru. Plochý dvanáctiválec Colombo však nezůstal v původní podobě. Do akce byl totiž zapojen Ferdinand Pietz a německá společnost Lotec zaměřená na brutální úpravy automobilů. Jednotka uložená uprostřed tak dostala dvojici tučných turbodmychadel a po řádných modifikacích mohla nabídnout namísto původních 396 i dnes ohromujících 750 koní při 6 400 otáčkách, 900 Nm motor generoval přesně v pěti tisících otáček. Zajímavostí byl i klasický katalyzátor, který Colaniho vozu v útrobách nechyběl.
Aerodynamická placka s hmotností 1 650 kilogramů s pětistupňovou manuální převodovkou byla natolik výjimečná a funkční, že se jí tvůrce nebál o dva roky postavit na americké solné pláně Bonnevile, kde se dodnes testuje, na kolik můžete to či ono monstrum rozjet. Už značně pozměněný vůz oproti prvnímu vydání (viz fotografie) s Mikem Strasburgem za volantem dokázal zrychlit na stokilometrovou rychlost za pouhých 3,8 sekundy a dosáhnout až 351 kilometrů v hodině, což na velmi dlouhou dobu k titulu nejrychlejšího Ferrari. 351 km/h a téměř 152 koní na litr před 23 lety? Ano, je to tak. Vůz byl při této jízdě posledně také brzděn dvojicí padáků.
Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro si však také vysloužilo pověst nejrychlejšího vozu s katalyzátorem. Co je s podivem, že vůz byl také homologován pro jízdu na běžné silnice a sám Luigi Colani s ním prý občas vyrazí. Možná nejošklivější, ale rozhodně dodnes jeden z nejrychlejších italských hřebců je o to více vzrušující. Pokud ale v dnešní době narazíte na některý z vyrobených kusů na prodej, pak se připravte, že podle toho také bude vypadat jeho cenovka. Za částky pod 500 tisíc dolarů (tedy více než 10 milionů Kč) si tuhle „příšeru“ zřejmě nepořídíte. A pokud ano, pak bychom vám doporučili naučit se sedět za volantem docela jinak, než jak jste zvyklí. Posuďte sami z přiloženého videa.

















Colani Ferrari Lotec Testa d'Oro - už samotný název napovídá, že to nebude zrovna obyčejné auto
Profesor Colani mluví v euforii o svých rychlých výtvorech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězství lokalmatadora Zarca včera 15:51
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač včera 15:28
- Vítězem Moto3 Rueda včera 11:58
- Mokrý warm-up pro Joana Mira včera 09:58
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu 10.5.2025
Nejnovější články
Číňané zajdou ještě dál, upřesnili podstatné detaily ke svému novému velkému dieselu pro osobní auta
před 2 hodinamiNejnovější Honda je totální vzhledový bizár, podívejte se na tu příď jako z Pacmana. A to je jen začátek
včeraElektromobily se stávají finančně neúnosnými i pro služby na sdílení aut, jejich provoz stojí ročně o 185 tisíc víc než u spalovacích vozů
včeraKlasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
včeraKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva