Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Stroj jako z Šíleného Maxe zachránil ve válce v Bosně spoustu lidí, jezdí i dnes
4.10.2019 | Mirek Mazal
Kdyby o něm natočili film, nikdo nebude věřit, že se jeho předlohou stala realita. Tohle auto se ale v rukou vojáka skutečně prohánělo po bojištích a zmírnilo následky kruté války.
Armády po celém světě se vždy snaží používat nejmodernější vojenské stroje, aby úspěšně dokončily těžké úkoly v náročných podmínkách krvavých konfliktů. Bosenská válka za nezávislost, která probíhala v letech 1992 až 1995, nebyla o nic méně tragická než kterýkoliv jiný ozbrojený konflikt. Ale přece jen se tento boj v něčem lišil od ostatních - po bitevním poli se proháněl zásobovací stroj jak vystřižený z filmu o Šíleném Maxovi s Melem Gibsonem v hlavní roli.
Utrpení běžných lidí zasažených následky mocenského soupeření pomáhal eliminovat černý Chevrolet Camaro z roku 1979. Taková věta působí až neuvěřitelně, ale značně upravené kupé černé barvy plnilo svou funkci dokonale. A to přesto, že v místech, kde se prohání těžká pomalá monstra odolná proti minám, působilo rychlé Camaro jako zjevení.
Temně černý Chevrolet s trubkovým rámem na přídi patřil a stále patří dnes už bývalému dánskému důstojníkovi speciálních sil jménem Helge Meyer, který sloužil na spojenecké základně Rhein-Main v Německu. Úžasný je fakt, že muž proti nepřátelům na Balkáně nikdy nepoužíval zbraně, jediným nástrojem se stal jeho obratný automobil s Biblí pod sedačkou. Hrdina jako z Knight Ridera se díky nekonečné dobrosrdečnosti během krutého období si vysloužil přezdívku připomínající dalšího akčního hrdinu - Gottes Rambo, volně přeloženo Božský Rambo.
Před nástupem do služby bylo potřeba automobil připravit na nejhorší. Meyer nechal vyhodit zadní okno a místo něj zasadil kovový panel. Na příď přivařil těžký rám a železné pláty sloužící jako radlice. Američané na základně se zapojili do nápadu a dodali kevlarové pláty, další ocelové výztuhy, pneumatiky run-flat, detektor tepla, noční vidění, hasicí přístroje a speciální barvu. To není základní nátěr, ale speciální povrch pohlcující infračervené paprsky používané zbraněmi při zaměřování. Řidič byl napojen na radiovou komunikaci s ostatními jednotkami.
Poctivá příprava na dobročinnou misi zasáhla také pohonné ústrojí. Originální 5,7litrový osmiválec dostal vyšší výkon 223 koní (164 kW) a zapojením oxidu dusného se hodnota vyšplhala až dvakrát vyšší cifru 446 koní (328 kW). Celé auto byl v podstatě hbitý tank na kolech - podle majitele zvládlo 200 km/h pokořit za 13 sekund. S úctou řečeno se to zrychlení zdá přehnané, protože hmotnost sériového vozu 1 625 kg dodatečná balistická ochran jistě navýšila o stovky kilogramů, proto by zmíněný výkon nestačil na takovou jízdu nestačil ani za ideálních podmínek. Ani aerodynamika s vojenskými úpravami nebyla nikterak dokonalá, nicméně nepochybujeme, že s více jak 400 koňmi se auto stále dokázalo na bojišti otáčet velmi nezvyklým tempem.
Helge Meyer si mohl dovolit s automobilem dopravovat potřebný materiál na místo určení. Nechtěl se aktivně zapojit do bojů, nevozil zbraně a střelivo, ale zásoboval nevinné civilisty potřebným nákladem. Jak sám říká, hlavně toužil obdarovat děti a staré lidi. Dovedl naskládat do vyztuženého Camara až 400 kilogramů potravin a hygienických potřeb. Své mise opakoval během nocí a dnů, zásob nebylo nikdy dost.
Občas se Chevrolet dostal do zaměřovače nepřátel, ale velmi dobré řidičské schopnosti jeho pána, odolné brnění, dynamika motoru a neviditelnost před radary hrály do karet Camaru. Ani Meyer nezabránil vysokým ztrátám na životech a exodu obyvatel, ale situaci jistě pomohl. Patří mu neskutečný obdiv za snahu, kterou projevil.
Po skončení války se Meyer vrátil do Německa, kde se natrvalo usadil. Přivezl si i svého parťáka a motorizovanou naději mnoha civilistů. Po více než dvou dekádách auto stojí stále v garáži, funkční lak vystřídal oranžový nátěr, ale všechno ostatní zůstalo stejné. Statečný voják velmi často vyráží na projížďky, aby zavzpomínal na ostré nasazení v balkánském teroru a připomněl, že výkonná kupé nemusí být nutně jen rozmarem lidí, kterým koluje v žilách vysokooktanový benzin.





















Helge Meyer je válečný veterán, který mírovou cestou pomáhal v Bosenském konfliktu. K dobročinným akcím používal značně Chevrolet Camaro z roku 1979. Dodnes ho provozuje a najel s ním už víc než milion kilometrů
Zdroj: Drive Tribe
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejčtenější články
Opuštěný sklad vydal poklad v podobě desítek nejetých automobilových pecek včetně zánovního BMW M5 E39 či nového Fordu GT
19.8.2025Majitelé moderních VW se děsí sahat na volanty svých aut kvůli jejich nebezpečnosti, na automobilku podávají hromadnou žalobu
19.8.2025VW odhaluje nový T-Roc, jako bychom ho dávno neviděli celý bez maskování. Viděli, navíc ani nejde o nové auto
19.8.2025Dosud neznámý sporťák zajel 5 rekordů 5 okruhů během 5 dnů, navíc mezi nimi přejížděl po vlastní ose
19.8.2025Automobilka dokázala i v roce 2025 spojit 2 059 koní výkonu s ručním řazením, to zní až trochu šíleně
19.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva