Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu

Tohle auto dostalo v 90. letech jako jedno z prvních silničních aut vůbec sedmistupňovou sekvenci. Je to skříň od stáje Formule 1 Williams.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu

16.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tohle auto dostalo v 90. letech jako jedno z prvních silničních aut vůbec sedmistupňovou sekvenci. Je to skříň od stáje Formule 1 Williams.

Když v roce 1994 přišel brunejský sultán k designérskému studiu Pininfarina s požadavkem na zcela unikátní auto, nebyl prvním, kdo po tomto studiu něco podobného chtěl. Tento případ ale přece byl něčím odlišný - sultán chtěl v útrobách svého auta mít automatickou převodovku. Tehdy měly silniční sporťáky podobné úrovně manuály a ani ve Formuli 1 či podobně vysokých patrech motorsportu nebyly „doma” zase tak dlouho.

Peníze nebyly problém a odmítnout brunejského sultána by znamenalo připravit se o velkou zakázku. Brunejský vládce je vyhlášený svým automobilovým megalomanstvím, a a tak si s princem Jefrim objednal takové auto nikoli jedno, ale rovnou sedm. U Pininfariny se tedy pustili do práce a za základ vzali Ferrari 512M, faceliftované Testarossy. To se po designové stránce moc nepovedlo, ovšem výsledek, který si můžeme prohlédnout na fotkách, je z jiného soudku. Dostal název Ferrari FX.

Design byl opravdu neobvyklý. Dnes nám může připomínat MTX Tatru V8, Lamborghini Diablo se světly z Nissanu, možná i trochu Corvette a dalších aut. Ferrari by v něm ale tehdy a ani dnes hledal málokdo, odhady spíše zněly na příbuzného McLarenu F1. Jenže loga na kolech a na přídi hovoří výmluvně.

V každém případě je ale tohle auto svým vzhledem kontroverzní. Z některých úhlů je zajímavé, z jiných krásné a z dalších spíše odpudivé. Konečné hodnocení necháme na vás, ale věnujme se ještě některým detailům. Karoserie je vyrobená z hliníku a karbonu, takže je lehčí než u 512M. Ozvláštňuje ji sání stylu NACA v přední kapotě a víko motoru z plexiskla, které má 12 kulatých otvorů. Skrz něj je vidět známý dvanáctiválcový boxer a najdeme zde také jediné označení FX na celém autě.

V interiéru je samozřejmostí kožené čalounění všeho, na čem prsty, oko či pozadí spočine. Zajímavější ale jsou pádla řazení, která u jiného silničního auta této úrovně z poloviny 90. let nenajdete. V modrém autě na snímcích je převodovka od stáje F1 Williams, ale v některých dalších autech byla údajně převodovka od Prodrivu, ovládaná tlačítky.

Skříň od Williamsu je sedmistupňový elektrohydraulicky ovládaný poloautomat, který se ovládá pádly pod volantem. Konstrukčně vychází z převodovky, kterou používaly tehdejší Formule 1, požadavky ale byly náročnější - nešlo tu jen o rychlost řazení, třebaže tu muselo FX na jedničku zvládat též. Nároky byly kladeny i na komfort a pochopitelně také na životnost - 300 km jednoho závodu ef-jedniček by tady nestačilo.

Jinak logika fungování tohoto řazení není neobvyklá - zatáhnutí za pádlo má za výsledek odřazení nahoru, zatlačením na něj podřazujete, a je jedno, jestli používáte to levé nebo to pravé, podobně jako ve Formuli 1 té doby. Na středovém tunelu vidíme u loga Williams malou páčku, kterou se ovládá režim převodovky - na výběr je z D, N a R. Kolečko vedle mění rychlost řazení.

Není náhodou, že vidíme fotky jednoho auta a bavíme se konkrétně o jeho převodovce. Vývoj a výroba samozřejmě trvaly nějakou dobu a když v druhé půlce 90. let zasáhla asijské trhy recese, sultán začal šetřit, kde mohl. Šest aut už měl v garáži, ale tohle konkrétní, čtvrté z celé série, bylo ještě dokončováno u Williamsu. A tak najednou nemělo svého pána.

Ovšem ne nadlouho. Dozvěděl se o něm Dick Marconi, majitel muzea automobilů v jižní Kalifornii, a koupil ho. Šest aut tedy stojí zamčených ve sbírce v Bruneji, ale tohle jedno se ukazuje na přehlídkách a také bylo pořádně nafoceno, takže se na něj můžeme do detailu podívat.

Na přelomu tisíciletí s ním jel i novinář Winston Goodfellow, údajně jediný novinář mimo Brunej, který se s Ferrari FX kdy projel. Označil ho za nebe na zemi - doslova se prý podíval do nebe, „aniž by musel předtím zemřít”, jak tehdy údajně napsal. Pokračoval, že pokud bude nadcházející F60 - ze které se později vyklubalo Enzo - takhle dobrá, bude to opravdu stát za to. Vůz dnes stále stojí v muzeu Dicka Marconiho v kalifornském Tustinu, takže pokud byste měli chuť prohlédnout si něco, co je běžně k dispozici možná největšímu sběrateli aut na světě, máte příležitost...


Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 1 - ferrari fx williams 1996 01Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 2 - ferrari fx williams 1996 02Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 3 - ferrari fx williams 1996 03Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 4 - ferrari fx williams 1996 04Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 5 - ferrari fx williams 1996 04aFerrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 6 - ferrari fx williams 1996 05Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 7 - ferrari fx williams 1996 06Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 8 - ferrari fx williams 1996 07Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 9 - ferrari fx williams 1996 08Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 10 - ferrari fx williams 1996 09Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 11 - ferrari fx williams 1996 10Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 12 - ferrari fx williams 1996 10aFerrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 13 - ferrari fx williams 1996 11Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 14 - ferrari fx williams 1996 12Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 15 - ferrari fx williams 1996 12aFerrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 16 - ferrari fx williams 1996 12bFerrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 17 - ferrari fx williams 1996 13Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 18 - ferrari fx williams 1996 14Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 19 - ferrari fx williams 1996 14aFerrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 20 - ferrari fx williams 1996 15Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 21 - ferrari fx williams 1996 15aFerrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 22 - ferrari fx williams 1996 16Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 23 - ferrari fx williams 1996 17Ferrari FX: speciál pro brunejského sultána předběhl svou dobu - 24 - ferrari fx williams 1996 18
Tohle Ferrari existuje mimo Brunej jen jedno

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše