Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou
8.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Porsche v 70. letech začalo experimentovat s rallye a bylo jen kousek od úspěchu v East African Safari Rally. Snahy zhatil velký kámen.
V případě okruhových závodů je jen málo značek, které by se mohly z historického hlediska měřit se značkou Porsche. Zuffenhausen však nezůstával na asfaltu, experimentoval například i se soutěžemi, jak ukazují i vozy 953 a 959, které v 80. letech dokonce zvítězily v Rallye Paříž-Dakar.
Archiv muzea Porsche odhaluje po devětsetjedenáctce s motorem V8 a prvním 911 Turbo další ze svých klenotů: rallye verzi Porsche 911 SC „Safari” z roku 1978, které bylo jedním z předchůdců zmíněných strojů.
Název Safari není samoúčelný - dva vozy 911 SC se v roce 1978 účastnily East African Safari Rally, nejnáročnější soutěže v tehdejším kalendáři. Jeden z nich dokonce dlouho vedl, ale před koncem trefil velký kámen, který nebyl přes bláto vidět, a vedení ztratil. Přesto po opravě dohnal většinu ztráty a umístil se druhý, za o mnoho pomalejším Peugeotem 504.
Změny pro použití na náročných erzetách jsou na první pohled patrné - vůz má světlou výšku 28 centimetrů a má obuty šotolinové pneumatiky. K tomu přibyly závodní tlumiče a tlustý hliníkový plech jako ochrana podvozku. Dopředu se nastěhoval ochranný rám a tři přídavné světlomety, do interiéru zase přibyla ochranná klec. Všechno ostatní se ale stěhovalo pryč v rámci co největších úspor hmotnosti - jako v každém rallye voze tam byla jen dvě sedadla, pásy, volant a nutné ovládací prvky. Přes 110litrovou kapacitu palivových nádrží auto na váze ukázalo jen 1 200 kg.
V 70. letech byl v rallye ještě běžný pohon zadních kol a Porsche 911 SC nebylo výjimkou. Mezi nimi pracoval mechanický samosvor, kterému plochý šestiválec o třech litrech objemu dodával 250 koní přes manuální převodovku. Těžký motor nad zadní částí auta byl v tomto případě výhodou - zajišťoval zadním kolům mnohem lepší trakci. Maximální rychlost se pohybovala okolo dvou set kilometrů v hodině na šotolinových cestách.
Přesně ten vůz, který trefil onen kámen ve zmíněné Safari Rallye a v důsledku toho ztratil vedení, stojí v archivu Porsche a můžete jej vidět na přiloženém videu. A právě na něj také nejspíš má navázat už dříve probíraná nová 911 Safari...












Jen malý kousek chyběl vozu Porsche 911 SC "Safari", aby v roce 1978 vyhrál East African Safari Rally
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před hodinou
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 2 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 4 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 5 hodinami
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Kúpa jazdeného Audi A6 45 TDI quattro Sport VS Volkswagen Arteon 2.0 TDI R-Line 11.03. 08:48 - otiscavin
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Jednostopé okénko 11.02. 22:21 - M.Z.
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.02. 17:10 - řidičBOB
