Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
K mání je velevzácná Lada Niva, většina lidí nebude ani tušit, že taková vůbec vznikla
16.7.2022 | Petr Miler
Nejde o podomácku stvořenou přestavbu, ale o raritní tovární stroj, který v nabídce vydržel jen chvíli a o jehož existenci málokdo ví. Teď je jeden takový na prodej v Německu a může to být zajímavá koupě.
Dieselové motory se v posledních letech zrovna nevyhřívají na výsluní přízně, po skandálu Volkswagenu přestaly být evropskými politiky považovány za cestu k lepší budoucnosti. Místo toho začaly představovat problematickou minulost, což může do budoucna vyústit v mnohá omezení, zvlášť v případě starších motorů. Koupě více jak 20 let starého auta s dieselem tedy v tuto chvíli nepůsobí jako bůhvíjak moudré rozhodnutí, dnes vám představíme ukážeme starší naftové auto, které je na prodej a má čím zaujmout.
Pochází z Ruska, tedy země dnes málokdy skloňované v pozitivních souvislostech, jako nový byl ale prodán ve Španělsku. K mání byl ovšem i ve své domovině, která svými klimatickými podmínkami dieselům historicky moc nefandí. Lada ale i tak na sklonku předchozího milénia s několika naftovými verzemi přišla a nedá se říci, že by jimi rozbila bank. Jedním z nich byla i legendární Niva.
Ta se v roce 1999 dočkala 1,9litrového naftového čtyřválce XUD9. Znalci už zavětřili, o jaký motor šlo, Rusové nakoupili i u nás velmi dobře známé atmosférické jednotky 1,9 od Peugeotu, která v tomto případě produkovala 71 koní výkonu. Při pohledu na tento výstup nepřekvapí neoslnivá jízdní dynamika, zrychlení z klidu na stovku SUV i přes nízkou hmotnost 1 240 kilogramů zabralo nekonečných 25 sekund. S pětistupňovým manuálem je pak možné dosáhnout maximální rychlosti pouze 125 km/h. A spotřebou 7,8 litru na sto kilometrů Lada auto taktéž neoslní.
S ohledem na vše zmíněné není překvapením, že se vůz nestal hitem zejména na domácím kolbišti, a tak a z nabídky po pár letech zase vypadl. Vyrobena byla jen velmi omezená série dieselových aut (přesné číslo není známo), a tak většina lidí ani neví, že něco takového vůbec existovalo. Exemplář, který je na prodej, už proto obklopuje aura výjimečnosti, přičemž za uplynulých 23 let (na webu nám už známého prodejce je mylně uveden rok výroby 1992, jde o auto z roku 1999) měl pouze dva majitele. Celkový nájezd činí necelých 63 tisíc kilometrů, na autě je ale vidět, že lehký život nemělo (podívejte se na sedačku řidiče). Španělský provoz se ale postaral o to, že vůz není výrazněji zrezlý.
Právě sklony Lad k prorezavění jsou důvodem, proč výjimečnost tohoto vozu bude již v krátkodobém horizontu ještě větší než nyní. Servis na rozdíl od některých jiných dieselů Lady (1,5litrovým motor pro jiné modely brala od společnosti Barnaultransmash, která se specializuje hlavně na námořní a průmyslové agregáty) nebude problém, neboť XUD9 umí opravit snad každý dobrý mechanik. Vlastnit tohle auto tak nebude zase takovým dobrodružstvím a - byť se nechceme opakovat - holky budou koukat. Však kdy jste viděli v akci tovární dieselovou Nivu? Jen nápis na zádi to bude chtít nahradit originálním NIVA 1.9 D, jako 2000 D se tento vůz nikdy oficiálně nenabízel











Na prodej je vzácná Lada Niva s dieselovým motorem. Nejde o dodatečnou přestavbu, ale tovární stroj, který se vyráběl a prodával na přelomu milénia. Foto: Geisler Classics, publikováno se souhlasem
Zdroj: Geisler Classics
Bleskovky
Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
5.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Poláci sestrojili létající motorku jako z Hvězdných válek, chtějí ji sériově vyrábět a prodávat
včeraKarta se obrátila, Renault ve svých autech začal používat techniku, kterou jako první nasadila Dacia
včeraNěmci srovnali elektrické kombíky Audi A6 a BMW i5. Vedle dieselových verzí to připomíná automobilovou paralympiádu
včeraFirma, ve které VW loni utopil 44 miliard, po ohlášení výsledků dál ztrácí svou hodnotu, VW do ní musí přisypat dalších 22 miliard
včeraChevrolet sebral Corvette C8 jeden z jejích typických prvků a zamířil s ní k moderní tuctovosti
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.08. 22:52 - Brus
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 17:55 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.08. 16:38 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.08. 15:30 - pavproch
- Politický koutek 05.08. 12:59 - jerry
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda