Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
První handsfree se v autě objevila v době, kdy ještě nebyly mobily, vypadá podle toho
9.11.2019 | Petr Miler
Možnost připojení telefonu a zavolání s využití reproduktorů a mikrofonu je dnes skoro samozřejmou součástí i nejobyčejnějších aut. Někdo ale s takovou věcí musel někdy začít a byl to Nissan v roce 1988.
Mobilní telefon a jeho propojení s autem přinejmenším pomocí Bluetooth je v současnosti takovou samozřejmostí, že to v základní výbavě nového auta dostanete spíše než klimatizaci. A velmi rychle se rozmáhá i širší propojení prostřednictvím systémů jako Android Auto nebo Apple CarPlay, které udělají z vašeho auta tak trochu mobil na kolečkách.
Nebylo tomu tak ale vždy. Jistě si pamatujete autotelefony, které tvořila sluchátka s tlačítky na kabelu, připevněná v držáku na palubní desce. Zbytek telefonu byl např. v bedně v zavazadelníku. Nazývat je mobilními v dnešním slova smyslu ani nelze, i když mobilní pochopitelně byly - byla to prostě možnost „mít telefon v autě”, nic více a nic méně.
Některé automobily mohly mít už před několika dekádami takové telefony integrované v interiéru už z výroby. Sluchátko bylo třeba v loketní opěrce na středovém tunelu, aby na něj mohli dosáhnout i pasažéři na zadních sedadlech a fungovaly jako tehdy běžné pevné linky - když jste chtěli s někým mluvit, bylo třeba zvednout sluchátko a držet jej v ruce jako normální telefon.
To vážně nebyl přelomový vynález ani v době, kdy jsme u nás napjatě sledovali světovou premiéru Škody Favorit. Takové věci existovaly od 60. let minulého století a v 80. letech už se v „západních” zemích dočkaly slušného rozmachu. Telefon s možností použít jej bez nutnosti držet za jízdy sluchátko v ruce se ale poprvé objevil právě až tehdy, a to ve vrcholových japonských vozech pro domácí trh.
Obrázky níže pocházejí z plně vybaveného Nissanu Cima z let 1988 až 1991, který měl na palubě telefon značky NEC. Klasické sluchátko bylo v loketní opěrce a na středu volantu bylo ovládání rádia a telefonu. Nebyla tu ale jen tlačítka k přijmutí nebo odmítnutí hovoru, ale také normální číselník, třebaže trochu podivně uspořádaný do dvou řad.
Zatáčelo se jen věncem volantu, střed se nehýbal, zůstával na svém místě podobně jako v některých modernějších Citroënech, takže řidič nemusel nad tlačítky tolik přemýšlet. Informací není mnoho, takže nemůžeme potvrdit třeba dostupnost rychlé volby pomocí podržení jednoho z čísel na volantu, ale hlasitý odposlech tu samozřejmě byl.
Dnes už mobilní telefon napevno zabudovaný v novém autě nenajdete, ale dá se koupit dost starších aut, která jsou takto vybavena. Aby ovšem měla takovou handsfree, to se vážně nevídá. Inu, někde pokrok vedoucí k integraci mobilu do auta začít musel...






Uvnitř je tenhle Nissan docela zajímavé auto. A mimochodem, poslední fotka potvrzuje absenci B-sloupku
Zvenčí už to zdaleka tak zajímavá podívaná není. A o interiéru v nižší výbavě bez integrované handsfree to platí též
Bleskovky
Nejúchvatnější sbírku vzácných McLarenů po zesnulém arabském miliardáři celou koupil tajemný kupec. Musela ho stát miliardy
dnes„Italský Turek” se natočil, jak jede ve svém Porsche 260 km/h po německé dálnici, teď chtějí jeho hlavu
26.8.2025Britové proti sobě ve sprintu postavili dva dinosauří osmiválcové offroady, metály ale nakonec bral ten třetí vzadu
25.8.2025
Nejčtenější články
Indonésané ukázali své první vlastní „národní auto”. I když vlastní, VW v něm má prsty skrz naskrz
28.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025Spása pro staromilce: Automobilka, která letos ukázala nejsilnější silniční motor V12 historie, chystá i vlastní desetiválec
28.7.2025Řešení, na které vsadilo tolik výrobců aut, nachází u lidí stále menší zastání, navíc po celém světě
28.7.2025Za docela obyčejné auto koupené za statisíce někdo rychle inkasoval 3,8 milionu Kč, a to s ním i jezdil
28.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva