Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mazda 3 MPS s biturbo Wankelem a pohonem zadní kol má 580 koní, plive oheň
26.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ 8 videí) Mazda 3 s Wankelem, dvěma turby a pohonem zadních kol zní jako sen. Tahle ale přesně to má.
Mazda 3 MPS je známá jako auto s klasickým pístovým motorem vpředu napříč, který pohání přední kola. Tahle Mazda 3 MPS s obřím křídlem na zádi má ovšem dvourotorový Wankel se dvěma turbodmychadly, který posílá na zadní kola v závislosti na nastavení něco okolo šesti stovek koní. A je to opravdu pozoruhodný stroj.
Stojí za ním švýcarský MPS Rotary Team, který na stavbě vozu spolupracoval např. s motoráři HE-Arc Ingénierie nebo R. Dupasquier Motor Services. Na šasí se podílely firmy Défi Concept a Weber Formula Engineerieng. Práce začaly v roce 2010 a základem pro stavbu byl skelet karoserie předchozí generace Mazdy 3 MPS.
Ten byl vyztužen pomocí trubkového rámu, který zároveň funguje jako ochranná klec pilota v případě nehody. Mezi kabinu a přední kola se nastěhoval zmíněný dvourotorový Wankel. Šestistupňová sekvenční převodovka je umístěna u zadní hnané nápravy pro co nejlepší rozložení hmotnosti. Uvnitř najdeme jen jednu sedačku ostatní muselo ustoupit snížení hmotnosti, dále už je tu jen to nejnutnější pro maximálně rychlou jízdu.
Karoserie, třebaže vypadá jako Mazda 3 s bodykitem, není plechová, nýbrž z polyesteru a byla vyrobena na míru. Střecha je karbon-kevlarová. A samozřejmě, všechny vnější prvky karoserie jsou aerodynamicky funkční a různě nastavitelné, stejně jako je kompletně nastavitelný podvozek. O něm však konkrétní zprávy nemáme.
Motor je již dvourotorový Wankel se dvěma turbodmychadly, které násobí jeho skutečný objem a vůz tak soutěží, jako by měl 3,2 litru. Cílem bylo mít 500 - 600 koní a výkon hotového motoru je v závislosti na nastavení 580 - 630 koní; alespoň tak soudíme z různících se údajů, oficiální prezentace hovoří o 580 koních při 8 500 otáčkách za minutu a 500 Nm.
Stavba této divoké Mazdy trvala 27 měsíců, vůz byl hotov v roce 2013. Na rozdíl od většiny jiných Mazd 3 MPS s ní nelze jezdit po veřejných silnicích - je vůz postavený speciálně pro závody do vrchu, které nyní jezdí v rukou Yanna Hêcheho. Hlavním cílem týmu je účastnit se co nejvíce závodů evropského šampionátu závodů do vrchu. Konkrétní úspěchy neznáme, ale vzhledem k tomu, že se v žebříčku na webu FIA nepodařilo jméno Yanna Hêcheho objevit, asi nebudou hodné síně slávy. Ovšem, co není, může být - i bez pronikavých závodních úspěchů je to pozoruhodný stroj, podívejte se na něj při stavbě i v akci...














Stavba vozu trvala 27 měsíců, se sériovým strojem jej opravdu mnoho nespojuje
Tahle Mazda jezdí závody do vrchu. Nevítězí, k přehlédnutí přesto není
Ovšem, ne vždy jde všechno podle plánu
Jiné pohledy na nehodu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
dnesUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025„Bugatti pro chudé” se konečně ukázalo v akci na okruhu i ve sprintu. Je to nejrychlejší auto svého druhu, poráží i špičková Ferrari a Lamba
9.6.2025
Nejnovější články
Drahé značky musí litovat, že kdy vsadily na elektromobily, s obyčejnějšími auty prohrávají jedno srovnání za druhým
před 3 hodinamiPokud česká armáda opravdu potřebuje mobilní kuchyně, máme pro ni řešení. Místo 5 milionů stojí 36 tisíc
před 5 hodinamiFinové chtějí na elektrický pohon předělat i obří trajekty, už jejich základní parametry šokují svou absurditou
před 6 hodinamiFiat se chce stát tím, čím už vlastně býval, výrobcem normálních aut pro lidi. Jeho další novinka půjde po krku Dacii
před 8 hodinamiVW je zjevně nepoučitelný. Jakýkoli neúspěch ho neodradí od toho, aby elektromobil udělal i z toho nejnevhodnějšího auta
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.15. 18:17 - petr_riha
- IT poradna 06.15. 11:12 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.15. 10:23 - řidičBOB
- Politický koutek 06.15. 07:51 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.14. 23:32 - Truck Daškam
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 06.14. 10:00 - Stepan
- Rychlodotazy 06.14. 07:56 - Panáček
- VZKAZY 06.13. 14:29 - abgx1