Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada Niva se měla přiblížit moderním autům už v časech SSSR, zabránil tomu rozpad země
23.1.2020 | Petr Prokopec
Lada Niva se dodnes vyrábí prakticky ve stejné podobě, v jaké v 70. letech začala vyjíždět z bran závodu v Togliatti. Nemuselo tomu tak být.
Za poslední půlrok jsme sepsali více článku o Ladě Niva, tedy té ruské prodávané pod obchodním názvem 4x4, než za několik předchozích let dohromady. Důvodem je samozřejmě facelift, který je pohledem jiných výrobců nepříliš výrazný. Zvenčí se jedná pouze o integraci mlhovek do nárazníku, ovšem jen u verze Urban, do kabiny pak dorazilo především nové ovládání klimatizace. Pomalu by tedy nebylo o čem mluvit, nicméně v případě Lady Niva jde o tu nejzásadnější inovaci od roku 1977, kdy se vůz objevil na trhu.
Neznamená to samozřejmě, že by se Rusové o facelift nepokoušeli již dříve. AvtoVAZ ostatně nyní publikoval unikátní archivní snímky, na kterých si zamýšlenou modernizaci dokonce můžeme i prohlédnout. A rovnou můžeme dodat, že těchto vizuálních změn si povšimnete daleko více než současných. Měnily se čelní i zadní partie. Inženýři ruské automobilky s nimi vyrukovali ve druhé polovině 80. let, ovšem do výroby se tuto změnu nedostat nepodařilo.
Konkrétní důvod, proč tomu tak bylo, nebyl zůstal neznámý. Nicméně pokud si uvědomíme, že v závěru osmdesátek se rozpadal Sovětský svaz a AvtoVAZ rozhodně nebyl v černých číslech, pak je sázka na nedostatek financí a špatnou ekonomickou situaci víceméně jistotou. Lze přitom říci, že je vlastně jen dobře, že se tak stalo. Pokud by na implementaci faceliftu došlo, Niva by se musela obejít bez ikonických čelních horizontálních světel.
Ruští designéři místo nich plánovali nasazení vertikálních kousků, v jejichž případě se inspirovali prací japonských kolegů. Konkrétně v tomto ohledu přichází na mysl Mitsubishi Pajero L040 z roku 1981, které se pyšní prakticky úplně stejnou přídí, jakou měl dostat i off-road Lady. Ze stejného zdroje pak evidentně vychází i zadní lampy, se kterými již měli designéři Lady úspěch větší - i když nikoliv okamžitý, neboť světla se objevila až v 90. letech minulého století.
Nerealizovaný facelift nakonec ovlivnil i tvar víka zavazadelníku, které následně bylo také u produkčních vozů protaženo až k nárazníku. Mimo to Rusové experimentovali i s tvarem kapoty, stejně jako s materiálem, kdy kov byl nahrazen plastem, což dokazují přesahující lemy na snímcích. Nicméně v tomto případě zůstalo jen u nápadu. Niva se tak musela spokojit jen s dílčími změnami, ke kterým AvtoVAZ navíc přistupoval postupně v průběhu čtyř dekád.
I kvůli tomu lze ovšem Ladu Niva považovat za legendu. Jen málokterý vůz je tu s námi v téměř identické podobě, v jaké přišel na trh, tak dlouho. A ještě tu nějakou chvíli i vydrží, neboť Rusové jej chtějí v nabídce udržet až do roku 2026. Pokud si uvědomíme, že nedávný facelift byl tím posledním a další inovace již budou opět jen dílčí, pak lze Nivu v rámci neměnného designu považovat za absolutního světového rekordmana, kterého těžko něco překoná.
Lada Niva se v 80. letech měla dočkat faceliftu...
...jenž byl inspirován Mitsubishi Pajero
Oproti originálu šlo o viditelnější změny, než jaké přinesl facelift aktuální
Realizace se však nakonec projekt dočkal až po letech, a to navíc jen v případě několika detailů
Zdroj: Drom
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 8 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 9 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 11 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
včera - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva