Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové postavili autobus, který projede opravdu všude, překonat má i speciál Tatry
19.2.2020 | Mirek Mazal
Ani bažiny nezastaví tento stroj v další jízdě, o těžkém terénu, sněhu nebo vodě ani nemluvě. Těžký autobus se podobá českému výtvoru z Kopřivnice.
Loni českým éterem rezonoval neobvyklý autobus z dílny Tatry. Speciální stroj zvaný Tatrabus byl postaven na podvozku Phoenix 8x8 a vozí turisty na území jihoamerické pouště Atacama. Předností kopřivnického prototypu je průchodnost terénem a možnost přepravovat osoby při zachování vysoké úrovně cestovatelského komfortu.
Daleko od nejvyprahlejší pouště světa vznikl podobný automobil, ale v ještě extrémnější podobě. Ruská představa off-roadového autobusu se jmenuje Jamal B-4B A-20 a jeho autoři jej prezentují jako ještě schopnější stroj než Tatrabus. Těžký kloubový osobní transportér odráží náročné přírodní podmínky na Dálném východě, kde tento rovněž unikátní vůz působí.
Původně bylo pro tento vůz zamýšleno použití kabiny řidiče od společnosti Kamaz, později technici dospěli k jinému závěru a rozhodli se pro běloruského dodavatele MAZ-MAN. Stroj je dále vybaven vyhřívanou nástavbou se sedadly pro přepravu osob. Uzavřený prosklený modul je oddělený od místa řidiče a jeho spolujezdce.
O pohon se stará přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 6,7 litru s výkonem 207 kW (281 koní) při 2 500 ot./min a točivým momentem 970 Nm od 1 200 do 1 700 ot./min. Řazení dostala na starost automatická šestistupňová převodovka ZF s převodovým poměrem 22,9:1.
Při pohledu na rozměr kol a světlou výšku odolného podvozku není překvapením, že výrobce zkouší zaujmout nezvyklým využitím modelu k převozu zájemců nehostinnou krajinou. Proti zaboření do měkkého podloží pomáhá čtveřice terénních pneumatik R25, v nouzi je připraven silný naviják s ocelovým lanem. Snadnější manévrování mezi nepřekonatelnými překážkami usnadní dvoudílná stavba s kloubovým spojem.
Mnohatunový Jamal navzdory své obrovitosti prý nezná terén, který by jej zastavil. Díky svým „balónovým”, nízkotlakým pneumatikám nezapadne ani do hlubokého sněhu a nezastaví ho ani bažiny. To Tatra skutečně nabídnout neumí, pohon 8x8 ale zvládne lépe jiné nástrahy. Který terénní autobus je lepší, můžeme jen spekulovat, srovnávací test Tatrabus vs. Jamal B-4B A-20 by ale jistě byl neobyčejným kláním.



Jamal B-4B A-20 je zhmotnělá představa terénního autobusu na ruský způsob, v terénu prý překoná i podobně nekompromisní Tatrabus
Zdroj: Jamal
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 7 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejčtenější články
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
15.8.2025Čínská Octavia se začala prodávat v novém a pro Škodu je to další rána. Ještě víc než dřív nabízí za pouhých 300 tisíc Kč
16.8.2025BMW posílá na věčnost své poslední „normální” auto skoro dojemnou rozlučkou, nástupce nebude
16.8.2025Tragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
16.8.2025VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
16.8.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch
- IT poradna 09.15. 11:37 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.15. 10:50 - M.Z.
- Výběr navigace do auta 09.15. 09:08 - killerbring
- Komfortní jednotka passat b5.5 09.14. 17:48 - Šimon
- Onboard videa 09.14. 13:49 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam