Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadal první testovací okruh pro auta. Vznikl o hodně dříve než vy
8.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Každá automobilka má dnes místo, kde testuje svá auta, ale kdo byl na tomto první? Němci nikoliv, první okruh navíc stál dřív, než nejspíš možná čekáte.
V dnešní době má každá automobilka nějakou testovací trať, na které prověřuje nové modely jednak při vývoji a jednak v některých případech i před dodáním zákazníkovi. Své novinky prověřují všechny značky a je úplně jedno, jestli mělo jít o první generaci Škody Octavia nebo kterékoli Porsche. Stejně jako se ale automobil neobjevil z ničeho nic, musel někdy vzniknout i úplně první testovací polygon.
Odhadujete-li 50. léta a Německo, odhadujete zcela špatně - první testovací prostor měla automobilka Dodge Brothers, a to v roce 1915, rok po startu výroby vlastních aut. Polygon byl vybudován na pozemcích továrny Hamtramck v Detroitu, která dodnes existuje, ovšem onen polygon se už dnes pochopitelně nepoužívá.
Byl jen velmi základní, tvořila ho oválná trať, „dlážděná” dřevěnými prkny, po které mohli testovací jezdci jezdit dokola, a umělý kopec, rovněž ze dřeva postavený a 12 metrů vysoký. Kopec byl uprostřed oválu a byl dost široký pro jízdu oběma směry. Způsob, jakým byl spojen s oválnou tratí, z ní umožňoval udělat „osmičku”, aby mohla auta zatáčet taky jinam než doleva. Zatáčky okruhu byly lehce klopené, aby se v nich dalo jezdit rychleji.
Podle Allparu nebylo součástí testování jen ježdění po dřevěné dráze. Sám John Dodge údajně v roce 1915 provedl nárazový test jediného vozu, který tehdy s bratrem Horacem vyráběli. Rozjel se na zhruba 32 km/h a narazil do cihlové zdi. Jaké byly výsledky, jak dopadlo auto, jak zeď a jak John, dnes nevíme, ale je jisté, že nárazový test přežil. Zemřel totiž až o pět let později na zápal plic. Jestli ovšem byla ona cihlová zeď součástí testovacího polygonu, nevíme.
Důvod, proč John a Horace Dodgeovi začali s takovýmto testováním aut, byl jednoduchý - chtěli získat konkurenční výhodu. To ostatně stálo i za začátkem výroby vozů značky Dodge Brothers - chtěli být lepší, luxusnější a dražší než Ford. Vynalezli slovo „dependability”, tedy spolehlivost, a mimo jiné byl součástí standardní výbavy prvního vozu Dodge Brothers elektrický startér, který pak při běhu motoru fungoval jako generátor elektřiny. Ford Model T se startoval klikou.
Trať sloužila léta, byla zbourána až na počátku 50. let, kdy vyvstala potřeba rozšířit továrnu. Tehdy už byla značka Dodge více než dvě dekády součástí automobilky Chrysler. Převzetí bylo poměrně složitým a ze strany Waltera P. Chryslera drzým procesem, ale to už je trochu jiný příběh...
Takhle vypadal první testovací okruh či polygon sloužící k vývoji aut. Vznikl už před 102 lety
Zdroj: Allpar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 2 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva