Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle vypadala první navigace do auta. Je starší, než by vás napadlo, stála majlant
17.3.2018 | Petr Miler
Navigační systém má dnes každý chytrý telefon a za příplatek jej pořídíte do naprosté většiny aut. Někde ale vývoj těchto systémů musel začít. Bylo to právě tady.
V současné době je běžné, že auta mají satelitní navigaci vestavěnou, ještě více lidí si pak s sebou snadno vezme přenosnou navigaci a již opravdu kdekdo může mít chytrý telefon s GPS přijímačem, který s pomocí map a internetového připojení navigaci snadno zastoupí. Před více jak třemi dekádami to ale s navigačními systémy pro automobily vypadalo docela jinak.
Vývoj navigací začal v roce 1981 v Japonsku - Honda přišla s elektronickou mapou, kterou nazvala Electro Gyrocator. Nebyla to navigace, jak ji známe dnes, princip byl ale velmi podobný - šlo o mapu, která dokázala zobrazit aktuální pozici vozu. Tu systém vypočítával pomocí ujeté vzdálenosti a směru, který zjišťoval heliovým gyroskopem.
Na obrazovce pak zobrazoval blikající tečku, která za sebou nechávala čáru, abyste věděli, kudy jste projížděli. Mapy byly nakreslené na průhledných fóliích, které bylo nutno vyměnit po dojetí na okraj. Bylo potřeba vybrat správnou, jinak jste se zcela ztratili, a zadání cíle probíhalo tak, že jste udělali na fólii křížek nebo kolečko fixem v místě, kam jste chtěli dojet.
Jako výhodu průhledných fólií lze vidět fakt, že nebyly závislé na satelitním signálu a pro cestu do jiné země si stačilo takové fólie vyrobit. A když byla otevřena nová silnice, člověk nepotřeboval žádnou aktualizaci.
Tato navigace byla ve své době nabízena jako příplatková výbava k Hondě Accord, ale nebyla příliš úspěšná. To se ostatně není moc co divit, jelikož její cena byla v přepočtu na dnešní sumy přes 130 tisíc korun (!). Jinými slovy, tehdy stála asi čtvrtinu celé Hondy Accord, a k tomu to byla naprostá novinka, které lidi zpočátku nemuseli věřit.
Dnes je z navigace něco zcela běžného, něco, bez čeho si spousta lidí neumí jízdu autem ani představit. Začátky téhož ale byly, jak uvidíte i na přiloženém videu, ještě před pár dekádami poněkud bolestivé...



Pradědeček dnešních navigací, Honda Electro Gyrocator, byla oproti dnešku docela jednoduchá. Funkci nejlépe přiblíží video
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
před hodinouEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
včeraJízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pol Espargaro za Viňalese včera 12:18
- Schrötterův odchod z WRP Ducati včera 11:27
- Michele Pirro nahradí Marca Marqueze při GP Austrálie včera 10:00
- Honda CB1000F 2026: nekapotované retro včera 08:00
- Bulega vyhrál a oddálil tak Toprakovu korunovaci 12.10.2025
Nejčtenější články
Vrchol ironie: V nizozemské „zelené pevnosti” musí instalovat obří generátory na fosilní paliva, aby udrželi v chodu síť schvácenou elektromobily
15.9.2025VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
15.9.2025Mercedes mluví o návratu zdravého rozumu, ve skutečnosti ale chystá „elektrický blitzkrieg”
15.9.2025Jaguar a Land Rover prodělávají přes 140 milionů denně, neúnosná situace trvá už příliš dlouho
15.9.2025Nad Volkswagenem byl poprvé v historii vyhlášen bankrot, pro Němce je to další z řady nepříjemností
15.9.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.14. 13:27 - Stepan
- Politický koutek 10.13. 17:49 - Zajda
- Chlubítko univerzální 10.13. 17:17 - jerry
- Policejní kontroly a měření 10.13. 12:14 - M.Z.
- BMW Divize 10.13. 12:10 - pavproch
- Onboard videa 10.12. 23:38 - brnenska.odchytova
- SAP - Dresscode nestačí, 10.11. 13:04 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.11. 12:48 - řidičBOB