Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je sotva jetá Škoda 105 L, její stav je na 31 let naprosto neuvěřitelný
5.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Někdo na Škodě 105 řidičsky vyrůstal, jiní s ní ani neměli tu čest. Ti i oni si nyní můžou připomenout, jak vypadala ve stavu úplně nového auta.
V dobách, kdy byl Top Gear ještě hlavně o autech, prošla tímto pořadem také Škoda 105 S. Moderátorem nebyl tehdy Jeremy Clarkson a pravostranná škodovka nedopadla dobře, ale o to víc ji měli rádi doma, v Československu. Ne snad proto, že bychom byli o tolik méně nároční, spíše jsme neměli mnoho na výběr. A mezi tím, co k mání bylo, představovala „stopětka” ucházející volbu.
AZNP alias Automobilové závody, národní podnik tak během let 1976-1988 vyrobily 840 561 vozů nejslabšího provedení řady 742 - obchodně označeného jako Škoda 105. V anglickém pořadu účinkovalo nejchudší provedení Škoda 105 S, na které navazovalo lepší provedení „de Luxe“ čili Škoda 105 L, vyráběná v období 1976-1988. Vylepšená výbava obsahovala textilní koberce, loketní opěrky, opěradla předních sedaček sklopná až do horizontální polohy, stahovací skla zadních dveří, kruhové přístroje a ozdobné prvky na karoserii.
Dnes už není snadné potkat zachovalý kousek natož pak vůz, který by se svým stavem blížil novému - takových se najde jen pár v soukromých sbírkách nebo v muzeu. Jeden z nadšených majitelů se ale rozhodl udělat nám radost a ukázat nám zkraje roku 2018, jak vypadala zbrusu nová Škoda 105 L, když si ji zákazník přebíral. A co víc - majitel se s ní rozhodl rozloučit a nabídl ji k prodeji.
Výstavní kousek je k mání za bondovských 199 007 Kč. Může se to zdát přehnané, jde ale opravdu o nádherný kus s najetými 24 776 kilometry, který za více jak 30 let své existence pomalu neviděl denní světlo. Tmavě oranžová škodovka z roku 1987 byla koupena v Československu s typickým litrovým motorem o výkonu 33 kW (45 koní) a čtyřstupňovou převodovkou. Za příznivých podmínek se uměla rozjet až na 130 km/h a na stovku zrychlila za 24 sekund. Ale o těchto číslech to tentokrát není, podívejte se na stav celého vozu od kol ke střeše.
Zcela originální stav absolutně bez koroze díky stání v suché garáži a ručnímu mytí, se po takových letech nevidí. Lak nemá žádné poškození, ani jiné části exteriéru včetně dutin a gumových částí. Interiér vypadá, že ještě voní novotou a z podlahy by se dalo jíst, bez přehánění. Všechno tady působí jako nové a pokud máte podezření na důkladnou renovaci, není tomu tak. Jde o originální stav, který je stvrzen i veteránskou testací.
Majitel prozradil i příplatkovou výbavu - stropní madla, popelníky v zadních dveřích, spínač vnitřního osvětlení, čalounění sedadel úpletem. Tyhle věci navíc budou někteří z nás ještě pamatovat z dobových katalogů. Díky veteránskému statutu není nutné hradit ekologickou daň a desetinu ceny bude stát i povinné ručení, takže ke zmíněné ceně už není nutné mnoho přičítat. K vozu je navíc k dispozici servisní a záruční knížka, dobový technický průkaz a registrační značky. Všechna čest, že ji první a jediný vlastník ponechal do svých 82 let v krásném stavu...






























Původní pneumatiky vydržely na Škodě 105 L z roku 1987. Nevědět, že se od roku 1988 nevyrábí, ani bychom nevěřili, že je tak stará...
Zdroj: Ráj Veteranů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
před 6 hodinamiHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
včeraSpalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nejnovější články
Ojeté elektromobily propadají u německých STK, jeden je dokonce nejhorší ze všech aut
před 3 hodinamiVW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta, skutečný důvod nepřekvapivě zůstává v mlze
před 5 hodinamiFascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
před 6 hodinamiČínská Octavia se začala prodávat v novém a pro Škodu je to další rána. Ještě víc než dřív nabízí za pouhých 300 tisíc Kč
před 7 hodinamiFirma ubalila další facku Mercedesu. Céčku dala motor V8, který se do něj prý „nevejde”, navíc připomíná ikonické EVO II
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 08.15. 20:14 - řidičBOB
- Hlavní silnice v zahraničí 08.15. 15:47 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 08.15. 11:36 - GeneHawkins
- Politický koutek 08.15. 07:19 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 08.15. 06:59 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 08.15. 06:24 - Stepan
- Onboard videa 08.14. 17:40 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 08.14. 16:37 - mattonecz