Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jeden z největších propadáků dějin aut je k mání dodnes nový, 30 let ho nikdo ani nenastartoval
2.3.2023 | Petr Miler
Musíme se ptát, v jakém stavu může takové auto po dekádách nulového využití být, tušíme ale, že sběratele to moc trápit nebude. Ti mají šanci přijít k velké vzácnosti vlastně relativně levně, rozhodně vzhledem k tomu, kolik tento vůz stál jako nový.
Co bude s Jaguarem za pár let, je dnes ve hvězdách. Britská značka po relativně úspěšném období nejprve přestala nabízet prakticky jakékoli úzkoprofilové verze svých aut a nyní tvrdí, že od roku 2025 nenabídne nic než elektromobily. Přijde nám to jako pokus o sebevraždu v přímém přenosu, vše je ale relativní. Optikou ne až tak dávné historie té samé automobilky jde vlastně ještě o uvážené rozhodnutí.
Na začátku 90. let šel totiž Jaguar ke dnu ještě víc než dnes. Podobně jako v současnosti se ale místo snahy prosadit se v segmentech, ve kterých dekády bodoval, zkusil zaskórovat mezi výrobci nejprestižnějších aut světa. Prakticky zničehonic se tak rozhodl nabídnout v krátkém sledu dva extrémně výkonné a rychlé modely, které jej měly vrátit na mapu uctívaných automobilových značek. Ten zvaný XJ220 zřejmě znáte, i když šlo o propadák. Ještě před ním ale přišel Jaguar s modelem XJR-15, který znát ani nemusíte, třebaže jsme na něj kdysi též rozsáhle vzpomínali.
Pro detaily o mimořádně bizarním pozadí jeho zrodu, krátké existence i rychlého skonu vás odkážeme na výše zmíněný článek, dnes se k němu vracíme z jiného důvodu. Aukční firma RM Sotheby's totiž ve své tiskové zprávě informuje, že jeden z těchto extrémistů na kolech, který celkově vznikl v pouhých 53 kusech, se objevil v její nabídce a bude k mání už tento víkend v aukci na Amelia Island. A to si prostě prostě zaslouží pozornost.
Pokud byste neměli chuť pročítat si celou historii XJR-15, zmíníme to podstatné. Šlo o vůbec první produkční vůz, který stanul na karbon-kevlarovém šasí a použil karbonovou karoserii. Jednalo se ostatně o jakýsi závoďák na značkách, zde skoro bez přehánění, což nejlépe připomínají standardně dodávaná sluchátka umístěná za sedadly. Uvnitř auta byl navzdory veškerým komfortním úpravám takový randál, že by vás ježdění v něm rychle omrzelo. A nebo možná ne, protože svezení s ním muselo stát za to.
Vůz měl pod kapotou atmosféricky plněný, šestilitrový dvanáctiválec o 456 koních výkonu a 570 Nm točivého momentu. Ta navíc na zadní kola přenášel šestistupňový, nesynchronizovaný manuál, dnes nepředstavitelná věc. To byla ultrapuristická volba precizních pilotů, za příplatek mohli zákazníci sáhnout po pětistupňovém manuálu se synchrony, ten ale paradoxně nebyl tak spolehlivý. Pokud vás data o výkonu neodzbrojují, dodejme, že vůz vážil pouhých 1 050 kg, na stovku akceleroval za 3,9 sekundy a nejvyšší rychlost činila 307 km/h. V roce 1990 jej to řadilo mezi naprostou smetánku silničních aut.
S ohledem na dosud zmíněné nepřekvapí, že narazit na tohle auto v prodeji není vůbec obvyklé, RM Sotheby's ale nabízí opravdu mimořádný kousek z roku 1991. Ten totiž do dnešního dne ujel pouhých 153 mil, tedy asi 246 km. I když ujel... Auto bylo pořízeno v roce 1991 asijským sběratelem a všechny kilometry na tachometru má z cest do své cílové destinace, kde bylo ustájeno jako statický objekt. Od té doby nikdy nejelo, nebylo dokonce ani nastartováno. Přes 30 let je to prostě socha na kolech, na čemž nezměnil nic ani současný americký majitel a prodávající - Američan, který se vozu zmocnil v roce 2022.
Tohle auto přišlo v roce 1991 v přepočtu na 28 milionů Kčs, což by byla spousta peněz i v současných korunách, tehdy se ale v Československu bralo 3 300 Kčs v průměru. Ani tolik peněz se za něj dnes obvykle neplatí, přičemž mezitímní inflace by na faktické vyrovnání této sumy vyžadovala násobně vyšší sumu. Je to tedy vlastně výhodná nabídka, když se - pokud tedy nikdo nenabídne více - majitel spokojí s uhrazením 1,2 milionu dolarů (asi 26,3 milionu Kč) a neočekává zaplacení více než 1,5 milionu USD (cca 32,9 milionu korun). Je vidět, že XJR-15 propadák byl a stále je. Bude? To je jiná otázka, třeba se jednou za tento stroj budou platit stovky milionů. A třeba také ne. Jisté je jen jedno - takový Jaguar už zaručeně nevznikne, ani omylem.















Jaguarů XJR-15 vznikla jen hrstka, jeden dodnes nový kus je na prodej u akční firmy RM Sotheby's. Bizarní je, že se pořád reálně prodává hluboko pod někdejší cenou nového vozu. Foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: RM Sotheby's
Bleskovky
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
před 3 hodinami
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ceny klasických aut v poslední době prudce klesly, jen tyto modely dál rostou na hodnotě
před hodinou
Lamborghini konečně začalo vyrábět svůj „levný” hybridní sporťák, podívejte se na něj na montážní lince
před 3 hodinami
Elektrický Mercedes G je takový propadák, že firma musela zdvojnásobit už tak neobvyklé slevy, za nápad ho prodávat by někdo měl letět
před 4 hodinami
Tesla je na tom s prodeji tak zle, že lidem zpřístupní léta zarytě odmítanou funkci
před 6 hodinami
Jediný kdy vyráběný sportovní diesel Mercedesu vznikl v pouhých 691 kusech. Dnes je to zapomenutá rarita, tento jde koupit skoro nový
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.17. 14:43 - rhinos
- Lampárna (stěžovatelna) 11.17. 14:42 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.17. 14:40 - rhinos
- whitelist & blacklist 11.17. 13:58 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.17. 13:54 - řidičBOB
- Přituhuje 11.17. 13:53 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 11.16. 19:05 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.15. 12:42 - řidičBOB
