Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je sotva jetá Škoda 105 L, její stav je na 31 let naprosto neuvěřitelný
5.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Někdo na Škodě 105 řidičsky vyrůstal, jiní s ní ani neměli tu čest. Ti i oni si nyní můžou připomenout, jak vypadala ve stavu úplně nového auta.
V dobách, kdy byl Top Gear ještě hlavně o autech, prošla tímto pořadem také Škoda 105 S. Moderátorem nebyl tehdy Jeremy Clarkson a pravostranná škodovka nedopadla dobře, ale o to víc ji měli rádi doma, v Československu. Ne snad proto, že bychom byli o tolik méně nároční, spíše jsme neměli mnoho na výběr. A mezi tím, co k mání bylo, představovala „stopětka” ucházející volbu.
AZNP alias Automobilové závody, národní podnik tak během let 1976-1988 vyrobily 840 561 vozů nejslabšího provedení řady 742 - obchodně označeného jako Škoda 105. V anglickém pořadu účinkovalo nejchudší provedení Škoda 105 S, na které navazovalo lepší provedení „de Luxe“ čili Škoda 105 L, vyráběná v období 1976-1988. Vylepšená výbava obsahovala textilní koberce, loketní opěrky, opěradla předních sedaček sklopná až do horizontální polohy, stahovací skla zadních dveří, kruhové přístroje a ozdobné prvky na karoserii.
Dnes už není snadné potkat zachovalý kousek natož pak vůz, který by se svým stavem blížil novému - takových se najde jen pár v soukromých sbírkách nebo v muzeu. Jeden z nadšených majitelů se ale rozhodl udělat nám radost a ukázat nám zkraje roku 2018, jak vypadala zbrusu nová Škoda 105 L, když si ji zákazník přebíral. A co víc - majitel se s ní rozhodl rozloučit a nabídl ji k prodeji.
Výstavní kousek je k mání za bondovských 199 007 Kč. Může se to zdát přehnané, jde ale opravdu o nádherný kus s najetými 24 776 kilometry, který za více jak 30 let své existence pomalu neviděl denní světlo. Tmavě oranžová škodovka z roku 1987 byla koupena v Československu s typickým litrovým motorem o výkonu 33 kW (45 koní) a čtyřstupňovou převodovkou. Za příznivých podmínek se uměla rozjet až na 130 km/h a na stovku zrychlila za 24 sekund. Ale o těchto číslech to tentokrát není, podívejte se na stav celého vozu od kol ke střeše.
Zcela originální stav absolutně bez koroze díky stání v suché garáži a ručnímu mytí, se po takových letech nevidí. Lak nemá žádné poškození, ani jiné části exteriéru včetně dutin a gumových částí. Interiér vypadá, že ještě voní novotou a z podlahy by se dalo jíst, bez přehánění. Všechno tady působí jako nové a pokud máte podezření na důkladnou renovaci, není tomu tak. Jde o originální stav, který je stvrzen i veteránskou testací.
Majitel prozradil i příplatkovou výbavu - stropní madla, popelníky v zadních dveřích, spínač vnitřního osvětlení, čalounění sedadel úpletem. Tyhle věci navíc budou někteří z nás ještě pamatovat z dobových katalogů. Díky veteránskému statutu není nutné hradit ekologickou daň a desetinu ceny bude stát i povinné ručení, takže ke zmíněné ceně už není nutné mnoho přičítat. K vozu je navíc k dispozici servisní a záruční knížka, dobový technický průkaz a registrační značky. Všechna čest, že ji první a jediný vlastník ponechal do svých 82 let v krásném stavu...






























Původní pneumatiky vydržely na Škodě 105 L z roku 1987. Nevědět, že se od roku 1988 nevyrábí, ani bychom nevěřili, že je tak stará...
Zdroj: Ráj Veteranů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejčtenější články
K mání je průkopník luxusních německých stíhačů, „podpultový” Mercedes S od AMG mohlo mít jen 70 vyvolených
7.4.2025Lada začala prodávat první sportovní Nivu v historii, za malé peníze toho nabízí opravdu hodně
7.4.2025Studie ukázala, že na elektromobilech dnes vydělávají pouhé čtyři automobilky. A i to je optimistický pohled na věc
7.4.2025Poslední pětiválcové Audi se začíná loučit brutální 510koňovou verzí, tuhle svalnatou záď z něj uvidíte nejčastěji
7.4.2025Malá automobilka asi zapomněla, že je rok 2025, představila nový nejsilnější motor V12 historie silničních aut
7.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.06. 08:56 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.06. 05:42 - Brus
- Rychlodotazy 05.05. 18:50 - Kavis
- BMW Divize 05.05. 14:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.05. 08:16 - Truck Daškam
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.05. 06:21 - tomkathy
- Genesis 05.05. 06:19 - lauralordelaure
- VZKAZY 05.04. 19:13 - řidičBOB