Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejúžasnější způsoby samočinného čištění světel: I praktická funkce může mít styl
21.8.2019 | Mirek Mazal
Je to věc, která v prvé řadě pomáhá viditelnosti v noci a většina výrobců ji zajistí prostě tak, že do prostoru pod světlo dají ostřikovač. Jiní dokáží i z takové funkce udělat pozoruhodnou vychytávku.
Funkční světlomety jsou pro bezpečný provoz na silnicích velmi důležité. S tímto vědomím je nutné k nim přistupovat, ať už jde o rozsvícení žárovek za jízdy, nebo neustálou údržbu reflektorů v maximálně funkčním stavu. Zejména při jízdě ve tmě je důležitá i jejich čistota, neboť špína dokáže z jinak bezvadně fungujících světlometů udělat skoro bezcenné bludičky.
Na běžnějších autech se o čistotu světel musíme pořád starat především sami, u těch lepších se ale automobilky historicky snažily pomoci jejich průsvitnosti pomocí různých systémů jejich samočinného čistění. Postupem času se dálkově řízené trysky staly běžnou součástí především dražších aut, které s nainstalovanými xenonovými výbojkami musely mít ostřik dokonce povinně.
Většina těchto řešení si nezaslouží větší pozornost, s některými způsoby omývání hlavních si ale designéři vyhráli do takové míry, že je musíme připomenout. Usadit stěrače či rozprašovače kapaliny efektivně i efektně co nejblíže ke světlům je složitá výzva, na které se projevil smysl některých automobilek pro detail. Deset nejúžasnějších systémů dokáže zaujmout různými specifickými přístupy k věci.
1. Alfa Romeo 159
Dnes už nevyráběný sedan nebo kombík střední třídy potěší oko některými způsoby tvarování či sladění designových prvků s praktickým řešením. Pro nás jsou dnes podstatné tři malé trysky umístěné přímo před kulatými světlomety. Kombinace moderny s klasikou plní svoji funkci a nenarušuje ráz předního nárazníku.

2. Mercedes-Benz 500E
Hranatý sedan ve zpětném zrcátku prozradí malé stěrače ve tvaru opačného písmene L umístěné přímo na krycí skla světlometů. Ovládáním u volantu se systém jednoduše postaral o setření špinavého povlaku z větší části velkých zašpiněných světel. Nejsou zajímavé tím, že jsou jakkoli skryté, ale naopak tím, že jsou zcela „přiznané”, jsou to v podstatě zmenšené robustní stěrače čelního skla bez jakékoli snahy se tvářit, že tam nejsou. To nemusí být po chuti každému, odměnou je ale výtečné fungování.
3. BMW řady 3 E30
Mycí systém starého BMW řady 3 E30 vypadá snad až příliš komplikovaně, ale fungoval. Řidič míval k službám trojici trysek ostřikovačů na každý světlomet, což je podstatně více ve srovnání se současnou jednoproudovou lázní na světlomet, a k tomu dvojici dvojiých pružných stírátek současně obsluhujících vždy celé plochy kulatých lamp.
4. Saab 99
Stěrače do třetice všeho dobrého. U Saabu si s očistou setřením pohráli nejvíce, protože po obdélníkovém reflektoru jezdilo jedno celoplošné ramínko ovládané táhlem ze středu nárazníku. Pro lepší efekt byla přítomna navíc jedna silnější tryska s vodou namířená na světlomet. Je to neobvyklé, ale šikovné řešení, které svoji funkci plnilo opět skvěle.
5. Lexus GS
Třetí generace Lexusu GS těží z nápaditostí designérů. Ti dokázali zabudovat vysunovací ostřik do chromového rámečku světlometu. Dálkový systém s proudem vody v zasunutém stavu není vidět. Obsluhuje ovšem hlavní osvětlení, to dodatkové v masce je moc daleko.
6. Mercedes-Benz třídy G W463
Nová třída G je v mnoha ohledech stále retro a tohoto přístupu se drží i v případě čištění světel - sází na podobnou techniku jako Alfa Romeo 159. Mercedes má jen jednu malou kulatou trysku namířenou na podobně tvarovaný reflektor hlavního osvětlení. Elegantní řešení přiznaného ostřiku funguje v případě Géčka po estetické i praktické stránce.
7. Mini Cooper S
Mini by zde chybělo jako jeden automobilů plný nevšedních řešení. Kulatá světla dodávají vozu jasnou tvář a stříbrné krytky blíže ke středu masky skrývají vyjíždějící hadičky s napumpovanou kapalinou do ostřikovačů. Opět vypadají, jako by tu nebyly, jsou součástí designu celého světla.
8. Ferrari California
Ferrari California má zdánlivě protáhlý tvar předních světlometů, ale spodní či přední strana je ve skutečnosti useknutá a nahrazena trojúhelníkovým segmentem neprůhledné barvy. Ano, plastový kus na pokyn řidiče vyjede a smočí tekutinou celé osvětlení.
9. Aston Martin DB9
Aston Martin přistoupil ke schování ostřiku podobně jako Mini a Ferrari. Část lampy vypadající jako záslepka chybějícího kusu průhledného překrytu jasných čoček je úkryt hadiček napojených na nádobku rychle ubývající kapaliny. Černé oblé záklopky kryjí sprchu pro špinavá světla.
10. Bentley Bentayga
Seznam není seřazen podle žádných kritérií, ale Bentayga by si zasloužila pomyslnou zlatou medaili za současný způsob čištění světel. Ostatní výrobci se v poslední době omezili na jednoduchou montáž viditelného či skrytého omytí, ale Bentley se stará o dobrou viditelnost pořádným proudem dávkovaným masivním systémem přímo v jednom ze světel. Zasunutý ostřik není vizuálně vůbec patrný, působí jako lakovaná součást karoserie. A přitom funguje lépe než většina ostatních, tolik pozornosti systému samočinného čištění světel nikdo jiný nevěnoval.
Inspirace: Drive Tribe
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Začalo i MS MotoE včera 15:19
- Autodrom Most: Vylepšení trasy a infrastruktury včera 14:00
- Vítězství lokalmatadora Zarca 11.5.2025
- Moto2 vyhrál lídr Gonzalez, 7. Salač 11.5.2025
- Vítězem Moto3 Rueda 11.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch