Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní

Tato Felicia má 204 koní, subwoofery v kufru a žlutý lak z Funu. Je jediná, která vznikala s posvěcením Škody a čas od času je také na prodej.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní

27.2.2016 | Marek Bednář | 25 příspěvků

Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Tato Felicia má 204 koní, subwoofery v kufru a žlutý lak z Funu. Je jediná, která vznikala s posvěcením Škody a čas od času je také na prodej.

Škoda Felicia se vyráběla s benzinovými motory 1,3 a 1,6 a také s dieselovou devatenáctistovkou. Všechny tyhle motory byly dost slabé a nic jako RS nikdy neexistovalo. Žlutý stroj na obrázku by si však Felicia RS klidně říkat mohl - má šest válců a 2,8 litru. Nemá dva motory 1,4 TDI, jeden pod kapotou a druhý v kufru, nýbrž 2,8litrovou VR6 od Volkswagenu. I s více než dvěma stovkami koní.

Nejde o šílenou přestavbu některého z majitelů, i když také ty napadlo dostat pod kapotu „feldy” skladný šestiválec VR6. Tento vůz vznikl z popudu samotné automobilky a právě tím je výjimečný. A pokud jste o něm nikdy neslyšeli, je to tím, že doba jeho vzniku se datuje do časů, kdy internet nebyl běžný ani na počítačích a úkolem stroje nebylo okouzlovat českou nebo slovenskou klientelu.

Za jeho stavbou stojí britské zastoupení automobilky Škoda, které tím na konci devadesátých let chtělo ukázat „ostrovní” klientele, že Felicia nutně nemusí být jen nudný rodinný stroj. Práci na jeho přípravách svěřilo firmě Awesome GTI, která dodnes existuje a pomohla nám zmapovat okolnosti jeho zrodu. Bohužel, ani sami autoři nám nebyli schopni poskytnout více než pár dobových fotek, a tak v přiložené galerii najdete převážně snímky z různých pozdějších nabídek auta k prodeji. Ale k tomu se ještě dostaneme.

Tahle Felicia VR6 měla být pochopitelně především showcar, postavena ale byla tak, aby mohla jezdit i po silnicích. Uměla to a překvapivě rychlá prý dokázala být nejen na semaforech. Jejím základem byla předfaceliftová Felicia z roku 1997. Dostala motor a převodovku z Golfu VR6, což znamená již zmíněný 2,8litrový motor VR6 o sériovém výkonu 204 koní v 5 900 ot./min a 270 Nm v 4 400 ot./min. Přibyly mu ale ostřejší vačky Piper 2640, kit sání a výfuk Scorpion ušitý na míru, takže je pravděpodobné, že skutečný výkon byl trochu výš. U Awesome GTI ani u Škody jej ale nikdy nenechali změřit, takže můžeme jen spekulovat.

Při změnách ale pochopitelně nezůstalo jen u motoru. Chladič a posilovač řízení pocházely z trojkového Golfu TDI, vidíme také rozpěrnou tyč mezi předními tlumiči. A víme o upraveném předním pomocném rámu, aby se sem větší a notně těžší motor dal nainstalovat. Z dieselového, ale blíže nespecifikovaného auta pochází i přední příčný stabilizátor. A místo sériových pružin a tlumičů tu jsou kousky AVO, které vůz posadily blíže k zemi.

Jsou tu 17" kola značky Ace, které obouvají pneumatiky Yokohama o velikosti 205/40 R17. Ten žlutý pruh není na nich, je na hraně ráfku a není originální, na autě se objevil až v rukou jednoho z posledních majitelů. A podle nás autu nesluší - výsledek vypadá všelijak. Pod koly jsou brzdy z VW Corrado s kotouči o průměru 280 mm vpředu a 239 mm vzadu, samozřejmě ventilované na obou nápravách.

Žlutá barva není jen někde, jak jste si jistě všimli z fotografií. Nejde si toho nevšimnout, protože žlutá barva je tu úplně všude. Je to ta barva, kterou se lakovala karoserie Felicie Fun, čtyřmístného pick-upu vyráběného sériově, třebaže v malých počtech. Žluti neuniknete ani v kabině, protože i zde je spousta věcí z Funu - výplně dveří, čalounění sedaček a také přístrojový štít pochází z této verze.

Specifický je také obsah zavazadelníku. Nečekejte zavazadla šitá na míru ze žluté kůže, jsou tu dva 12" subwoofery JBL P1200 s ohromnou ozvučnicí, která zabírá v podstatě celý zavazadelník. Pod ní vidíme zesilovače rovněž od JBL a po stranách normální středobasové reproduktory JBL P6222, které nebylo kam jinam dát. Další, stejný pár reproduktorů je v předních dveřích a vše řídí rádio Kenwood Mask.

Jak stojí i výše, tohle auto nemělo sloužit řediteli britského zastoupení škodovky na služební cesty. Byl to showcar, který najel jen pár tisíc kilometrů, většinou stál vystavený v některém dealerství a ukázal se na akcích. Pak byl prodán do soukromých rukou a od té doby se několikrát objevil v prodeji - tu za deset, tu za dvanáct tisíc liber, tedy mezi 350 a 400 tisíci Kč. Nejezdilo se s ním pořádně nikdy, naposledy byl prodáván na sklonku loňského roku s 14,5 tisíci mílemi na tachometru, tedy asi 23 tisíci km.

Kde je vozu konec dnes, nevíme a jeho autoři z Awesome GTI také ne - je v rukou dalšího ze soukromých majitelů, kteří okusí jeho více 200 koní na něco málo přes 1 tunu hmotnosti. Dost možná se někde zase objeví na prodej a protože byl v Británii normálně registrovaný, nebude problém jej jít přihlásit ani u nás. Pokud se s ním pak ukážete občas na srazu Škodovek, budete nejspíš středem pozornosti - takový vůz existuje na světě opravdu jen jeden...


Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 1 - Skoda Felicia VR6 01Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 2 - Skoda Felicia VR6 02Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 3 - Skoda Felicia VR6 03Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 4 - Skoda Felicia VR6 04Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 5 - Skoda Felicia VR6 05Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 6 - Skoda Felicia VR6 06Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 7 - Skoda Felicia VR6 07Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 8 - Skoda Felicia VR6 08Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 9 - Skoda Felicia VR6 09Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 10 - Skoda Felicia VR6 10Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 11 - Skoda Felicia VR6 11Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 12 - Skoda Felicia VR6 12Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 13 - Skoda Felicia VR6 13Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 14 - Skoda Felicia VR6 14Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 15 - Skoda Felicia VR6 15Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 16 - Skoda Felicia VR6 16Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 17 - Skoda Felicia VR6 17Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 18 - Skoda Felicia VR6 18Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 19 - Skoda Felicia VR6 18aŠkoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 20 - Skoda Felicia VR6 19Škoda Felicia VR6: unikát postavený přímo pro Škodu měl 204 koní - 21 - Skoda Felicia VR6 20
Škoda Felicia VR6 na dobových i pozdějších snímcích z příležitostí, kdy byl nabízen k prodeji. Aktuální stav reflektují snímky vozu se žlutými „obručemi” na kolech

Zdroje: Awesome GTI, inzertní nabídky minulých let

Marek Bednář

Diskuze 25 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše