Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jaké auto přežije i konec světa? Tento Mercedes, nepotřebuje ani alternátor
18.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Tenhle Mercedes skutečně nepotřebuje elektřinu a jezdí na cokoli, co hoří. Jeho spolehlivost je legendární a přežije i velmi nevybíravé zacházení.
Napadlo vás někdy, jaké auto by bylo nejlepší do postapokalyptického světa, ve kterém nebude fungovat nic z dnešních výdobytků? Kde bude nouze o elektřinu, palivo, jakékoli služby... Nápadů může být víc, sázkou na jistotu je ale v tomto směru starý dieselový Mercedes, konkrétně generace W123. A to hned z několika důvodů.
Začněme palivem. Pokud by nefungovaly rafinerie, což je docela pravděpodobné, benzín by dost možná rychle došel. I kdyby nikoliv, benzín vydrží maximálně rok, než se začne rozkládat a přestane být použitelný jako palivo v normálním motoru. Nafta má naopak mnohem delší trvanlivost, takže potkáte-li opuštěný náklaďák, můžete se zkusit podívat, jestli v nádržích ještě něco nezbylo.
Hlavně ale, když dojde už i nafta, můžete natankovat skoro cokoliv, co hoří. Tyler Hoover, majitel extrémně ojeté 911 996, na svém videu níže demonstruje tenhle fakt na Mercedesu 240D W123, který má pod kapotou atmosférický vznětový čtyřválec o objemu 2,4 litru. Můžete klidně smíchat kerosin, stolní olej a klidně i motorový olej a nalít to do nádrže a motor bude fungovat.
Pohon Mercedeseu 240D W123 obstará cokoli, co hoří
Veškeré jeho díly jsou dostatečně odolné na to, aby zvládly i zoufale nekvalitní palivo; u moderního turbodieselu s vysokotlakým vstřikováním by takováhle směs mohla znamenat rychlý konec čerpadla a vstřikovačů. Starý Mercedes ale jezdit bude; občas se objeví různé zkazky o tom, že některé kusy jezdí pravidelně na použitý přefiltrovaný fritovací olej a pořád fungují.
Motor v 240D má jednoduché mechanické palivové čerpadlo, což znamená další výhodu - není potřeba vůbec žádné elektřiny na to, aby tohle auto jezdilo. Můžete klidně odpojit alternátor i baterii a máte-li vůz s manuální převodovkou, stále se rozjedete, protože všechno potřebné k jízdě tu je mechanické. Jen ke startu bude třeba kopec či někdo na roztlačení.
V autě můžete odpojit akumulátor i alternátor...
Divíte se, že takové auto pojede i dál? Není třeba, jen benzínový motor potřebuje jiskru, kterou bez elektřiny v motoru nevyrobíte, ale diesel s mechanickým palivovým čerpadlem naskočí, protože ke vznícení paliva stačí komprese ve spalovacích komorách. Nebudou svítit světla a k nastartování budete potřebovat roztlačit, ale budete se hýbat. Posilovač řízení je hydraulický a tlakoměr oleje má zavedenu trubičku s olejem přímo do palubní desky. Dokonce i zámky dveří jsou ovládané podtlakovými hadičkami, ne elektromotorky.
Jedinou nevýhodou 240D je, že kamkoliv pojedete, nesmíte spěchat. Tenhle motor má 68 koní a 97 Nm a W123 nebylo zrovna lehké auto, jak mimo jiné nechtěně demonstroval James May v jednom ze speciálů Top Gearu, ve kterém slavné trio přejíždělo Botswanu. Zrychlení na stovku se pohybuje v okolí dvaceti vteřin.
...a stejně pojede. Fungovat nebudou pouze světla a komfortní výbava
Kromě toho je ale 240D W123 slušně komfortní auto a velmi spolehlivé auto. Mercedes W123 je jedním z nejoblíbenějších aut Afriky ne proto, že by někdo nějak miloval trojcípou hvězdu, ale proto, že je prostě neprůstřelné. V muzeu Mercedesu údajně stojí jedno 240D, které najezdilo 4,5 milionu kilometrů jako taxík.
Pokud bude fungovat topení a klimatizace, pokud bude podtlakové vedení těsné a hlavně pokud nebude karoserie vykazovat známky koroze, Mercedesy W123 budou dost pravděpodobně jezdit věčně. A v případě atmosférických dieselů i po celosvětové jaderné apokalypse...
Odolnost Mercedesu W123 je legendární, ale když se něco přece jen pokazí, oprava prý není levná
Zdroj: Hoovies Garage@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 46 minutami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 2 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 5 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva