Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lotus M300: zapomenutý koncept nástupce Espritu stvořil autor McLarenu F1
29.3.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Také u Lotusu se najde řada prototypů, které se nedostaly do sériové výroby. Jedním je M300 z pera Petera Stevense, jenž měl doplnit či nahradit Esprit.
Profesor Peter Stevens je vyhlášeným britským designérem, který se do dějin automobilů zapsal velmi tučným a nesmazatelným písmem. Z jeho návrhů nakonec vznikly takové perly, jako je Jaguar XJR-15, McLaren F1 nebo několik závodních modelů od Subaru. Pět let se tento umělec také nacházel v čele designového oddělení Lotusu, kde v osmdesátých letech mimo jiné vytvořil konečnou podobu Elanu nebo faceliftu legendárního Espritu.
Lotus v osmdesátých letech zatoužil doplnit nabídku sportovních modelů s motorem uprostřed a v reakci na to vznikl v roce 1984 projekt M300 od Giugiara, který ho obohatil přídomkem Etna. Jenomže tato vize nakonec nedopadla a projekt byl zrušen. Peter Steven se ještě před odchodem k McLarenu nechtěl vzdát a zahájil tak o čtyři roky později činnost na voze, který by původní myšlenku naplnil. Kódový název M300 novém projektu zůstal.
V roce 1988 tak nakonec vznikl vůz s motorem uprostřed a šasi, jež kombinovalo hliník s uhlíkovými vlákny. Tvary karoserie a ostatně i celá koncepce tedy připomínaly například nejnovější model od Lamborghini - Huracán. Přitom však měl vůz nadále nádech Espritu. Před zadní nápravou se objevil osmiválcový motor Cadillacu, neboť v té době General Motors vlastnilo značku Lotus.
Pokud půjdeme do větších podrobností, dozvíme se, že pohonná jednotka V8 disponovala blokem North Star, osazena ovšem byla hlavami Lotusu, což znamenalo čtyřventilovou techniku, jaká měla zajišťovat vyšší výkon a zároveň i vyšší efektivitu. Stejně jako podvozek, byla i karoserie vyrobena z kompozitů. Po stránce vzhledu se Stevensovi podařilo navodit dokonalou příbuznost ke značce, zároveň ale také našel inspiraci ve stíhacích letounech. Ty také ostatně připomíná M300 tvarem střechy a C-sloupku, stejně jako prosklením.
Přestože tento projekt neměl příliš velkou podporu od GM, nakonec (přesně v roce 1988) došlo alespoň k vytvoření modelu v měřítku 1:1 a právě ten si prohlížíte na fotografiích. O rok později přesvědčil Stevense Gordon Murray, aby přešel k němu do McLarenu a to hned do čela designového oddělení. Pokud se pak podíváme i na McLaren F1, zjistíme, že s Lotusem M300 sdílí některé estetické aspekty. Takže takto nějak zemřel projekt, který se nikdy nedočkal sériové výroby, což nám přijde docela škoda. Aktuálně nás ale mrzí, že Lotus tolik otálí s budoucím Espritem.




Lotus M300 od Petera Stevense nakonec nevznikl v jiné podobě než jako model v měřítku 1:1. Pod kapotou však byl motor V8 od Cadillacu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 32 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 2 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 5 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 13:02 - Stepan
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
