Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Elon Musk naboural nepojištěný McLaren F1, další rána osudu ho zasáhla o 9 let později
29.1.2020 | Petr Miler
Ne každý ví, že si Elon Musk koupil svého času nejrychlejší auto světa, ještě méně je pak známo, že s ním těžce boural bez pojistky. Co se ale právě s jeho autem dělo pak?
Elon Musk je dnes světoznámou osobností a lidé si jej primárně spojují s tím, že je spoluzakladatelem, dodnes největším akcionářem a šéfem automobilky Tesla. Tváří se jako velký proponent udržitelné mobility, tento postoj jsme mu ale nikdy úplně nevěřili. Auta měl vždy rád bez ohledu na způsob pohonu a máme pocit, že na tom elektrickém jej lákají primárně jiné věci než fakt, že se o podobné emise nepřímo postará ve 20 kilometrů vzdálené uhelné elektrárně.
Díky jeho nadšenému přístupu k autům Tesly vypadají tak, jak vypadají a na rozdíl od většiny jiných elektromobilů vyvolávají alespoň nějakou touhu je vlastnit. Fascinaci výkonem a rychlostí musí mít v krvi už proto, že si kdysi jako jeden z pramála lidí na celém světě koupil McLaren F1 a po nějakou dobu jej používal pro denní ježdění. Během jediného roku s ním tak ujel skoro 18 tisíc km a učinil z něj jeden z nejintenzivněji používaných exemplářů vůbec. Pak s ním ale bez pojištění těžce boural.
Tato historie je více nebo méně známá, když jsme ale o víkendu psali o exempláři téhož vozu, který dnes používá Lewis Hamilton, napadlo nás, jestli náhodou nejde o bývalé Muskovo auto. Do USA se totiž oficiálně dostalo jen 7 kusů a pokud s ním Hamilton jezdí po Kalifornii, je docela slušná šance, že jde o bývalý vůz Elona Muska. Jak se ale ukázalo, není tomu tak - Hamilton jezdí s vozem s pořadovým číslem 44, Musk měl číslo 67. Co se tedy po nehodě stalo s ním?
Než se dostaneme k odpovědi, připomeňme, že oněch sedm aut se dostalo do USA docela pochybným způsobem, na americké poměry rozhodně. McLaren nikdy neprotáhl F1 americkou certifikací a v době jeho vzniku neexistovala „Gatesova výjimka”, takže dostat jej na americké silnice bylo standardní legální cestou nemožné. V USA ale žije dost lidí s českými kořeny a jeden z nich snad musel mít něco do činění s firmou Ameritech, která díky kontaktům majitele a pár drzým nápadům auta pro provoz v USA homologovala.
Ameritech se dokázal registrovat u amerických úřadů jako výrobce aut, i když nikdy nic nevyrobil a McLareny F1 upravil tak, aby odpovídaly americkým regulacím. Pak je vybavil vlastními VIN jako by byly vyrobeny v roce 1995 (i když šlo také o vozy z let 96 a 97 - tehdy ale už platila moc přísná pravidla) a tradá, mohly do prodeje. Vozy byly dost radikálně pozměněny, aby se toto mohlo stát, například musely mít zakrytá dvě ze tří sedadel jakýmsi kobercem, protože takto řešení třímístné auto by v USA nikdy před pravidly neobstálo. Dostalo také jiná světla, upravené nárazníky řadu dalších modifikací, které dnes na žádném z amerických F1 v provozu nevídáme. Na většině z nich totiž dost možná ani nikdy nebyly.
Vtip je v tom, že jen Ameritech ví, kolik aut takto skutečně pozměnil. Legenda praví, že reálně upravil jedno a nafotil vše tak, aby to vypadalo, jako by jich pozměnil sedm. A šlo to snadno, neboť všechna byla stříbrná. Proto také není možné rozpoznat jeden „americký” McLaren F1 od druhého na pohled - byl to záměr, vychytralá pseudohomologace Ameritechu od začátku počítala i s tím.
Dnes už je to každému jedno a snad i americké úřady jsou rády, že u nich pár posvátných McLarenů jezdí. Otázkou bylo, zda jich kvůli Muskově nehodě není dnes už jen šest, ale není tomu tak - číslo 67 Elona M. žije dodnes, ale ani po jeho téměř totálním zničení vozu nemělo lehký život.
Musk koupil auto jako ojeté v roce 1999 a nakonec si ho nechal až do roku 2007, i když nehoda se mu přihodila v roce 2000. Byl to tedy on, kdo jej nechal u McLarenu vrátit zpět do perfektního stavu a vlastnil ho i několik roků poté, co vstoupil do Tesly. Prodal ho za neznámou sumu v době, kdy kalifornská automobilka potřebovala peníze a jistě i Muskovi se hodilo zpeněžit ceněný britský stroj, a tak jej přepustil třetímu majiteli.
Ten si jej chvíli užíval, v roce 2009 ale auto zachvátil požár kvůli problému s katalyzátorem. Bylo to už podruhé, co mělo tohle auto namále a jen se štěstím mu zůstalo původní karbonové šasí. Podruhé během několika let tedy zamířilo do Wokingu na kompletní přestavbu, kde na něm pracovali déle než rok. V roce 2010 se vrátilo zpět ke svému majiteli a zůstává v jeho vlastnictví až do dnešních dnů.
Snímky níže pochází z roku 2017, kdy majitel přivezl „číslo 67” na setkání majitelů McLarenů F1 ve Francii při oslavách čtvrtstoletí od prvního představení. Od té doby nebylo spatřeno, majitel jej ale prý zatím neplánuje prodat. Dá se očekávat, že až svůj postoj změní, půjde o jeden z nejcennějších McLarenů F1 vůbec. Dva velké incidenty jeho hodnotu zdánlivě snižují, ale už fakt, že jej dlouho vlastnil a vlastnoručně naboural Elon Musk, požene jeho hodnotu velmi vysoko. Nakonec, Rowan Atkinson alias Mr. Bean svůj exemplář také dvakrát naboural, navíc byl tím nejvíce ojetým na světě, přesto se nakonec prodal dráže než jiné.



Elon Musk převzal svůj McLaren F1 v roce 1999 v doprovodu své tehdejší snoubenky, nechal si jej dlouhých 8 let
Šéf Tesly F1 používal jako vůz na denní ježdění, jedna z cest byla ale autu téměř osudná
Nakonec jej opravil, prodal, novému majiteli pak téměř shořel. Vlastní jej dodnes, takto ho ukázal v roce 2017 ve Francii
Zdroje: Sami Aaltonen@kuvat, misc.video@Youtube, PandoDaily@Youtube
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Živá témata na fóru
- GTD + STI 05.03. 17:37 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 05.03. 16:38 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.03. 13:40 - pavproch
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1