Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Po daru z lásky slavné herečce se slehla zem, má cenu přes 300 milionů Kč
26.2.2020 | Mirek Mazal
Tohle auto vzniklo jen v pěti exemplářích a koupit si jej mohli pouze lidé vybraní samotným Enzem Ferrarim. Jedním z nich byl Roberto Rossellini, který ho pořídil jako dar pro svou nastávající manželku.
V roce 1953 přišlo Ferrari s autem, které mělo ovládnout mistrovství světa silničních automobilů. Jednoduché označení 375 MM vzniklo popiskem objemu jednoho z dvanácti válců motoru v kubických centimetrech a k tomu se přidala zkratka ikonického závodu Mille Miglia. Stroj seriálu dominoval a jak už bývá zvykem, jeho úspěchů si všimli bohatí klienti Ferrari s touhou jezdit přesně v tomto nezastavitelném stroji.
Vedení italské továrny kývlo, umožnilo ale přeměnu pouhých pěti kusů 375 MM na silniční specifikaci, kterou si mohli pořídit pouze zájemci vybraní samotným Enzem Ferrarim. Civilní verze dostaly přídomek Speciale a z celé sady je nejvzácnější kus s výrobním kódem 0456AM. Ten pořídil italský režisér Roberto Rossellini, Ferrariho přítel, jako svatební dar pro svou manželku, slavnou herečku Ingrid Bergman.
Zakázkové Ferrari 375 MM Coupé Speciale vytvarovalo designové studio Pininfarina. Premiéra uhlazeného kupé se odehrála na pařížském autosalonu v roce 1954, kdy veřejnost poprvé uviděla výklopné přední světlomety, žebra za blatníky nebo hluboké podběhy na počest závodního speciálu 250 Testa Rossa.
Přímo auto, které se ukázalo v Paříži, putovalo k Rossellinimu, který jej daroval své krásné ženě. Ingrid ale překvapení odmítla, prý nepřišla na chuť vzhledu výjimečného automobilu. Zklamaný představitel filmového neorealismu v Itálii se tedy rozhodl, že vůz bude používat sám a tak i učinil.
Rossellini byl vášnivým sběratelem aut, a tak si rovnou objednal ještě jeden exemplář 375 MM, tentokrát čistě závodní specifikaci. Po jeho poškození při havárii kontaktoval karosářskou dílnu Scaglietti, aby mu navrhli novou karoserii tvaru kupé. Inovativní návrh připomínal Mercedes 300SL Gullwing a pod kapotou dále bušil dvanáctiválcový agregát o výkonu 340 koní (250 kW). Opravená náhrada ctila podvozkové a pohonné komponenty, jen už nebyla podobná původnímu zhotovení od Pininfariny. To ale odbočujeme.
Středobodem našeho příběhu je ale originální 375 MM Speciale Bergman Coupé, které zůstalo v Itálii i po Rosselliniho smrti v roce 1977. Později bylo prodáno zaměstnanci Microsoftu, počítačovému expertu Jonu Shirleymu, který jej nechal renovovat vozu dopřál i zbrusu nové lakování v původním odstínu Grigio Ingrid - šedá Ingrid. Poté ale jeho stopa mizí.
Současné místo výskytu tohoto je neznámé, a to už po řadu let. Nikdo se veřejně nepřihlásil k jeho vlastnictví, nikdo jej neukázal na žádné z významných přehlídek elegance a povědomí o něm nemá ani samo Ferrari. Pokud se neztratilo z povrchu zemského, můžeme jeho majiteli jen závidět - mistrovské dílo, které později inspirovalo design Corvette z roku 1956 a rovněž ovlivnilo návrháře Ferrari 612 Scaglietti představeného v roce 2004, je ohromující automobil. A také velmi cenný - jiný z pěti existujících kusů 375 MM se loni prodal za 12,7 milionu dolarů, tedy bezmála 300 milionů Kč. Dnes nezvěstný exemplář se jmény Rossellini a Bergman v historii majitelů a unikátní specifikací má dozajista ještě vyšší hodnotu.
Na historické fotce vidíme zleva Roberta Rosselliniho, Giuseppe „Nina” Farinu, Ingrid Bergman a Enza Ferrariho. Trojice z nich stála u zrodu historie Ferrari 375 MM Speciale Bergman Coupé
Vůz dostal příhodnou přezdívku Dono d'amore, tedy Dar z lásky. Přesně tím byl, dnes je nezvěstné
Zdroje: Drive Tribe, Ferrarism
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 31 minutami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 31 minutami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před hodinou - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 3 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 4 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva