Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Před 42 léty skončila éra Škod 100 a 110, připomeňte si ji na dobových fotkách
13.5.2019 | Petr Miler
Rozsáhle modernizovaná Škoda 1000 MB zvaná 100 a 110 byla posledním alespoň trochu konkurenceschopným modelem značky s motorem vzadu.
Vývoj nabídky Škody, přesněji mladoboleslavského AZNP v komunistických časech docela přesně dokumentuje, jak centrálně řízená ekonomika není schopna sekundovat běhu dějin. Zatímco v 50. letech firma ještě vyráběla vozy na světové úrovni a mohla je vyvážet i do USA, o 30 let později představovala její nabídka ve své podstatě jen modernizované totéž. Zákazníci mimo ČSSR, kde jsme neměli příliš na výběr, už si tak tyto vozy kupovali jen proto, že byly ve srovnání s těmi „západními” velmi levné.
Na poměry automobilek východního bloku na tom byla Škoda ještě dobře, však na konci 80. let byla schopna samostatně vyvinout Favorit, který byl později pro Volkswagen jedním z motivů, proč chtěl koupit právě škodovku. Skoro přesně mezi těmito milníky ale najdeme stopy existence jiného modelu, který byl pro též jedním z těch klíčových - 100 resp. 110.
Na trh přišel v roce 1969 po pozoruhodném postupném odhalování nikoli nepodobném dnešním „internetovým praktikám” a bylo by nepřesné tvrdit, že šlo o úplně nový vůz. Jednalo se o rozsáhlý facelift předchozí Škody 1000 resp. 1100 MB a v době, kdy koncepce „vše vzadu” byla běžnou věcí, rozvinul její kvality tak dalece, jak to jen tehdejší okolnosti umožňovaly.
O špičkovém produktu světového automobilismu bylo možné hovořit jen stěží, bylo to ale ještě konkurenceschopné auto, nad kterým neměli ani zákazníci ze západních zemí důvod ohrnovat nos. Byl to pro ně pochopitelně levný vůz, jízdní vlastnosti ale byly chváleny, stejně jako vnitřní prostor. A dynamika nejsilnějších verzí též nebyla marná.
Na našem webu jsme je připomínali několikrát zejména v případech, kdy byly v posledních letech objeveny - někdy i skoro zázračně - takřka nejeté kousky. Měli jsme tu model 100, výjimečnou 110 LS i stále fešné kupé 110R k mání obvykle za statisícové ceny, při kterých jsme se vždy otírali i o historii toho kterého provedení. Nebudeme tedy znovu rekapitulovat, co nabízela, o tom ostatně byly napsány i knihy, chceme vám ukázat i zřídka viděné, překvapivě kvalitní dobové fotky, které byly uvolněny archivem Škody Auto. A připomeneme i scany dobových katalogů, které připomenou techniku a také tehdejší ceny.
Důvod? Před 42 léty, na jaře roku 1977 se po více 1 milionu vyrobených kusů za érou těchto dvou spřízněných modelů zavřela voda. Tedy s výjimkou kupé 110 R, které vydrželo ve výrobě až do roku 1980. S modely 100 a 110 také skončila doba reálně konkurenceschopných komunistických škodovek - moderní stroje Škoda 720 a Škoda 760 nikdy nepoznaly kouzlo výroby a o tom, co nakonec představoval typ 742, už jsme se zmínili...
Zřídka publikované fotografie Škody 100 a 110 z archivu Škody Auto





















Připomenutí „postupného odhalování” nových modelů v roce 1969
Ceny nových vozů a příplatkové výbavy v roce 1974
Dobové katalogy
Vzorníky barev okolo půlky 70. let
Dobové prospekty Škody
Bleskovky
Srovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025
Nejčtenější články
Někdo najel s Audi Q7 s brutálním motorem V12 TDI neskutečných 911 tisíc km. Vypadá pořád dobře, teď je levně na prodej
6.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025Je vymalováno, britský Opel vyrobil poslední auto a zavřel továrnu. Místní pláčou, fungovala 120 let
6.4.2025Kie došla kuráž, po tristním přijetí nejošklivějšího auta posledních let zoufale říká: Tak si s tím aspoň sjeďte, než nás pošlete do háje
6.4.2025K mání je průkopník luxusních německých stíhačů, „podpultový” Mercedes S od AMG mohlo mít jen 70 vyvolených
7.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva