Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada Niva se měla přiblížit moderním autům už v časech SSSR, zabránil tomu rozpad země
23.1.2020 | Petr Prokopec
Lada Niva se dodnes vyrábí prakticky ve stejné podobě, v jaké v 70. letech začala vyjíždět z bran závodu v Togliatti. Nemuselo tomu tak být.
Za poslední půlrok jsme sepsali více článku o Ladě Niva, tedy té ruské prodávané pod obchodním názvem 4x4, než za několik předchozích let dohromady. Důvodem je samozřejmě facelift, který je pohledem jiných výrobců nepříliš výrazný. Zvenčí se jedná pouze o integraci mlhovek do nárazníku, ovšem jen u verze Urban, do kabiny pak dorazilo především nové ovládání klimatizace. Pomalu by tedy nebylo o čem mluvit, nicméně v případě Lady Niva jde o tu nejzásadnější inovaci od roku 1977, kdy se vůz objevil na trhu.
Neznamená to samozřejmě, že by se Rusové o facelift nepokoušeli již dříve. AvtoVAZ ostatně nyní publikoval unikátní archivní snímky, na kterých si zamýšlenou modernizaci dokonce můžeme i prohlédnout. A rovnou můžeme dodat, že těchto vizuálních změn si povšimnete daleko více než současných. Měnily se čelní i zadní partie. Inženýři ruské automobilky s nimi vyrukovali ve druhé polovině 80. let, ovšem do výroby se tuto změnu nedostat nepodařilo.
Konkrétní důvod, proč tomu tak bylo, nebyl zůstal neznámý. Nicméně pokud si uvědomíme, že v závěru osmdesátek se rozpadal Sovětský svaz a AvtoVAZ rozhodně nebyl v černých číslech, pak je sázka na nedostatek financí a špatnou ekonomickou situaci víceméně jistotou. Lze přitom říci, že je vlastně jen dobře, že se tak stalo. Pokud by na implementaci faceliftu došlo, Niva by se musela obejít bez ikonických čelních horizontálních světel.
Ruští designéři místo nich plánovali nasazení vertikálních kousků, v jejichž případě se inspirovali prací japonských kolegů. Konkrétně v tomto ohledu přichází na mysl Mitsubishi Pajero L040 z roku 1981, které se pyšní prakticky úplně stejnou přídí, jakou měl dostat i off-road Lady. Ze stejného zdroje pak evidentně vychází i zadní lampy, se kterými již měli designéři Lady úspěch větší - i když nikoliv okamžitý, neboť světla se objevila až v 90. letech minulého století.
Nerealizovaný facelift nakonec ovlivnil i tvar víka zavazadelníku, které následně bylo také u produkčních vozů protaženo až k nárazníku. Mimo to Rusové experimentovali i s tvarem kapoty, stejně jako s materiálem, kdy kov byl nahrazen plastem, což dokazují přesahující lemy na snímcích. Nicméně v tomto případě zůstalo jen u nápadu. Niva se tak musela spokojit jen s dílčími změnami, ke kterým AvtoVAZ navíc přistupoval postupně v průběhu čtyř dekád.
I kvůli tomu lze ovšem Ladu Niva považovat za legendu. Jen málokterý vůz je tu s námi v téměř identické podobě, v jaké přišel na trh, tak dlouho. A ještě tu nějakou chvíli i vydrží, neboť Rusové jej chtějí v nabídce udržet až do roku 2026. Pokud si uvědomíme, že nedávný facelift byl tím posledním a další inovace již budou opět jen dílčí, pak lze Nivu v rámci neměnného designu považovat za absolutního světového rekordmana, kterého těžko něco překoná.


Lada Niva se v 80. letech měla dočkat faceliftu...
...jenž byl inspirován Mitsubishi Pajero
Oproti originálu šlo o viditelnější změny, než jaké přinesl facelift aktuální
Realizace se však nakonec projekt dočkal až po letech, a to navíc jen v případě několika detailů
Zdroj: Drom
Bleskovky
Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
včera„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
V dobách „motorové svobody” se v Evropě dalo koupit i tohle: Normální kompakt s motorem 2,0 V6
před 8 hodinamiAston Martin pustí 10 šťastlivcům nejrychlejší auta, která kdy vyrobil, nechá si za ně řádně zaplatit
před 10 hodinamiCosi piccola... Nový Fiat Panda se dočká menšího a ještě levnějšího sourozence, Italové s ním nebudou otálet
před 11 hodinamiBMW ukázalo první auto z možná revoluční rodiny Neue Klasse, řidičům bavoráků sebere jednu z jejich oblíbených „libůstek”
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva