Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Někdo nacpal do starého BMW proudový motor z MiGu-23. Výsledek je šílený
22.10.2018 | Mirek Mazal
Dá se dopředu uhádnout, kde si pár chlapů v garáži postavilo staré BMW s motorem ze stíhačky. Možná na oslavu prvního nastartování padla láhev vodky.
Vznik prvního proudového motoru je sice úzce spjat s letectvím, ovšem záhy po jeho nasazení ve vzduchu se začaly objevovat úvahy o jeho použití v pozemní přepravě. Prvním autem byl americký proudový Chrysler Plymouth Belvedere v roce 1954, podobné experimenty se ale nevyhýbaly ani vlakům. Vzpomeňme třeba sovětský SVL z roku 1971.
Asi není nutné dodávat, že revoluce se nekonala a letecká technika zůstala ve vzduchu. Sny ale zůstaly a v případě jednoho ruského chlapíka se staly skutečností. Stačilo k tomu staré BMW E30 a nepotřebný motor ze stíhačky. S velkými technickými dovednostmi Igor Negoda (s takovým jménem bychom se do toho snad ani nepouštěli...) úspěšně transplantoval jednotku (APU) TS-21 stíhacího letounu MiG-23 na mnohem menší platformu BMW řady 3 E30, které se vyrábělo v letech 1982 až 1994.
Hodně nevšední nápad vznikl poté, co Igorovi starý motor daroval jeho přítel. Šikovný Rus všechny součástky překontroloval, uvedl celý mechanismus do provozuschopného stavu a dokázal jej implantovat do nitra BMW - záměrně neříkáme pod kapotu, neboť jen s tímto místem si nový pohon a vše kolem něj nevystačí. Silnému agregátu pak byly přizpůsobeny i další díly jako čerpadla, sání, startér, hadice, výfuk a napojení klasické převodovky. Brzdy zůstaly původní. Výsledek vypadá překvapivě dobře. Kompakt v pěkném stavu bez zásadně poškozených dílů šlehá plameny přes vývod přímo z přední kapoty.
Startování doprovází charakteristický pískot turbíny, ale člověk nestojí na letišti, nýbrž vedle polorozpadlé garáže v Rusku. Oheň a dým z přední části čtyřmístného BMW nejsou impulsem pro hledání hasičského přístroje, jde o standardní startovací proceduru. Po ní se vůz skutečně rozjede v doprovodu hlasitého zvuku zaměnitelného snad jedině s Batmobilem.
BMW 3 s motorem ze stíhačky umí i protočit zadní kola. Obecně vzato ale tento kříženec příliš rychle nejezdí, přesto si šikovný Rus na hlavu bere pilotní helmu. Zhruba desetiminutová zkušební jízda uličkami neodhalila žádné problémy, proto nastal čas vyvenčit projekt i mimo obydlené území.
Na volné silnici maximální rychlost dosáhla nejvýše 87 km/h, ale ukázala se rezerva v převodovce. Igor během dalších zkušebních testů nebyl schopný zařadit pátý převodový stupeň, na který by rychlost vystoupala ještě výš. Rychlé průjezdy vystřídalo pálení gum a driftování před kamerou, všechny nápady ruského amatérského kaskadéra auto vydrželo.
Transformace letadlového pohonu do osobního vozu se povedla, třebaže velký smysl pochopitelně nedává. Ani psí kusy za volantem nedonutily pohonné ústrojí vypovědět službu. Jako první rezignovaly zadní pneumatiky, které neměly šanci ustát protáčení na místě v oblaku štiplavého dýmu. Zbytek techniky čeká na další projížďku, nejlépe na vzletové dráze. Tam by snad mohl předvést i více než jízdu rychlostmi v rámci legálních silnčních limitů...
BMW 3 E30 jako proudový automobil s motorem z MiGu-23? Ruský projekt jednoho muže se překvapivě vydařil, auto skutečně funguje. A projevuje se přesně tak bláznivě, jak čekáte
Zdroj: Игорь Негода@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před hodinou - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 2 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 4 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry