Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Rusové před 12 léty okopírovali americkou ikonu off-roadů. A v lecčem ji i překonali
8.9.2018 | Mirek Mazal
Pro bohaté Američany to byl spíše rozmar a projev životního stylu, na východě Ruska mohlo mít podobné auto větší smysl. Mohlo mít, ale nemělo, vzniklo nakonec jedno jediné.
Bytelná kreace postavená ve jménu odolnosti proti nezpevněným cestám se jmenovala GAZ 3121 Tygr-2. Zdatná šelma na kolech bezostyšně kopírující americký Hummer byla prototypem z dílny GAZu, jemuž za základ posloužil vojenský speciál stejného označení. Z pohledu typického ruského výrobce terénních aut se civilní verze vojenského vozidla stala lehčím automobilem, ale s vysokým luxusem na palubě. Vůz byl poprvé veřejně vystaven na moskevském autosalonu v roce 2006 a od začátku mířil na bohaté Rusy z východu země.
Už proto Tygr dokonale kopíruje ruské myšlení a detaily nezastírá místo původu. Bohatýrský styl se projevuje působivými rozměry, širokým využitím poctivé oceli a všudypřítomným chromem. Off-road s pohotovostní hmotností 3,5 tuny měla nehostinnou krajinou doprovázet ortodoxní technika, bez které by pravověrný GAZ nemohl vzniknout. Podvozek využívá klasické pevné nápravy a robustní žebřinový rám. Tato kombinace obvykle funguje v terénu, na silnici už tolik ne. Přesto GAZ kvalitu jízdy po zpevněném povrchu směle přirovnával k legendární Čajce (GAZ 13), už v tom měl být daleko před Hummerem.
Design exteriéru prý sebevědomě vyjadřoval troufalost a velkolepost. Také to mělo odpovídat smýšlení Rusů, jen škoda, že vůz podobného pojetí dávno předtím představil americký symbol nezdolných off-roadů. Za kulatými světlomety hranaté přídě pod čtvercovým krytem motoru trůnil 3,2litrový turbodieselový šestiválec Steyr výkonu 190 koní. Nezní to jako moc, vyvinul ale dostatek síly k pohybu prototypu maximální rychlostí 160 km/h. Další náskok před Američany.
Automobilka použila manuální převodovku, ale zdatný Rus by s tím asi neměl problém. Brzdy byly dimenzované na těžkou práci, ani v nepřístupném terénu by GAZ s celkovou hmotností 3,5 tuny neměl mít potíže, eventuálně měl pomoci přední naviják. Pro lepší trakci terénních pneumatik byl připraven centrální dofukovací systém. Brodivost dosahovala limitu 80 centimetrů.
Interiér konceptu znovu připomíná H1 s velkým středovým tunelem, luxusem ale měl být o hodně dál. Dveřní panely a perforovaná sedadla a byla potažena pravou kůží, zbytek prostoru vyplňoval dvoubarevný plast. Kabinu ale mělo být možné vybavit koženým čalouněním různých barev, například bílo-černé potahy s kontrastním prošitím a iniciály na opěrce hlavy. Přírodní materiály by šly nainstalovat i na stěny útulné kabiny, ale jen v případě spuštění sériové výroby. A k té nakonec nedošlo.
Gorkovskij Avtomobilnyj Zavod vyrobil jeden prototyp velkého těžkého Tygru-2 a tím to haslo. Podnik doufal, že o něj lidé projeví zájem a auto se začne vyrábět, reakce publika byla ale vlažnější, než čekal. A tak si nakonec netroufl „vypustit tygra z klece”. Je to možná škoda, kolos s délkou 5 700 milimetrů, šířkou i výškou 2 300 milimetrů, světlou výškou 400 milimetrů, rozvorem 3 300 milimetrů a rozchodem 1 840 milimetrů by se hned tak neztratil. Cena byla plánována okolo 2,7 milionu korun v základu a jsme si skoro jisti, že v dnešním Rusku by po takovém stroji sáhl nejeden dobře situovaný byznysmen. V polovině minulé dekády se to ale zkrátka nestalo; nebo byl alespoň GAZ přesvědčen, že se to nestane.














GAZ 3121 Tygr-2 se zřetelně podobá Hummeru H1 a má i podobné zaměření. Z bývalé armádní ikony vznikla verze určená civilnímu obyvatelstvu, nakonec ale zůstalo u jediného prototypu
Bleskovky
Opěvovaná Corvette C8 to rozbalila na německé dálnici v základní evropské verzi. Na „levnej americkej kýbl” exceluje
včeraMechanik zbavil výfuky VW s motorem W12 veškerého tlumení. Auto zní tak dobře, že si tuhle legendární „kasičku” možná i risknete koupit
17.7.2025Tesla dokončila svou první vlastní restauraci postavenou okolo Superchargerů, tady jsou první skutečné fotky
16.7.2025
Nejnovější články
Od nadřazené technologie k napodobování dinosaurů: Porsche dá novému elektromobilu falešný zvuk motoru V8, ač to loni kategoricky odmítalo
před 10 hodinamiRenomovaná značka bojuje se stále tragičtější kvalitou. Letos vyhlásila už 90 svolávacích akcí, jen ta poslední ji vyjde na 12 miliard
včeraJe skutečně rok 2025: Velká automobilka odpískala hybridní verzi svého auta a dál ho bude prodávat jen s motorem V8
včeraNula lidí. Manažer automobilky poctivě sečetl počet zákazníků, kteří si od ní chtěli koupit elektrické auto, tím vývoj skončil
včeraOpěvovaná Corvette C8 to rozbalila na německé dálnici v základní evropské verzi. Na „levnej americkej kýbl” exceluje
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva