Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle se opravuje spojka na Ferrari F50, auto je třeba doslova rozpůlit
20.11.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Ptáte se, jak je možné, že některé ještě celkem banální opravy stojí v případě exotického supersportu majlant? Není to vždy jen vysokými sazbami servisů.
Abyste se mohli s automobilem rozjet, pohybovat se a měnit jeho rychlost, potřebujete spojku, která spojuje hnací ústrojí mezi motorem a převodovkou. V podstatě jde o jednoduché, přesto zcela nepostradatelné zařízení. Obvykle je dimenzována na přenos momentu motoru, pro který je určena a při správném používání umí přežít i celý vůz. Jenže nedokonalá konstrukce nebo častěji nesprávné používání ji dokáží značně zkrátit život.
U aut s vysokým výkonem to ani nemusí trvat dlouho, stačí pár neopatrných rozjezdů a se spojkou může být amen. Její výměna nikdy není úplně snadná, v případě aut s motorem vpředu jde ale o ještě celkem rutinní operaci. Jde-li o automobil s motorem uprostřed či vzadu, nezřídka to končí extrakcí celého pohonného soustrojí. Když ale mluvíme o Ferrari F50, dostává se celý servisní úkon na úplně jinou úroveň.
Oficiální dealer italských supersportů z Londýna zaznamenal průběh výměny spojky Ferrari F50, na kterém můžete vidět, že pracovníci musí F50 doslova rozpůlit, aby se k ní dostali. Není běžné vidět předchůdce Enza rozděleného na dvě části čistým řezem. Je to dáno tím, že motor a převodovka jsou zde součástí nosné konstrukce a stejně jako u Formule 1, i zde je zadní náprava namontována na ně.
Pohled na celou operaci do jisté míry vysvětluje, jak mohou podobné úkony stát na exotických autech statisíce korun, když se v principu zdají být stejné jako u kteréhokoli jiného vozu. Někdy tomu tak být i může, v tomto případě to ale zkrátka neplatí - na výměnu spojky jsou třeba hodiny práce několika špičkově vyškolených techniků a taková věc zkrátka nemůže vyjít levně.
Připomeňme, že Ferrari F50 bylo představeno v roce 1995 na počest 50. let automobilky a jako nástupce slavného Ferrari F40. Během dvouletého výrobního cyklu opustilo továrnu v Maranellu jen 349 kusů, z toho důvodu je považováno za nejvíce podceňované Ferrari vůbec, nikdy nedosáhlo uznání jako předchozí model. F50 má odnímatelnou střechu, můžete si naplno užívat dvanáctiválec V12 o objemu 4,7 litru s původem ve Formuli 1. Jeden z nejlépe znějících motorů historie s výkonem 382 kW (519 k) tak byl možná až příliš na přenos takové síly do převodovky...











Výměna spojky na Ferrari F50 je vážně bizarně vyhlížející operace
Zdroje: Drive Tribe, Joe Macari Servicing
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025Ironie osudu: Údajně terénní Kia selhala a zůstala uvíznutá v oblasti, po které je pojmenována
4.10.2025Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Phillip Island a Sepang bez Marca Marqueze včera 20:50
- MS-Side: Letošními šampiony se stali Harry Payne/Kevin Rousseau včera 10:00
- Yamaha WR125R: enduro pro náctileté včera 09:55
- Moto2 Mandalika: Gonzalez diskvalifikován 5.10.2025
- Vítězem Rookie Aldeguer 5.10.2025
Nejnovější články
Nová levná Lada je zatím fiasko, za tři měsíce od začátku prodejů si ji převzalo jen 57 lidí a 71 dealerů
před 3 hodinamiNěkdo na víc jak 30 let zavřel do garáže nejeté auto za statisíce, teď se prodá za miliony
před 4 hodinamiDalší elektrický Mercedes potichu skončil bez nástupce jako propadák. I třídu G si u nás letos koupilo o 200 lidí víc
před 6 hodinamiNaše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
včeraNěmci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva