Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ferrari, Lamborghini i Maserati kdysi nabízely auta s motory 2,0. Proč?
21.8.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 183 foto) Dvoulitrové Ferrari nebo Lamborghini zní jako vtip, dvoulitr s osmi válci pak jako velká bizarnost. Přesto taková auta kdysi vznikla.
Představte si, že žijete v Itálii v 70. letech minulého století a že si můžete dovolit některý ze sporťáků tamních prestižních značek. Jenže nejste zas tak bohatí, aby vám bylo všechno jedno, a už vůbec nechcete státu platit na daních ani o liru víc, než absolutně musíte. A na auta s objemem motoru větším než dva litry je uvalena vysoká daň z luxusu - jde o dvojnásobnou DPH, tedy celkovou taxu 38 %. Bavíme-li se o autech za miliony, jde tu o statisíce navíc, žádná legrace.
Právě v reakci na tento daňový nápad vznikla auta, o kterých dnes bude řeč. Posvítíme si hlavně na jedno konkrétní Lamborghini Urraco P200 - sporťák se čtyřmi místy k sezení, alespoň na papíře. Dostal skutečně motor o objemu 1 994 ccm, což zní v případě vozu této italské značky poněkud nedůstojně, jenže tohle nebyl jen tak nějaký dvoulitr. Nebyl to čtyřválec, nýbrž osmiválec, V8 umístěná uprostřed napříč. Poháněla pochopitelně zadní kola a i přes malý objem to byl motor hodný nasazení ve voze značky Lamborghini. Nevztahovala se na něj ale daň z luxusu, takže účel byl splněn.
Posuňme se o 40 let do budoucnosti a do Řecka, kde byl jeden takový kus z roku 1976 nedávno na prodej. Byl dovezen z Holandska, kam se předtím dostal z Itálie. Je to prý jeden z pouhých 66 vyrobených dvoulitrových kusů pro italský trh a zhruba 800 Urrac celkově za šest let produkce. Očividně většinový zákazník značky Lamborghini neviděl jako prioritu nízké daně a trochu se divíme, že si někdo u Lamba myslel opak. Jenže zuřící býk v tom nebyl sám - stejně smýšleli i lidé u Ferrari a Maserati, kteří nabídli podobné motory.
Dostaneme se k nim, teď se ale vraťme zpět k Urracu P200. Onen konkrétní kus na fotkách je vážně zachovalý, nemá ani moc najeto, vidíme necelých 35 tisíc kilometrů na tachometru. Fotografie níže, kterých je opravdu spousta, ukazují vůz do detailu a také na konci vidíme dokumentaci servisu motoru. Byl skutečně rozebraný téměř na prvočástice a tedy by měl mít všech svých 134 kW (182 koní) a 176 Nm pohromadě. Mělo by to stačit na stovku za 7,2 vteřiny a maximálku 215 km/h, což ani dnes nejsou marné hodnoty, na atmosféricky plněný dvoulitr tuplem.
Tento vůz si nedávno našel nového majitele v aukci za 76 000 dolarů, tedy asi 1,81 milionu Kč, další dva, o kterých se zmíníme, si ale pořád můžete koupit.
Prvním z nich je Ferrari 208 GT4 neboli Dino z roku 1976. Také to má pod kapotou motor 2,0 V8, v tomto případě má ale jen 1 991 cm3 a je objemově vůbec nejmenším osmiválcem, který se kdy montoval do sériového silničního stroje. Automobilka později postavila i jeho přeplňovanou verzi pro model 208, která se stala vůbec prvním turbomotorem Ferrari. Dnes ale zůstaneme u přece jen bizarnějšího, atmosféricky plněného provedení.
Dává výkon 127 kW (173 koní) při 7 700 ot./min, což stačí na stovku za 8 sekund a rychlost až 220 km/h. Ani tohle nebyl velký komerční úspěch, 840 kusů je ale o hodně více než u Lamborghini a hlavně o hodně více, než by člověk čekal. Tato rarita je nyní k mání v Itálii za 47 000 Eur, tedy asi 1,27 milionu Kč s pouhými 9 750 km na tachometru.
Své k této daňové šarádě řeklo i Maserati, které v roce 1977 představilo model Merak 2000 GT. V rámci zákonných limitů se trojzubec vydal až na samou hranici možností, když vsadil na motor o objemu 1 999 cm3, na rozdíl od svých italských konkurentů si ale vystačil s šesti válci uspořádanými do V. Jistě i proto byl Merak z celé trojice nejslabší, když nabízel výkon nejvýše 125 kW (170 koní) při 7 000 ot./min a točivý moment maximálně 186 Nm při 4 000 ot./min. I to ale stačilo na stovku za 9,1 sekundy a maximální rychlost opět 220 km/h.
Červený kus, který můžete vidět na fotkách níže, je jeden z 200 vyrobených, které do roku 1983 vznikly. Ani toto tedy nebyl trhák, čemuž odpovídá i jeho aktuální cena - k mání je v USA za 42 900 USD, tedy něco málo přes 1 milion Kč.
Nepředpokládáme tedy, že byste o tyto vozy měli bůhvíjaký zájem, jsou to spíše historické zajímavosti, zejména v případě Ferrari a Lamborghini - dvoulitrových šestiválců vzniklo více a dočkaly se nasazení i v obyčejnějších autech. Právě tyto dvě značky ale postavily dva vůbec nejmenší sériově vyráběné osmiválce, kvůli... daním. A Ferrari ten svůj udrželo v turboverzi v nabídce až do konce 80. let. I když je to výsledek podobně pomateného tlaku, je nám přece jen bližší než současné motory jako litrové tříválce, které vznikají kvůli jinému nařízení shůry - evropským pokutám za nadlimitní spotřebu...












































































































Tohle Lamborghini může být vaše. S dvoulitrovou V8 jich na světě asi moc nebude
Motor byl před necelým tisícem kilometrů zrenovován a převodovka dostala nové synchrony, mimo jiné
Ferrari 208 GT4 má velmi podobný, ale ještě o něco menší motor
Maserati Merak 2000 GT disponuje nejobjemnějším dvoulitrem, je to ale „jen” šestiválec
Zdroje: Bring a Trailer, Mobile.de, eBay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejčtenější články
Prodaných Octavií 8, Kodiaqů 34. Pád Škody v Číně na úplné dno navzdory směšným cenám je varováním pro všechny Evropany
14.4.2025Milionové gesto: Michael Schumacher nově podepsal helmu určenou pro charitativní aukci, možná to s ním není tak zlé
14.4.2025Přehmaty VW táhnou ke dnu i jeho obchodní partnery, automobilka s 61letou historií spadla hlavně kvůli Němcům do obřích ztrát
14.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Mercedes končí s dalšími dvěma modely, v době úspor musí pryč z nabídky vše, co není dostatečně „progresivní”
14.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva