Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc

Racionálně tohle auto dávalo smysl a někteří mu věštili, že přes nezájem v době, kdy bylo prodáváno jako nové, se jej zákazníci ujmou alespoň jako ojetiny. Nestalo se.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc

5.9.2021 | Petr Miler

Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc

/

Foto: Fiat

Racionálně tohle auto dávalo smysl a někteří mu věštili, že přes nezájem v době, kdy bylo prodáváno jako nové, se jej zákazníci ujmou alespoň jako ojetiny. Nestalo se.

Fiat mezi roky 1985 a 1996 vyráběl i u nás dobře známý a docela úspěšný sedan či spíše liftback střední třídy. Říkal si Croma a nikdo si tehdy nedokázal představit, že by z nabídky vypadl. Jak to ale u italské automobilky bývá, není důležité, jestli o nějaký vůz zájem je nebo není, Fiat jej buď nahradí nebo vypustí z nabídky nejspíše podle toho, na jakou stranu někomu z vedení padne mince.

Tak nějak se muselo stát, že Croma nabídku značky opustila bez jakéhokoli přímého nástupce. Tehdy to bylo překvapivé, s odstupem času si ale můžeme říci, že Croma se v podobné pozici neocitla sama. Nejúspěšnějším moderním autem Fiatu je dodnes Punto, které nástupce též nedostalo. A velmi slušně si po léta vedl model 500, jež 13 let čekal na novou generaci, až dostal takovou, kterou je obtížné prodat. Ale zpět ke Cromě.

Ta se nakonec nové generace dočkala, ale až skoro o 10 let později. Fiat, tehdy spolčený s koncernem GM, nevěřil, že by znovu dokázal prorazit ve střední třídě s klasickým sedanem či kombíkem, a tak vymyslel křížence, chcete-li crossover. Na platformě Opelu Vectra či Saabu 9-3 vzniklo auto, kterému Italové říkali „komfortní kombík”, upřímněji řečeno to byl spíše slepenec mezi kombíkem, hatchbackem a MPV, kterému v jedné ze svých slabších chvilek dodal design Giugiaro. Bylo to zklamání už při odhalení, jeho nejhorší chvíle ale měly teprve přijít.

Auto nebylo po funkční stránce úplně nezajímavé, zejména z hlediska vnitřního prostoru šlo o praktický rodinný vůz s bohatým prosklením. Uvnitř se sedělo výše, ale zase ne tak vysoko jako v MPV. Řadicí páka či volič automatu jsou na středové konzoli, aby bylo v interiéru ještě víc místa. Úrovně Multiply, kdy vpředu mohli vedle sebe sedět tři lidé, Croma ale nedosáhla. Ani celková variabilita vnitřku nebyla taková a mizerné zpracování interiéru, nepřesvědčivé jízdní vlastnosti a vysoká cena Cromě na popularitě nepřidaly.

V podstatě všechny zákazníky si vůz našel během prvních pár let výroby, kdy ale v Evropě neoslovil více jak 36 tisíc lidí za rok. A v roce 2010, kdy už Croma dýchala z posledního, si získala jen 10 tisíc kupců. Pro srovnání Škoda Superb, která si tou dobou pořád obtížně hledala místo pod sluncem v téže třídě, už oslovovala 50 tisíc lidí za rok. Croma tak s rokem 2011 předčasně zmizela z výroby s jediným úspěchem - diskreditace jména původního, docela oblíbeného modelu.

Vzhledem k tomu, že auto po racionální stránce oslovovalo více než po té emotivní, panovala rozšířená představa, že jako ojetina bude bodovat. Tak to ale není - stačí pár měsíců sledovat nabídku ojetin na Mobile.de a uvidíte, jak si Cromy vedou. Prodávají se za drobné, za 20 tisíc už si můžete vybírat. A přesto tyto vozy z nabídky nemizí. Croma za více jak pár desítek tisíc v prodeji je pak bez ohledu na její stav raritou a nejdražší ojetina v celé Evropě dnes stojí 161 tisíc Kč snad jen proto, že prodávajícího napadlo ji za tolik nabízet - 165 tisíci km na tachometru ji skutečně neospravedlňuje.

Podle bazaristů je o Cromy prakticky nulový zájem i jako o ojetiny a ceny tomu odpovídají. Jestli právem, nebo ne, posuďte sami, realitu tím ale stěží změníte. Za vše přitom nejspíše může pokus Fiatu nabídnout něco trochu jiného, který jako nezřídka neoslovil ani původní zákazníky, ani jakékoli jiné. A lidé o nevalně vyhlížející slepenec aut několika typů zjevně nestojí ani s odstupem 10 až 15 let.


Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 1 - Fiat Croma II 2005 oficialni 01Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 2 - Fiat Croma II 2005 oficialni 02Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 3 - Fiat Croma II 2005 oficialni 03Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 4 - Fiat Croma II 2005 oficialni 04Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 5 - Fiat Croma II 2005 oficialni 05Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 6 - Fiat Croma II 2005 oficialni 06Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 7 - Fiat Croma II 2005 oficialni 07Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 8 - Fiat Croma II 2005 oficialni 08Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 9 - Fiat Croma II 2005 oficialni 09Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 10 - Fiat Croma II 2005 oficialni 10Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 11 - Fiat Croma II 2005 oficialni 11Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 12 - Fiat Croma II 2005 oficialni 12Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 13 - Fiat Croma II 2005 oficialni 13Jeden z největších propadáků posledních dekád nikdo nechce ani jako ojetinu za 20 tisíc - 14 - Fiat Croma II 2005 oficialni 14
Novodobému Fiatu Croma se jako novému autu na trhu nedařilo. A nedaří se mu na něm ani jako ojetině, většina použitých aut dnes navzdory nevelkému stáří nestojí skoro nic. Ilustrační foto: Fiat

Zdroje dat: JATO Dynamics, Mobile.de

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.