Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000

Je vždy zajímavé pohlédnout do minulosti na představy našich předků o tom, jak bude vypadat budoucnost. Toto ale přes některé indicie zřejmě není ten případ, auto má podle všeho jiný původ.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000

4.9.2020 | Petr Prokopec

Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000

/

Foto: The Guild of Automotive Restorers

Je vždy zajímavé pohlédnout do minulosti na představy našich předků o tom, jak bude vypadat budoucnost. Toto ale přes některé indicie zřejmě není ten případ, auto má podle všeho jiný původ.

S některými automobily jsou spojené zajímavé příběhy a údajný koncept Volkswagenu z roku 1970 měl být jedním z nich. Po sociálních sítích začaly v posledních dnech kolovat jeho fotky s tím, že jej měli Němci v té době vytvořit jako představu o podobě aut v roce 2000. Něco takového by bylo velmi zajímavé, neboť technicky ani designově se snad ještě nikomu nepodařilo předpovědět, co bude normou za několik dekád. Tohle ale podle všeho není ten případ, třebaže auto se budoucnost tak trochu odhadnout nejspíše pokoušelo.

Roušku tajemna se pokusili odhalit kolegové z Jalopniku, a to i za použití informací německého listu Der Spiegel. Ten dokonce kontaktoval dosavadního majitele auta, restaurátora Davida Graingera, ovšem ani ten do příběhu nevnesl úplné jasno. Než se ovšem dostaneme k samotnému Volkswagenu, je třeba zmínit i pár slov o Graingerovi, neboť i ten zanechal na voze pár stop.

Grainger původně neměl s automobily nic společného, místo toho se věnoval psaní článků o přírodě a focení kanadské krajiny či zvířat. Postupně se ale po večerech začal věnovat i renovacím aut. Nejprve opravoval staré vojenské jeepy, postupně se ovšem propracoval i k armádním náklaďákům, obrněným speciálům a dokonce k tankům. Právě v té době mu jeho přítelkyně Janice Stone navrhla, zda by nechtěl změnit kariéru a začít se naplno věnovat právě renovacím.

Od návrhu nebylo daleko k realizaci, a tak tato dvojice v roce 1991 založila společnost The Guild of Automotive Restorers, která se záhy stala jednou z nejznámějších v celé Americe. Grainger i díky tomu musel nabrat nové zaměstnance, neboť nebylo neobvyklé, aby měl na dvoře 40 až 50 rozpracovaných projektů. Vlastně tak nepřekvapí, že byl před několika lety požádán, zda by nevytvořil repliku slavného Bugatti Aerolithe.

Tento koncept značka z Molsheimu představila v roce 1935 na autosalonu v Paříži, nicméně již o rok později zmizel neznámo kam. Podle svědectví jednoho z mechaniků nicméně měl být rozmontován na součástky. Grainger tak měl k dispozici pouze 11 fotografií, 2 technické výkresy a jednu kresbu. I přesto ale nakonec uspěl, byť projekt zabral pět let prací a vyšel na 5 milionů dolarů (cca 112 milionů Kč). I proto, že vůz byl stejně jako originál vyroben z elektronu.

Ještě předtím, než si ovšem Grainger udělal jméno znovuzrozením Bugatti, nakoupil v polovině 90. let řadu specifických vozů a mezi nimi i automobily Fantasy Car ze San Diega. Tak se dostal ke zmíněnému konceptu Volkswagenu, přičemž dle Boba Buttse, šéfa zmíněné firmy, za vozem stálo kalifornské designové studio, které jej postavilo na počátku 70. let. Zadáním přitom mělo být, jak by asi mohl vypadat VW Beetle v roce 2000.

Koncept skutečně stojí na základech tehdejšího „Brouka“, nicméně uvnitř se pyšní třeba přístroji z Volkswagenu Typ III a volantem z modelu Beetle, ovšem takového, který dorazil až v roce 1972. Je tedy jisté, že v roce 1970 auto nevzniklo a nezdá se pravděpodobné, že by s ním měl cokoli společného přímo Volkswagen. Auto poskládané za pomoci rozličných existujících komponentů a zastřešené zakázkovou karoserií ze sklolaminátu mělo nejspíše jiný účel.

Vše nasvědčuje tomu, že vůz vznikl jako filmová rekvizita byť to zatím nelze potvrdit, zdá se, že se ukázal v trilogii Návrat do budoucnosti právě jako auto budoucnosti. Tím jeho kariéra nejspíše skončila a vše ostatní už jsou legendy. Sám Grainger vůz nepovažoval za nic mimořádně zajímavého, a tak jej na 25 let uložil do skladiště a až v roce 2017 se k projektu vrátil s cílem auto zrenovovat. Právě v té době se jeho firma na Facebooku zmínila o snahách o znovuzprovoznění, které byly korunovány úspěchem. Grainger poté nicméně auto prodal, a to za 5 tisíc kanadských dolarů, tedy asi 85 tisíc Kč. I to nasvědčuje tomu, že nejde o historický koncept vzniklý z popudu automobilky - v takovém případě by byla jeho cena řádově vyšší.


Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000 - 1 - Volkswagen Concept Car 1970 na prodej 01Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000 - 2 - Volkswagen Concept Car 1970 na prodej 02Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000 - 3 - Volkswagen Concept Car 1970 na prodej 03Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000 - 4 - Volkswagen Concept Car 1970 na prodej 04Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000 - 5 - Volkswagen Concept Car 1970 na prodej 05Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000 - 6 - Volkswagen Concept Car 1970 na prodej 06Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000 - 7 - Volkswagen Concept Car 1970 na prodej 07Světem se šíří fotky VW, který měl před 50 léty ukazovat, jak budou vypadat auta v roce 2000 - 8 - Volkswagen Concept Car 1970 na prodej 08
Za údajným konceptem Volkswagenu z roku 1970 podle všeho nestojí německá automobilka, vznikl nejdříve v roce 1972 zřejmě jako filmová rekvizita. Na jeho jedinečnost to pochopitelně nic nemění, jen příběh za ním není tak zajímavý. Foto: The Guild of Automotive Restorers

Zdroje Jalopnik, Der Spiegel, The Guild of Automotive Restorers

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše