Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jediná továrna na auta na světě měla na střeše vlastní okruh, existuje dodnes
7.4.2019 | Petr Miler
Automobilky běžně mají testovací tratě, na nichž auta vyvíjí a prověřují, obvykle ale stojí dále od míst, kde se jejich auta vyrábějí. Jen Italy napadlo vměstnat obojí do jedné a té samé budovy.
Období mezi oběma světovým válkami bylo pro Fiat velmi úspěšné. Na počátku 20. let měl na italském trhu podíl 80 procent a expandoval. Součástí růstu byla i nová továrna, postavená v turínské čtvrti Lingotto. Říkalo se jí prostě továrna Lingotto a byla inovativní v mnoha smyslech. Jedním z nich bylo první použití železobetonu pro budovu tohoto typu a této velikosti - na délku má asi půl kilometru. A dalším byl fakt, že na její střeše byla postavena testovací trať.
Umístění trati na takovém místě pochopitelně šetří prostor, zvláště když stavíte ve městě. Nebyl to tedy dodatečný nápad, budova byla takto projektována od začátku. Byla stavěna s tím, že v ní auta budou vyráběna efektivně a inovativně. V přízemí do ní vstoupily surové materiály a jednotlivé součástky a ty se postupně propracovávaly téměř 1,5 milionem metrů čtverečních plochy továrny, po jednotlivých patrech nahoru. Na každém z pěti pater byla jiná část výrobního procesu a úplně nahoře vyjel hotový Fiat.
Jeho cesta vedla přímo na testovací dráhu, kde se auto odzkoušelo, jestli všechna nižší patra odvedla svou práci uspokojivě. Pokud bylo vše v pořádku, sjelo se střechy po jedné ze spirálovitých ramp, principielně ne nepodobné nadzemním či podzemním garážím. Na každé straně budovy byla jedna taková rampa. Podobný systém výroby byl ve své době unikátní a nevíme o žádné jiné továrně aut, která by měla testovací trať na střeše.
A nejen, že člověk mohl jezdit po střeše, trať měla i dvě klopené zatáčky na svých koncích, takže se tady dalo jezdit i docela rychle. Lingotto si i díky této trati rychle získalo poměrně značnou slávu, což ukazuje mimo jiné i scéna z původního filmu Italian Job z roku 1969, kde vozy Mini na útěku před policií jedou kousek právě po téhle trati. Pokud znáte jen jeho moderní interpretaci, pusťte si tuto scénu níže.
Továrna plnila svou funkci dlouho, žádná ale neslouží nekonečně. Lingotto vydrželo v aktivní službě přes půl století a poslední auto sjelo z výrobní linky - a projelo se po trati v jejím původním účelu - v roce 1982. A bez zajímavostí není, že to byla Lancia Delta. Fiat totiž měl už tehdy novou továrnu, využívající modernější postupy, ale rozhodně nebyla tak zajímavá, jako půl kilometru dlouhý dům s testovací tratí na střeše. Lingotto tak zůstalo opuštěné.
Ne na dlouho. Jen pár let po ukončení výroby aut se z něj stalo společenské a obchodní centrum a tomuto účelu slouží dodnes. I trať na střeše je ale stále funkční, ne však už k testování aut nebo k závodění. Je dostupná i široké veřejnosti, příčné prahy a další zábrany ji ale pro ježdění autem zrovna vhodnou nečiní, pořádají se tu spíše různé večírky a podobné události.
Více jak sto let starý dům - výstavba začala v roce 1916, ještě za války - tak stále funguje. Pokud tedy letos v létě pojedete okolo Turína, můžete se na tomto místě zastavit. A pokud tam pojedete Fiatem či Lancií vyrobenými někdy mezi roky 1923 a 1982, je dost pravděpodobné, že vaše auto své první kilometry najelo právě na střeše továrny Lingotto. Pokud ne, prohlédněte si aspoň fotografie níže, jsou stále působivé...













Takhle vypadala továrna Lingotto kdysi
Dodnes stojí, je z ní společenské a nákupní centrum
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
včeraFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- MOTO TEST CAMP Soběslav 17.-18.5.2025: soutěžíme o 3 vouchery včera 08:00
- Časový program GP Francie v Le Mans 6.5.2025
- Divoké karty pro Most 5.5.2025
- Převaha Španělů napříč kubaturami Grand Prix 5.5.2025
- Wild card pro Taku Nakagamiho 5.5.2025
Nejnovější články
Ferrari odložilo příchod svého prvního elektrického modelu. Teď líp než kdy jindy vnímá, že ani ono automaticky neprodá cokoli, co vyrobí
před 2 hodinamiVýrobce na dálku sebral autům patřícím zákazníkům 600 koní výkonu, protože s nimi neumí zacházet. Tolik ke skvělosti moderních aut
před 3 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 5 hodinamiCadillac za 7,5 milionu nutí majitele proplazit se kufrem, pokud se mu vybije baterie. A i druhé řešení je slušná osina v zadnici
včeraVW upřesnil, jakými spalovacími motory napraví svá elektrická auta, přeplňovaný tříválec je ze hry
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva