Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První handsfree se v autě objevila v době, kdy ještě nebyly mobily, vypadá podle toho
9.11.2019 | Petr Miler
Možnost připojení telefonu a zavolání s využití reproduktorů a mikrofonu je dnes skoro samozřejmou součástí i nejobyčejnějších aut. Někdo ale s takovou věcí musel někdy začít a byl to Nissan v roce 1988.
Mobilní telefon a jeho propojení s autem přinejmenším pomocí Bluetooth je v současnosti takovou samozřejmostí, že to v základní výbavě nového auta dostanete spíše než klimatizaci. A velmi rychle se rozmáhá i širší propojení prostřednictvím systémů jako Android Auto nebo Apple CarPlay, které udělají z vašeho auta tak trochu mobil na kolečkách.
Nebylo tomu tak ale vždy. Jistě si pamatujete autotelefony, které tvořila sluchátka s tlačítky na kabelu, připevněná v držáku na palubní desce. Zbytek telefonu byl např. v bedně v zavazadelníku. Nazývat je mobilními v dnešním slova smyslu ani nelze, i když mobilní pochopitelně byly - byla to prostě možnost „mít telefon v autě”, nic více a nic méně.
Některé automobily mohly mít už před několika dekádami takové telefony integrované v interiéru už z výroby. Sluchátko bylo třeba v loketní opěrce na středovém tunelu, aby na něj mohli dosáhnout i pasažéři na zadních sedadlech a fungovaly jako tehdy běžné pevné linky - když jste chtěli s někým mluvit, bylo třeba zvednout sluchátko a držet jej v ruce jako normální telefon.
To vážně nebyl přelomový vynález ani v době, kdy jsme u nás napjatě sledovali světovou premiéru Škody Favorit. Takové věci existovaly od 60. let minulého století a v 80. letech už se v „západních” zemích dočkaly slušného rozmachu. Telefon s možností použít jej bez nutnosti držet za jízdy sluchátko v ruce se ale poprvé objevil právě až tehdy, a to ve vrcholových japonských vozech pro domácí trh.
Obrázky níže pocházejí z plně vybaveného Nissanu Cima z let 1988 až 1991, který měl na palubě telefon značky NEC. Klasické sluchátko bylo v loketní opěrce a na středu volantu bylo ovládání rádia a telefonu. Nebyla tu ale jen tlačítka k přijmutí nebo odmítnutí hovoru, ale také normální číselník, třebaže trochu podivně uspořádaný do dvou řad.
Zatáčelo se jen věncem volantu, střed se nehýbal, zůstával na svém místě podobně jako v některých modernějších Citroënech, takže řidič nemusel nad tlačítky tolik přemýšlet. Informací není mnoho, takže nemůžeme potvrdit třeba dostupnost rychlé volby pomocí podržení jednoho z čísel na volantu, ale hlasitý odposlech tu samozřejmě byl.
Dnes už mobilní telefon napevno zabudovaný v novém autě nenajdete, ale dá se koupit dost starších aut, která jsou takto vybavena. Aby ovšem měla takovou handsfree, to se vážně nevídá. Inu, někde pokrok vedoucí k integraci mobilu do auta začít musel...






Uvnitř je tenhle Nissan docela zajímavé auto. A mimochodem, poslední fotka potvrzuje absenci B-sloupku






Zvenčí už to zdaleka tak zajímavá podívaná není. A o interiéru v nižší výbavě bez integrované handsfree to platí též
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 8 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před hodinou
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 3 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 4 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 6 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.05. 16:14 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 16:12 - bojler
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
