Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové otevřou obří most na okupovaný Krym. Podívejte se na jeho historii, výstavbu i současný stav
4.5.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Kontroverzní stavba spojující Rusko s anektovaným poloostrovem se stane nejdelším mostem Evropy. Pojďme si o něm před jeho otevřením říci vše důležité.
Krímskij most nebo hezky česky Krymský most je dvojice paralelních staveb přes Kerčský průliv stojící v místech, kde před anexí Krymu vedla hranice mezi Ruskem a Ukrajinou. Spojnice je složena ze dvou souběžných mostů - jeden bude sloužit automobilům a druhá vlakové dopravě. Trasa povede z Kerčského poloostrova přes ostrov Tuzla a Tuzlanskou kosu na Tamaňský poloostrov.
Po zmíněné okupaci Krymu ze strany Ruské federace v březnu 2014 prezident Vladimir Putin oznámil, že postaví silniční a železniční spojení se světem, aby lidem ulehčil život. Jeho pravá ruka Dmitrij Medveděv podepsal vládní nařízení o vytvoření dceřiné společnosti Avtodor (státní firma spravující ruské silnice), která bude dohlížet na postup projektu. V lednu 2015 byla smlouva na výstavbu mostu udělena skupině SGM Group patřící Arkadiji Rotenbergovi, který náleží do uzavřené skupinu přátel Putina - dříve s ním trénoval judo.
Návrh usnesení ruské vlády ze dne 1. září 2014 požadoval, aby z Krymu do Ruska vedla čtyřproudová komunikace a dvoukolejná železnice. Architekti vymysleli stavbu o délce 19 kilometrů s kategorii rychlostní silnice. Vznikly čtyři silniční pruhy a dvě vlakové koleje. Pilíře jsou zhotovené z ocelových trubek o průměru 1 420 milimetrů. Hloubka v místě stavby dosahuje 18 metrů. Plány počítaly také s možností dodatečného položení elektrického kabelu, který by zabezpečil elektrický proud pro závislé území.
Veškeré práce probíhaly zvýšeným tempem současně na mnoha místech, aby se stavba urychlila. Koncem dubna 2015 najela stavební technika, za půl roku terénních úprav a přípravných prací vznikl první 1 207 metrů dlouhý technologický most spojující ostrov Tuzla s Tamaňským poloostrovem. „Pro provizorní most bude použitý stavební materiál o hmotnosti víc než 3 500 tun. Podpůrné piloty mostu budou umístěny do hloubky 35 až 56 metrů. Toto je první krok. Brzy přibudou ještě dva podobné,“ prozradil svého času Leonid Ryženkin v roli stavbyvedoucího. Všechny tři dočasné stavby usnadňující manipulaci s materiálem budou před koncem odstraněny.
Na jaře roku 2016 se začalo pracovat na prvních pilířích budoucí jediné spojnice závislého Krymu s dominantním Ruskem. Dne 12. dubna 2016 dělníci na ostrově Tuzla dokončili první mostní pilíř, který ponese silniční těleso. Komplikace ale způsobila turecká loď, která nárazem do stavby zbrzdila rozjetou práci. Září 2016 znamenalo dokončení betonování prvního mořského pilíře vystupujícího nad hladinu, zbývalo 172 takových, z toho 86 pro automobilovou část mostu a 87 pro železnici. První týden v únoru roku 2017 hlásili zaměstnanci hotových 230 pilířů, v říjnu již 398 z celkových 595 dílů. To dokazovalo rychlé tempo - za 18 měsíců chybělo dodělat jen 197 kusů.
Nejnáročnějším procesem se stala dodávka a vyzdvižení 227 metrů dlouhých, 45 metrů vysokých a přes 6 000 tun těžkých obloukových nosníků umožňující těžkým nákladním lodím směřujících do Azovského moře podplouvat most. Nosníky byly sestaveny na Tamaňském poloostrově, odkud byly dotaženy pomocí speciálních pontonů, na jejich místo je stovky dělníků a obrovské jeřáby posadily 29. srpna (železniční) a 12. října (silniční část). Ve stejnou dobu ředitel národní gardy oznámil sestavení námořní brigády na stálou ochranu celé stavby.
Zpravodajství ze stavby mostu bylo pravidelnou součástí vysílání ruských televizí a účelem nebylo jen ohromit diváky rychlostí stavby. Geopoliticky šlo o legitimizaci okupace čili totálního přivlastnění anektovaného Krymu. Dokončení jeho napojení na ruskou pevniny, jež představuje symbolickou tečku za obsazením, bylo původně očekáváno letos v prosinci.
Nové informace uvádí přesnější odhady, neboť dělníci pracovali rychleji, než se čekali. Cestování aut přes úžinu by mělo být umožněno již v druhé polovině května letošního roku, tedy přibližně za dva týdny. Přístup nákladním kamionům začne na podzim a vlaky se rozjedou po novém mostě v prosinci 2019. Průjezd pro menší nákladní automobily a autobusy přes Krymský most bude otevřen též už tento měsíc.
Novináři si vyslechli hrdé stavbaře. „Jak jsme slíbili, pohyb přes most bude umožněn před letní sezónou, směřujeme k polovině května.“ Před pár dny proběhla zatěžkávací zkouška pomocí 35tunových nákladních vozidel. Simulovali různé situace a zkoušky prý prokázaly spolehlivost čerstvé konstrukce. Nic nebrání spustit ostrý provoz pro osobní přepravu po něčem, co se stane nejdelším mostem v Evropě.
Podívejte se níže, jak probíhala jeho konstrukce i jak vypadá čerstvě před otevřením - je to jistě působivá stavba, kterou se na tomto místě pokusilo postavit už několik velkých jmen, od cara Mikuláše přes Hitlera až po Stalina. Až Putin uspěl. Škoda jen, že hlavní motivací k tomuto skutku se stala anexe Krymu...









































Stavba mostu mezi okupovaným Krymem a ruskou pevninou byla rychlá akce. Kreml obřím dílem ukazuje, že poloostrov považuje za součást svého území
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 8 hodinamiVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
před 10 hodinamiČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
před 11 hodinamiVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
dnesNová verze nejlevnějšího MG srazila jeho cenu v zahraničí o desítky tisíc níž. Pokud dorazí k nám, bude to jedno z nejlevnějších aut na trhu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva