Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Německou armádní legendu vytáhli opuštěnou po dekádě stání z vojenského stanu, stačila chvíle, aby mohla zpět na silnice
28.12.2023 | Petr Prokopec
Tohle auto strávilo během vývoje měsíce v africké Sahaře i za Polární kruhem, a tak by mělo vydržet opravdu hodně. A zjevně vydrží, za víc jak 10 let nepoužívání ho začala trápit jen koroze.
Mercedes-Benz třídy G neboli také G-Wagen je jednou z největších legend německé automobilky. Dokonce tak velkou, že když třícípá hvězda před lety plánovala její odchod do důchodu a nahrazení modelem GL, začali fanoušci neskutečně reptat a mluvit o hromadném odchodu ke konkurenci. A protože většina z nich nevlastnila pouze jeden vůz značky, ale spíše celé portfolio, vedení Mercedesu znejistělo. A nakonec rozhodlo, že G-Wagenu stopku nedá, ale naopak jej přivede do 21. století.
My si ovšem nyní posvítíme na originál, jehož vývoj odstartoval v roce 1972 a kromě automobilky se na něm podílela také rakouská firma Steyr-Daimler-Puch. O dvě léta později se již testovací prototypy proháněly po afrických pouštích nebo za Polárním kruhem, v roce 1975 pak odstartovala výroba. Ta ale zpočátku probíhala ručně a v omezeném množství, než čtyři roky na to došlo na masovější produkci. K mání přitom byly nejen verze určené pro armádu či záchranné složky, ale také pro civilisty.
Jeden z těchto exemplářů je přitom středobodem nového videa společnosti WD Detailing, která se zaměřuje na návrat opuštěných aut na silnice. V tomto případě neměla problém s naložením vozu na podval, a to i přesto, že G-Wagen strávil dekádu pouze ve vojenském stanu. Jeho současný majitel uvedl, že jeho otec jej před 40 lety prodal jeho strýci a on jej před 20 lety koupil zpátky. Proč s ním dekádu poté přestal jezdit, nebylo zmíněno. Dá se ale předpokládat, že přednost dostaly jiné třícípé hvězdy.
Aktuálně se ovšem zdá, že stávající nájezd (82 089 km) se bude postupně zvyšovat. Vůz byl totiž vyčištěn, stejně jako opraven. Specialistům z WD Detailing na obojí stačily pouhé dva dny, což je vzhledem k dekádě stání jen chvíle, která potvrzuje robustnost, jaká je G-Wagenu vrozená. Jakkoli na tomto místě je třeba poukázat na korozi, která se již stala součástí tohoto kousku. Doufejme tedy, že nezamíří opět do stanu, ve kterém je po značnou část roku velká vlhkost - v takovém případě by se žlutý mor začal znovu šířit.
Během čištění vyšlo najevo, že jde o provedení 280 GE, které svého času patřilo mezi ty výkonnější. Pohonná jednotka produkovala 158 koní výkonu a 226 Nm točivého momentu, jenž na všechna čtyři kola přenáší šestistupňový automat. Vůz na sprint na stovku potřeboval 14 sekund, což s ohledem na jeho náturu není špatné. Zákazníci si pak mohli zvolit, zda redukční převodovku přesunou do polohy SA či GA, kdy první uzpůsobuje pohon 4x4 silnici a druhá terénu.
Lze už jen dodat, že majitel G-Wagenu vlastní také Mercedes-Benz 500 SL z roku 1997 a CLS 55 AMG z roku 2006. Oba parkuje v témže stavu, pročež bude zajímavé sledovat, zda také u nich dojde na proces očisty a následné zprovoznění. Jejich anti-korozní ochrana by pak měla být efektivnější, počítat je však třeba s mnohem větším množstvím elektroniky a menší robustností. Návrat na silnice tak asi v jejich případě nebude tak jednoduchý.



Původní G-Wagen se vyráběl v letech 1979 až 1992, nové variace se mu však po stránce designové příliš nevzdálily. Techniku ale pochopitelně již používají výrazně jinou. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: WD Detailing@YouTube
Bleskovky
První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
včeraRusové ukázali smrtící riziko špatného zacházení s pneumatikami, na místě dokáže rozsekat celé auto na hadry
24.9.2025Jediný déšť proměnil parkovací garáž v jezero, naráz zničil přes 270 i vzácných a cenných aut
22.9.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Skončila jedna velká éra. Za Godzillou se zavřela voda, zůstává po ní jenom prázdnota
28.8.2025Levný rodinný zázrak Renaultu se ukázal v novém. Stojí jen 150 tisíc Kč a vypadá zatraceně dobře
28.8.2025Snad nevětší bazarová ikona mezi německými auty láká i po konci svých zlatých časů, může dnes vyjít překvapivě levně
28.8.2025Mercedes skutečně pracuje na novém osmiválci. Pokusil se ho zabít, ale zákazníci řekli ne
29.8.2025Špatný den v práci? Tady se někomu „podařilo” možná totálně zničit hypersport za 74 milionů ještě před dodáním zákazníkovi
29.8.2025
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.26. 16:46 - Snowman000
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.26. 16:23 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.26. 15:03 - řidičBOB
- IT poradna 09.26. 12:34 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.24. 22:30 - řidičBOB
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 09.24. 20:12 - Truck Daškam
- Politický koutek 09.24. 07:20 - řidičBOB
- Onboard videa 09.23. 18:46 - řidičBOB