Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle si VW představoval auto budoucnosti v roce 1989. Co trefil? Co ne?
28.9.2018 | Petr Miler
Hádat, jak budou auta vypadat za dekádu či dvě, je jednoduché. Ale obstát se svými vizemi v oné budoucnosti je jiná. Jak si vedl Volkswagen?
Dnes v autech máme elektrický posilovač řízení, systémy automatického parkování, varování, když se příliš přiblížíme k vozu před námi a spoustu dalších technických vymožeností, které vypadají jako výdobytky moderní doby. Pravdou ovšem je, že některé z těchto vynálezů zase tak moderní být nemusí, jak jsme si dříve ukázali.
Elektrický posilovač řízení ve starých autech nehledejte, i když kdybychom pátrali, možná bychom byli překvapeni, kam až se datuje jeho historie. Na obrázcích níže si totiž můžeme prohlédnout koncept Volkswagen Futura, který jím je vybaven. Představil se na autosalonu ve Frankfurtu v září roku... 1989. Tedy v době, kdy jsme ještě měli dvě Německa a mnozí se oslovovali „soudruhu”.
Wolfsburg si už tehdy samozřejmě byl vědom toho, že auta nižší střední třídy mají na trhu obrovský potenciál. Futura tedy měla být předobrazem kompaktu pro 21. století, ve kterém se právě nacházíme. Po stránce designu auto současné realitě příliš blízké není, ale můžeme být možná rádi, protože horní půlka Futury dost připomíná skleník. Volkswagen si toho ale všiml a skla jsou laminovaná a mají holografickou fólii, která odfiltruje 60 % infračerveného záření. A na zadních místech jsou integrované dětské sedačky.
Výbava je ale mnohem bohatší, začněme elektronickými systémy. Na palubě je hlídač vzdálenosti od auta jedoucího před vámi, jehož výstup vypadá tak, že změní podbarvení displejů z černé na žlutou a pak na červenou, jste-li příliš blízko. Přístrojový štít je kompletně digitální a je tu také displej, který ukazuje maximální povolenou rychlost či doporučenou rychlost v závislosti na aktuální dopravní situaci.
V kabině byl systém aktivního rušení hluku a o brzdy se staral pokročilý systém ABS. Plyn byl elektronický, ruční brzda rovněž, převodovka automatická. Posilovač řízení, jak stojí i výše, byl elektrický a umožňoval i automatické parkování. Prostě jste zastavili vedle parkovacího místa, Futura ho pomocí senzorů změřila a pak sama zaparkovala. Úplně sama, stačilo jen sedět na místě řidiče a automatiku hlídat, aby nenacouvala do zdi. Vůz sám zatáčel, přidával plyn i brzdil.
Natáčecí byla přední i zadní kola a systém měl elektronické řízení. Byl údajně schopen korigovat boční vítr a srovnával rozdílnou přilnavost pneumatik při brzdění. Zda byla poháněna přední nebo všechna kola, nevíme, ale vypadá to na pouze přední náhon. O pohyb se staral o něj benzínový motor bez elektrické pomoci, byl to 1,7litrový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním a přeplňováním kompresorem. Výkon byl 82 koní a 155 Nm, ale motor se údajně pyšnil spotřebou paliva 4,6 litru na sto. Vůz totiž vážil jen 1 000 kg.
Jak stojí i výše, dost kuriózní byla karoserie. Dá se odhadnout, že díky jednoprostorovému designu měla nízký odpor vzduchu. A jako u hromady ostatních konceptů jsou i u tohoto auta křídlové dveře, kterých je jen jeden pár. Otvor pro nastupování pak zvětší dolní půlka dveří, která sjede do prahu jako u BMW Z1. A bylo možné dveře a zadní výklopné čelo odmontovat a nechat v garáži a jezdit bez nich, ale stále s bezpečnostním rámem nad hlavami pasažérů.
Dnes kompaktům vládne Golf ve své sedmé generaci a má toho hodně společného s Futurou. Tedy, zanedbáme-li design, vhled do budoucnosti se Volkswagenu docela povedl, zejména na poměry podobných předpovědí, které často střílí kamsi do neznáma. Také dnes mají auta přeplňované motory s přímým vstřikem, na vzestupu jsou automaty, elektrické posilovače řízení jsou standard, samostatně parkovat umí za příplatek kde co. Digitální displeje jsou na vzestupu, automatické brzdění dnes už povinnou výbavou, čtení značek dostupným příplatkem... Najde se toho vážně dost, Němci kupodivu zase tak mimo terč nestříleli.






















Volkswagen Futura chtěl být vizí budoucnosti. A netrefil toho málo
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před hodinouBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před hodinouMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 2 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch