Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se montuje motor V12 do BMW 3: stavba od A do Z
23.9.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) V12 a luxus spolu často souvisí, řada lidí ale dá přednost V12 v řadě 3. Není to jednoduché, ale je to snazší, než by se mohlo zdát.
Pokud chcete dvanáctiválcové BMW, je potřeba se po něm podívat v nabídce řady 7 či mezi ojetými auty také po řadě 8. Tyhle modely jsou s dvanáctiválci docela vzácné, „sedmiček” s V8 najdete rozhodně víc, a také jsou dost velké, aby nabídly luxus, jaký se na mnichovské vrcholy sluší a patří. V12 je tak trochu šlechtou mezi motory a podle toho by mělo vypadat celé auto.
Naopak takové BMW řady 3 E36 není vrchol nabídky, tím spíše ve verzi Compact. Je to jedno z nejmenších BMW všech dob a úroveň komfortu na palubě je řádově jinde. Takže je pochopitelné, že se s dvanáctiválcem nikdy oficiálně neprodávalo. Až překvapivé množství lidí však po nějaké trojce E36 s motorem V12 touží, což dosvědčil i váš zájem o předchozí článek. A tak jsme si posvítili na to, jak se taková malá monstra staví.
Za příklad nám posloužil tento modrý vůz, který vznikl v Německu a jeho zrod je velmi dobře zdokumentován. Základem bylo tentokrát Coupe z druhé poloviny 90. let, původně ve verzi 318is, které ale už mělo pod kapotou řadový šestiválec. Když ho autor přestavby kupoval, bylo mu jedno, jakou bude mít barvu, výbavu nebo techniku, chtěl prostě dobrý a nezrezivělé kupé. K tomu pořídil BMW 750i generace E32, pod jehož kapotou byl motor M70B50, pětilitrový vidlicový dvanáctiválec.
Ten ovšem nakonec do vozu nezamířil. Autor přestavby pořídil 750i generace E38 s motorem M73B54, nástupcem M70 o objemu 5,4 litru a výkonu 320 koní. Vymontoval ho, základně rozebral - a zjistil, že tohle auto jezdilo denně a nedbalo se moc na jeho údržbu. Motor byl tak zanesen karbonovými usazeninami, že musel být kompletně rozebrán a vyčištěn. Dokonce bylo potřeba nových hlav válců a pístních kroužků.
Kromě nových dílů pro opravu dostal také pár novinek zvyšujících výkon, zejména tu je ostřejší vačka, díky které motor dává prý okolo 380 koní a 560 Nm. Když se natankuje E85 místo klasického benzínu, výkon vzroste až na 400 koní a 600 Nm. A kdyby někdo plánoval zastavět přeplňováním, mohla by čísla výkonu být i přes 500 koní a 700 Nm, píše autor stavby.
Motorový prostor dostal i pár dalších úprav, aby bylo nejen víc prostoru fyzicky, ale také pro případné další úpravy, jako např. zmíněné přeplňování, které by obstarala turba Rotrex C38-91. Motorem poháněná pumpa posilovače řízení udělala místo elektrické, alternátor se nastěhoval tam, kde býval kompresor klimatizace, takže sice musíte otevřít okna, když je vedro, ale je tu místo právě na zmíněná turba.
Také se lehce měnil podvozek, např. tu jsou brzdové třmeny z Mercedesu E 63 AMG a kotouče z Alpiny B10 V8 o rozměru 360 x 36 mm. Přední tlumiče a ramena dostaly nové opískování a lak. A třmeny nejsou to jediné od konkurenčního Mercedesu - všimněte si loga V12 na předních blatnících, také vypadá, že pochází z auta ze Stuttgartu.
Autor přestavby hovoří i o důvodech, proč je zástavba V12 do řady 3 E36 dobrý nápad: blok M73B54 je údajně o 8 kg lehčí než u S50B32 z modelu M3. Také do motorového prostoru pasuje jen s drobnými úpravami přesně tak, jak tam seděl řadový šestiválec - má dost místa před sebou i za sebou a rozložení hmotnosti v motorovém prostoru se tak nemění. Ale má o 200 Nm víc než S50B32 a v celém průběhu otáček má víc točivého momentu, už od volnoběhu.
Ovšem, existují i argumenty proti takovéhle úpravě, z nichž některé jsou zmíněny i výše - v podstatě tím vyměníte luxus řady 7 či 8 za jedno z nejmenších a nejlevnějších BMW své doby, které má co nabídnout spíš v oblasti drobných rozměrů a tedy i např. snadného parkování. Také je potřeba počítat s násobně většími náklady, než kdyby si člověk prostě koupil 750i a kvalitně opravil všechno, co je potřeba. Ale oproti „olítané” 750i je trojka s motorem V12 prostě něco extra. Podívejte se, jak vznikla...




































































Dostat V12 do BMW řady 3 Compact není snadné, ale přesto je to jednodušší, než by se mohlo zdát
Zdroj: BMW Syndikat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
17.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nejnovější články
Lewis Hamilton letos nepřichází jen o své kouzlo, přišel i o sbírku aut v hodnotě přes 360 milionů Kč
před hodinouLegendu Fordu zařízli po čtyřech generacích, o to levněji ji dnes koupíte ojetou. Za své ceny nabízí hromadu muziky
včeraJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
včeraMercedes neuhne, pořád špičkově prodávanou třídu A zařízne už příští rok bez jakéhokoli nástupce
včeraPotápějící se Nissan si našel novou oběť úsporných opatření, opěrky hlavy
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 09.18. 19:35 - northwind
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 18:34 - M.Z.
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.18. 17:25 - Snowman000
- BMW Divize 09.18. 16:19 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan