Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Peugeot vzpomíná na vzácný sportovní sedan, na který se dnes marně pokouší navázat
30.11.2020 | Petr Miler
Francouzi by byli rádi, abychom jej vnímali jako praotce moderního modelu mířícího podobným směrem, jenže ono to dost dobře nejde. Svět se za posledních 30 let posunul docela jinam.
Peugeot letos v září představil nejsilnější auto ve své historii. Model 508 PSE bude k mání jako sedan i kombík a je to technicky zajímavé auto, ne, že ne. Jedná se o dobíjecí hybrid kombinující motor 1,6 turbo o výkonu až 147 kW (200 koní) s dvojicí elektrických agregátů. První s 81,2 kW, tedy asi 110 koňmi má na starosti přední osu, zadní s 83 kW (113 koní) pak zase zadní. Když pak jejich výkony sečtete, dostanete až 265 kW neboli 360 koní výkonu a 520 Nm točivého momentu, které obě novinky ženou vpřed.
To je dost výkonu, současně je ale třeba dodat, že právě kvůli hybridnímu pohonu je auto dost těžké. Jako sedan váží 1 850 kg, jako kombík dokonce 1 875 kg. Udávaná dynamika, reflektovaná zrychlením na stovku za 5,2 sekundy a maximální rychlostí omezenou na 250 km/h, navíc bude dosažitelná jen do chvíle, kdy vám dojde šťáva v akumulátorech. Pak už máte jen dvousetkoňovou jedna-šestku vážící skoro dvě tuny - to už jako taková sláva nezní.
Francouzi by byli rádi, kdybychom auto vnímali jako nástupce dnes legendárního modelu 405 T16, který si na následujících řádkách připomeneme, ale podle nás to prostě není možné. Jednak je třeba říci, že T16 jakožto homologační speciál mířil charakterově docela jinam. To by ale nutně až tak nevadilo, doba se změnila, jedno ale přehlédnout nelze - ostrá čtyřistapětka se ve své době řadila do docela jiných míst „potravního řetězce”.
Závodní 405 T16 dorazil v roce 1988 jako ideový nástupce vavříny opředené 205 T16, geniálního to výtvoru Jeana Todta. Na nejúspěšnější model bláznivých časů rallyové skupiny B bylo složité, ne-li nemožné navázat, a také proto si 405 T16 až takovou slávu jako závodní stroj neužil. Bylo by ale nemístné jej považovat za neúspěšný - také tento stroj bodoval v Dakaru a jeho rekordní představení na Pikes Peak v roce 1988 s Arim Vatanenem za volantem je dnes už pevnou součástí automobilové historie.
My se ale podíváme hlavně na silniční model, který přišel skutečně jako homologační speciál v roce 1993. Vznikl v 1 046 kusech s jednoduše krásným Pininfarinovým designem nedávajícím příliš najevo, co vlastně máme před sebou. 16" litá kola by dnes byla k smíchu a většinu bodykitu jsme znali z modelu Mi16, verze T16 tak byla specifická hlavně technicky.
Pod kapotu dostala motor XU10J4TE, dvoulitrové šestnáctiventilové turbo generující výkon až 160 kW (220 koní) při overboostu. Na stovku vůz akceleroval za 6,9 sekundy a rozjel se až na 235 km/h, a to i díky pohonu 4x4 posílajícím 53 procent výkonu na přední a 47 na zadní osu. Ve srovnání s 508 PSE to zní jako nezajímavá čísla, je ale třeba si uvědomit, kde v historii stojíme.
BMW v době, kdy 405 jako taková přišla na trh, ještě ani nevyrábělo model M5 E28, kterému k titulu nejrychlejšího sériového sedanu světa, stačilo 286 koní. A v době úřadování 405 T16 v Mnichově vznikala M5 E34 s 315 koňmi, která na stovku akcelerovala za 6,3 sekundy. Jinými slovy - 405 T16 se řadilo jen kousek pod smetánku nejrychlejších světových supersedanů, která je ale skoro o 30 let později úplně jinde. Hlavně BMW, Audi a Mercedes tady úřadují s modely s výkony přes 600 koní, které mají pořád, ne zrovna, když jim na ně zbudou baterky.
Tím nechceme nijak srážet snahy Peugeotu a jsme rádi za každý další výkonný model, který dorazí na trh. Jeho 508 PSE ale zkrátka nemíří do stejných sfér jako 405 T16, to byla svého času úplně jiná šajba - charakterem, výkonem a nakonec i dostupností. A obáváme se, že vzhledem k posunu většiny myslitelných konkurentů do úplně jiných sfér už Peugeot nemá reálnou šanci se do srovnatelných soubojů kdy znovu zapojit.
Peugeot 405 T16 patřil v roce 1993 mezi nejrychlejší produkční sedany světa a měl na svou dobu vážně poutavý vzhled i techniku. Dnes na něj Peugeot snad ani nemůže reálně navázat a model 508 PSE to rozhodně nedělá. Foto: Peugeot
Zdroj: Peugeot
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 10 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva