Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche 911 SC Safari: první rayllová 911 nevyhrála Safari Rallye jen náhodou
8.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Porsche v 70. letech začalo experimentovat s rallye a bylo jen kousek od úspěchu v East African Safari Rally. Snahy zhatil velký kámen.
V případě okruhových závodů je jen málo značek, které by se mohly z historického hlediska měřit se značkou Porsche. Zuffenhausen však nezůstával na asfaltu, experimentoval například i se soutěžemi, jak ukazují i vozy 953 a 959, které v 80. letech dokonce zvítězily v Rallye Paříž-Dakar.
Archiv muzea Porsche odhaluje po devětsetjedenáctce s motorem V8 a prvním 911 Turbo další ze svých klenotů: rallye verzi Porsche 911 SC „Safari” z roku 1978, které bylo jedním z předchůdců zmíněných strojů.
Název Safari není samoúčelný - dva vozy 911 SC se v roce 1978 účastnily East African Safari Rally, nejnáročnější soutěže v tehdejším kalendáři. Jeden z nich dokonce dlouho vedl, ale před koncem trefil velký kámen, který nebyl přes bláto vidět, a vedení ztratil. Přesto po opravě dohnal většinu ztráty a umístil se druhý, za o mnoho pomalejším Peugeotem 504.
Změny pro použití na náročných erzetách jsou na první pohled patrné - vůz má světlou výšku 28 centimetrů a má obuty šotolinové pneumatiky. K tomu přibyly závodní tlumiče a tlustý hliníkový plech jako ochrana podvozku. Dopředu se nastěhoval ochranný rám a tři přídavné světlomety, do interiéru zase přibyla ochranná klec. Všechno ostatní se ale stěhovalo pryč v rámci co největších úspor hmotnosti - jako v každém rallye voze tam byla jen dvě sedadla, pásy, volant a nutné ovládací prvky. Přes 110litrovou kapacitu palivových nádrží auto na váze ukázalo jen 1 200 kg.
V 70. letech byl v rallye ještě běžný pohon zadních kol a Porsche 911 SC nebylo výjimkou. Mezi nimi pracoval mechanický samosvor, kterému plochý šestiválec o třech litrech objemu dodával 250 koní přes manuální převodovku. Těžký motor nad zadní částí auta byl v tomto případě výhodou - zajišťoval zadním kolům mnohem lepší trakci. Maximální rychlost se pohybovala okolo dvou set kilometrů v hodině na šotolinových cestách.
Přesně ten vůz, který trefil onen kámen ve zmíněné Safari Rallye a v důsledku toho ztratil vedení, stojí v archivu Porsche a můžete jej vidět na přiloženém videu. A právě na něj také nejspíš má navázat už dříve probíraná nová 911 Safari...












Jen malý kousek chyběl vozu Porsche 911 SC "Safari", aby v roce 1978 vyhrál East African Safari Rally
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 7 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejnovější články
Britové montují do lehounké malé Mazdy 380koňový motor V6, výsledkem bude levné auto schopné pokořit i supersporty
před 2 hodinami
Prodeje Tesly šly skutečně do kopru. A hodně. Přesto ze současné situace silně profituje
před 3 hodinami
Nové Smarty jsou až absurdně obří auta, ten nejnovější měří skoro 5 metrů. A Mercedesy nepřipomínají náhodou
před 5 hodinami
Kruh se uzavírá, VW má v plánu zachránit své elektromobily s pomocí spalovacích motorů
před 6 hodinami
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- BMW Divize 12.14. 13:06 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
