Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fiat Mefistofele: závan pekla z šestiválce o objemu 22 litrů
12.6.2011 | Petr Štefek | Přidat příspěvek
Jak vypadá vůz, který byl před celým stoletím navržen s cílem pokořit světový rychlostní rekord? Podívejte se do tváře ďábelského Fiatu.
Historie Fiatu Mefistofele se začala psát v roce 1908, kdy Fiat představil model SB4 určený pro závody vozů, jejichž výkon byl z motoru na kola přenášen pomocí řetězu. Šlo o čistokrevné závodní vozidlo a když jej v akci shlédl Sir Ernest Eldridge z Velké Británie, koupil jej s myšlenkou na vytvoření pekelného stroje na lámání rychlostních rekordů.
Krátce po koupi ale náš anglický Lord objevil na automobilu zásadní problém - malý a slabý motor. „Pouhých” 18 litrů zdvihového objemu bylo Eldridgem shledáno jako nedostatečných, a tak jej jednoduše vyměnil za pořádný motor rovnou z letadla (tehdy šlo zjevně o obvyklý postup). Pro jeho účely posloužil řadový, kapalinou chlazený šestiválec Fiat A12 o objemu 21,7 litru poskytující 320 koní v 1 800 otáčkách. Na samotném motoru byla provedena spousta úprav, které zahrnovaly například integrování 4 ventilů a 4 samostatných zapalovacích svíček na válec.
V momentě, kdy měl Eldridge k dispozici motor podle svých představ, potřeboval upravit šasi původní SB4, k čemuž použil díly z londýnského městského autobusu. Náprava automobilu byla poháněna skrz řetěz a jako třešnička na dortu měl vůz brzdy pouze na zadní nápravě, což jej činilo obtížně řiditelným i pro velmi zkušené řidiče. Zajímavostí je, že dodnes nevíme, jak s využitím tohoto pohonu mohlo auto couvat, neboť právě tato část vozu se pozdější renovace nedožila.
12. července 1924 Fiat Mefistofele, který byl takto pojmenován italským tiskem podle pekelného projevu jeho obrovského motoru, zažívá své největší vítězství, když stanovuje nový světový rychlostní rekord ve francouzském městě Arpajon. Pět metrů dlouhý, dvoutunový kolos tehdy řídil sám Sir Eldridge a dosáhl tehdy na oficiálně uznanou maximální rychlost 234,98 km/h. Tento rychlostní rekord byl posledním podobným pokusem pořádaným na běžných silnicích. Samotný rekord neměl dlouhého trvání, pouhých 32 dnů, ale jméno Mefistofele přežilo více než století po jeho zrození.
V roce 1969 šéf Fiatu, Giovanni Agnelli, koupil Mefistofela od dědiců Sira Eldridge a poslal jej do Itálie, kde prošlo důkladným restaurováním a po té bylo přidáno do historické firemní kolekce Fiatu. Samotné auto je perfektně funkční i dnes a můžete jej vidět v Turíně v Centro Storico Fiat.
Bohužel nejsou dochovány žádné historické záznamy tohoto pekelníka v akci. Spokojit se krom přiložených snímků musíte jen s videozáběry z Ženevy, kde byl Mefistofele se svým skoro 22 litrovým motorem vystaven hned vedle Fiatu 500 s motorem 0,9 TwinAir. Jsem si jistý, že pokud by Mefistofele měl pod svými plechy nějakou automobilovou duši, tak by podobnou potupu nestrpěl...




Fiat Mefistofele v celé své pekelné kráse
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nejnovější články
Jeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
před 7 minutamiŠéfdesignér Mercedesu znovu perlí, vysmívá se interiérům Audi a BMW pro jejich „prťavé” displeje, prý jsou jako z roku 1995
před 2 hodinamiDalší automobilka zařízla hotový elektrický model těsně před jeho uvedením na trh, někteří konečně přichází k rozumu
před 4 hodinamiZatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 09.13. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.13. 10:38 - pavproch
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB