Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Drahý modrý lak Concordu musel po 14 dnech dolů, tak velké způsoboval problémy
9.10.2019 | Mirek Mazal
Bílá, modrá, červená... Zdá se být nepodstatné, do jakého laku „hodíte” jakýkoli dopravní prostředek, však jde jen o vzhled. U auta možná, u supersonického letounu ani trochu.
Přesně 2. dubna 1996 se na letišti v Gatwicku potkali Cindy Crawford, Claudia Schiffer a Andre Agassi. V tu chvíli celebrity největšího kalibru očekávaly jedno slavné letadlo. Neměly ale v plánu odlétnout někam za exotikou exotické destinaci, smyslem jejich přítomnosti bylo zviditelnit marketingový kousek, který do té doby svět nepoznal.
Pozvaní hosté neměli tušení, čeho se mají dočkat, až se před nimi objevil sytě modrý Concorde zdobený firemním logem nápojového gigantu Pepsi. Firma do té doby používala ve svém logu a dalších materiálech příliš mnoho červené, čímž se málo odlišovala o konkurenční Coca-Coly. Vedení firmy tak nařídilo změnu, o které se rozhodlo dát pořádně vědět celému světu.
V extrémně drahou reklamní plochu se proto proměnil i jeden z posledních vyrobených Concordů série Sierra Delta z roku 1978. Lakování začalo v březnu 1996 pod dohledem Air France, dokončení vyžadovalo přes 200 litrů barvy a více než dva tisíce hodin práce. Dne 31. března přemalovaný letoun v noci tajně odletěl do Gatwicku, kde se druhý dubnový den ukázal celému světu při prezentaci nové firemní identity potravinářského kolosu.
Jedna z největších marketingových akcí devadesátých let bohužel zdaleka nedopadla podle očekávání, a to právě kvůli onomu modrému laku. Jakkoli se taková změna zdá být banální, v rychlostech, v jakých se Concorde pohyboval, přinesl i jiný lak technická omezení. Nadzvukový let způsobuje zahřívání povrchu letadla, které se kvůli tomu zvětšuje. Sériové ošetření speciálním bílým nánosem způsobovalo jen změny, na které byl Concorde připraven, modrá už teploty zvyšovala příliš.
Revoluční supersonický dopravní letoun přeměněný na létajícího billboard tak musel omezit svou maximální cestovní rychlost na Mach 1,7 místo Mach 2,04. Nejvyšší tempo si mohl navíc dovolit jen po 20 minut čistého času, pak bylo nutné zpomalit, jinak by letounu hrozilo zřícení.
Ačkoli změnu identity Pepsi lze označit jako úspěšnou a modrá barva vévodí jejímu logu dodnes, samotná akce zvaná Project Blue nepřinesla zdaleka takový efekt, v jaký forma doufala. Stála neskutečných 500 milionů dolarů (dnes 11,8 miliardy Kč) a říká se, že nikdo jiný toho času neinvestoval větší obnos do jediné marketingové akce. Concorde v barvách Pepsi sice způsobil haló, po 14 dnech se ale vrátil do bílé. Během té doby navštívil jen 10 měst a dokončil slabých 14 nadzvukových letů.
Drahý špás, u Pepsi té doby ale zvládli i divočejší kousky - stejnou částku měli investovat do příprav reklamního klipu s novým designem plechovky natáčeným ve vesmíru, který nakonec nikdy nebyl odvysílán. Protože design plechovky se v mezičase ještě změnil...








V roce 1996 Air France přebarvila Concorde na modrou barvu s cílem propagovat nové barvy Pepsi
Realizace reklamního záměru zabrala tisíce hodin a jejího odhalení se ujaly světové celebrity, sláva Pepsi ovšem vydržela jen dva týdny, kvůli přehřívání letadla musel modrý lak dolů
Ovšem, Pepsi té doby pamatuje i větší reklamní fiaska...
Zdroj: Primal Space@Youtube
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Věříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 4 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera