Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fiat Mefistofele: závan pekla z šestiválce o objemu 22 litrů
12.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Jak vypadá vůz, který byl před celým stoletím navržen s cílem pokořit světový rychlostní rekord? Podívejte se do tváře ďábelského Fiatu.
Historie Fiatu Mefistofele se začala psát v roce 1908, kdy Fiat představil model SB4 určený pro závody vozů, jejichž výkon byl z motoru na kola přenášen pomocí řetězu. Šlo o čistokrevné závodní vozidlo a když jej v akci shlédl Sir Ernest Eldridge z Velké Británie, koupil jej s myšlenkou na vytvoření pekelného stroje na lámání rychlostních rekordů.
Krátce po koupi ale náš anglický Lord objevil na automobilu zásadní problém - malý a slabý motor. „Pouhých” 18 litrů zdvihového objemu bylo Eldridgem shledáno jako nedostatečných, a tak jej jednoduše vyměnil za pořádný motor rovnou z letadla (tehdy šlo zjevně o obvyklý postup). Pro jeho účely posloužil řadový, kapalinou chlazený šestiválec Fiat A12 o objemu 21,7 litru poskytující 320 koní v 1 800 otáčkách. Na samotném motoru byla provedena spousta úprav, které zahrnovaly například integrování 4 ventilů a 4 samostatných zapalovacích svíček na válec.
V momentě, kdy měl Eldridge k dispozici motor podle svých představ, potřeboval upravit šasi původní SB4, k čemuž použil díly z londýnského městského autobusu. Náprava automobilu byla poháněna skrz řetěz a jako třešnička na dortu měl vůz brzdy pouze na zadní nápravě, což jej činilo obtížně řiditelným i pro velmi zkušené řidiče. Zajímavostí je, že dodnes nevíme, jak s využitím tohoto pohonu mohlo auto couvat, neboť právě tato část vozu se pozdější renovace nedožila.
12. července 1924 Fiat Mefistofele, který byl takto pojmenován italským tiskem podle pekelného projevu jeho obrovského motoru, zažívá své největší vítězství, když stanovuje nový světový rychlostní rekord ve francouzském městě Arpajon. Pět metrů dlouhý, dvoutunový kolos tehdy řídil sám Sir Eldridge a dosáhl tehdy na oficiálně uznanou maximální rychlost 234,98 km/h. Tento rychlostní rekord byl posledním podobným pokusem pořádaným na běžných silnicích. Samotný rekord neměl dlouhého trvání, pouhých 32 dnů, ale jméno Mefistofele přežilo více než století po jeho zrození.
V roce 1969 šéf Fiatu, Giovanni Agnelli, koupil Mefistofela od dědiců Sira Eldridge a poslal jej do Itálie, kde prošlo důkladným restaurováním a po té bylo přidáno do historické firemní kolekce Fiatu. Samotné auto je perfektně funkční i dnes a můžete jej vidět v Turíně v Centro Storico Fiat.
Bohužel nejsou dochovány žádné historické záznamy tohoto pekelníka v akci. Spokojit se krom přiložených snímků musíte jen s videozáběry z Ženevy, kde byl Mefistofele se svým skoro 22 litrovým motorem vystaven hned vedle Fiatu 500 s motorem 0,9 TwinAir. Jsem si jistý, že pokud by Mefistofele měl pod svými plechy nějakou automobilovou duši, tak by podobnou potupu nestrpěl...




Fiat Mefistofele v celé své pekelné kráse
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Už se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
dnesFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Hasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
před 9 hodinamiPosedlost VW nezná mezí. Firma je prý „na správné cestě”, jubileum slaví s pomocí auta, kterému zakázali vstup do USA
před 10 hodinamiElektromobily přišly o další umělou a vpravdě nesmyslnou výhodu, jejich koupě dává ještě menší smysl
dnesUž se ví, kolik musel nizozemský miliardář zaplatit za unikání Bugatti „Mlha”, postavili ho jen pro něj
dnesVW zkouší okouzlit zákazníky tím, že je nechá každý měsíc znovu platit za výkon, který jim už jednou prodal z výroby
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva