Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Obří sonický třesk po startu nejrychlejšího dopravního letadla je pořád fascinující jev
16.2.2019 | Mirek Mazal
Dopravní letadlo má z pohledu automobilisty blíže k autobusu, to vůbec nejrychlejší v dějinách ale umí ohromit. Rychlost zvuku totiž hned tak nějaký automobily nepřekoná.
Pozemský rychlostní rekord má už přes přes dvacet let stejnou hodnotu - 1 228 km/h. V roce 1997 se zápis do Guinessovy knihy rekordů postaral Andy Green ve stroji jménem Thrust SSC - „SuperSonic Car” -, s nímž o 3 km/h pokořil rychlost zvuku u zemského povrchu. Tento výkon zatím nikdo nepřekonal a asi ani hned tak nepřekoná. Projekt Bloodhound SSC, který měl jet 1 609,344 km/h, bohužel zkrachoval a byť naděje na jeho vzkříšení stále žije, s očekáváními jsme raději opatrní.
Také v případě dopravních letadel musíme za těmi nejrychlejšími dávno do minulosti. Dnes všechna létají podzvukovou rychlostí, nenajdeme mezi nimi ani jeden supersonik, jakým byl legendární Concorde. Celým názvem Aérospatiale-BAC Concorde 101/102 sloužil pod vlajkami společností British Airways a Air France a jako král vzdušného prostoru létal rychlostí až 2 158 km/h.
Přelet Atlantického oceánu mu trval zhruba 3 až 3,5 hodiny podle síly větru a byl tedy nesrovnatelně rychlejší než cokoli, co dnes dokáže přemístit tolik lidí z jednoho místa na druhé. Je paradox, že letadla tolik zpomalila, když auta se za poslední dekády stala naopak nesrovnatelně rychlejšími, dříve jsme ale detailně probírali, proč tomu tak je. Na světě je jen málo lidí, pro které by čas byl tak drahý, aby jim záleželo na tom, jestli letadlo letí 3 a nebo 8 hodin. Rozdíl v ceně letenek byl ohromný, neboť Concordy spotřebovávaly vysoké množství paliva, pojmuly relativně málo lidí a jejich vývoj a údržba také nevyšly lacino.
Nebyl to ale jejich jediný problém, byly také neskutečně hlučné. Kvůli hluku byly trasy omezené na neobydlené oblasti a v roce 2003 byly po nehodě jednoho z nich rychlé stroje z ekonomických důvodů úplně vyřazeny z letového plánu. Nešlo tu přitom jen o hluk motorů, dalším problematickým faktorem byl tzv. sonický třesk nastávající při překročení zvukové bariéry. Ten byl tak hlasitý, že dokázal rozbíjet okna, proto musely Concordy nad souší létat relativně pomalu a na plnou rychlost přejít až nad oceánem.
Video níže vám nejlépe přiblíží, co start Condordu znamenal po zvukové stránce jak v případě motorů, tak v případě onoho třesku. Už hluk poblíž ranveje je neskutečný a pozor na nečekanou ránu, která přichází těsně před koncem první minuty. Letadlo se v tu chvíli pohybuje už v letové hladině 52 000 stop, tedy ve výšce 16 km, to je hodně daleko. Přesto vydá ránu jako z děla a kdyby letadlo bylo níže, pasažéři na lodi by se potýkali už s impulsem přesahujícím 100 dB, který už má vliv na zdraví. Je to pořád fascinující jev, který vám dnes bohužel - pro ty bydlící poblíž letišť spíše bohudík - žádné dopravní letadlo nepředvede...










Concorde uměl létat nadzvukovou rychlostí, ale vydával u toho až zdraví nebezpečné zvuky. Start byl jedna věc, pecka po překročení rychlosti zvuku druhá
Zdroj: Josh S@Youtube
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
2.5.2025Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Číňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
včeraVýkonná elektrická Kia nepřestává ruinovat majitele, za roční auto se zanedbatelným nájezdem v aukci nikdo nedal ani polovinu původní ceny
včeraČíňané ukazují, že pořád dělají obchod, ne jen politiku. Dřív jen elektrická značka nabídne Evropanům spalovací auta, protože je chtějí
včeraNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
včeraVW říká, že jeho spolupráce s Fordem je „velmi, velmi, velmi úspěšná”. Myslí těch 20 prodaných Capri v Česku za první kvartál?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva