Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Podívejte se na nejdražší letos prodané auto. Fascinuje už tachometrem
15.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pro někoho to bude 80 let stará plechovka, pro jiného kus historie. Už povrchní prohlídka detailů ale ukazuje, čemu je pravda blíže.
Čekal by někdo, že se jakékoli Bugatti prodá levně? Asi ne, ale i tak - tento kabriolet z roku 1937 změnil majitele za prozatím nejvyšší částku roku 2017. A překonat ji asi nebude úplná hračka. Její výše je 7,7 milionu dolarů, tedy aktuálním kurzem 195,7 milionu korun. Odsunulo tak na druhé místo jeden Jaguar E-Type, který se prodal v lednu za 7,37 milionu dolarů.
Není se příliš co divit, máme před sebou Bugatti Type 57S Cabriolet z roku 1937 a je to fascinující stroj. Podívejte se na jeho stále elegantní linie, zjevnou patinu a záplavu pozoruhodných detailů. Zmínit bychom mohli leccos od umístění ruční brzdy po rozložení pedálů, nás ale zaujalo něco jiného - tachometr, tedy rychloměr, i když ani otáčkoměr není nezajímavý. Aby jeho stupnice začínala nahoře, je dnes krajně neobvyklé, podívejte se ale na jeho styl a srovnejte si jej třeba s tím, který má nové Bugatti Chiron. I když je prakticky v každém detailu jiný, dýchá z něj úplně stejný styl a připomíná, kde tvůrci novodobých Bugatti také čerpali svou inspiraci.
Tohle auto je zkrátka kus historie a uplynulý víkend bylo na prodej na aukci na Amelia Island Concours d'Elegance třeba po boku včera probíraného Porsche 911 GT1 Strassenversion. Odhad výsledné ceny mířil k 8,5 milionu dolarů, tj. zhruba 216 milionů korun. Zájem sběratelů tak nesplnil očekávání, ale necelých dvě stě milionů korun je pořád ohromná suma, která letos nenachází sobě rovnou.
Tenhle konkrétní kousek je jeden z pouhých tří existujících Type 57S, jejichž karoserii postavila karosárna Vanvooren sídlící v meziválečném období na pařížském předměstí Courbevoie. Zajímavé na něm je také to, že je v původním stavu - nikdy nebyl renovován. Ačkoliv tachometr ukazuje jen 1 434 kilometrů, vůz skutečně jezdil, nebylo to tak, že by se hýbal jen při údržbě, jak si povíme níže.
V každém případě, údržba musela být poměrně pečlivá, je-li vůz dodnes v takhle zachovalém stavu. Naprosto suchá garáž je samozřejmostí. Dá se odhadovat, že cena tohoto vozu nebude klesat, a to ani když ho nový majitel občas vytáhne na projížďku. Byla by škoda ho nechat jen stát v garáži, zejména s tím, co má za sebou.
Jak se dozvídáme z prezentace této „bugattky”, má číslo šasi 57513. Původní je na tomhle autě úplně všechno od předních blatníků po rezervu na zádi, včetně motoru a převodovky. Prvním majitelem byl Francois Labesse z rodiny majitelů firmy, která se zabývala těžařskými technologiemi. V první světové válce přišel o nohu, takže ho v jeho 57S Cabrioletu vozil jeho šofér, neřídil ho sám.
Po Labessově smrti v roce 1939 byl vůz prodán do Velké Británie, kde byl registrován se značkou FYE 416, dodnes umístěnou na voze. To měl najeto prý asi osm tisíc kilometrů. V roce 1954 změnil vůz majitele podruhé, zůstal ale v Británii. Zúčastnil se pár závodů do vrchu a také roadtripu po Evropě, až ho v roce 1962 koupil T. A. „Bob” Roberts, opět Brit.
Roberts do vozu namontoval závodní motor z Typu 57G z roku 1937, kousek, který Bugatti mělo v roce 1937 připravený jako náhradní při Le Mans, a pravděpodobně i převodovku. Původní motor si ale ponechal s vozem - až do roku 1990, kdy ho koupil Claude Decoster, prezident Francouzského klubu Bugatti. Později nechal vymontovat závodní motor a vrátit do auta ten původní, který v něm je dodnes.
V roce 2016 vůz prošel velkým servisem, při kterém byla namontována původní převodovka a některé tovární příslušenství, které je dnes údajně velmi těžké sehnat. Motor má stále závodní karburátor z motoru 57G, namontovaný na původní motor; údajně jeden z pouhých několika kusů vyrobených pro závodní stroje Type 57G „Tank”.
Tenhle Cabriolet tedy za svůj život jistě najel víc než 1 434 km, které vidíme na tachometru. Web RM Sotheby's tenhle rozdíl nevysvětluje, nicméně kilometrový proběh bychom u klenotu tohoto kalibru asi příliš neřešili, zejména je-li historie zdokumentována takhle dobře. Jestli je ale ukrutných 200 milionů ceny adekvátních, posuďte sami...
Právě tachometr - zde ten v novém Chironu - ukazuje, jak se Bugatti zřetelně, ale nevtíravě drží tradic
Tohle auto je v původním stavu, nikdy nebylo zrenovováno. A taky nestálo celý život v garáži
Zdroj: RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz