Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tato krásná Tatra byla jediným českým autem na nejslavnější přehlídce elegance
30.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Američané se budou přít, zda nejslavnější přehlídkou není ta jejich v Pebble Beach, také tam ovšem Tatra 77 bodovala. A zářila i u Villa d'Este.
Už několikrát jsme zmiňovali, že uplynulý víkend byl napěchován motoristickými událostmi první kategorie. Velká cena F1 v Monaku, Indy 500 v USA, čtyřiadvacetihodinovka na Nürburgringu, přehlídka elegance u jezera Como... To jsou jen čtyři z nejslavnějších akcí, které nám přinesly tolik automobilových novinek a zajímavostí, že se k nim budeme ještě pár dnů vracet. Dnešek nebude výjimkou a návrat to bude velice milý - slavného, možná úplně nejslavnějšího Concours d'Elegance Villa d'Este právě u zmiňovaného italského jezera se totiž letos zúčastnil český vůz českého majitele. A něco takového se nestává každý rok.
Mezi 106 pro letošek přihlášenými účastníky soutěže jsme mohli s číslem 30 narazit na Tomáše Hoferka a jeho Tatru 77 z roku 1934. Je to auto, na kterém byste mohli nechat oči, ruce a ještě několik částí těla a přesto byste se jej stěží nabažili. Nemusí vám ze všech úhlů přijít krásné, je ale působivé, je to dokonalé ztělesnění funkce a vpravdě revoluční vůz, který kdysi psal historii automobilismu.
To není projev přebujelého češství, ale ryzí realita. I v zahraničí tento vůz označují za úplně první sériově vyráběný automobil navržený s ohledem na aerodynamické vlastnosti. Stojí za ním Hans Ledwinka, konstruktér Tatry a Paul Jaray, aerodynamik firmy Zeppelin. Tito dva muži, kteří měli k českým zemím velmi blízko, stvořili v modelu 77 hotovou kapku na kolech a učili automobilový svět, co to znamená aerodynamicky propracované auto. Nešlo tu totiž jen o základní tvary karoserie, ale i o další tehdy nevídané libůstky jako zakrytovaný podvozek.
Výsledkem byl koeficient odporu vzduchu pouhých 0,212, který by i dnes předčil všechna v tomto směru nejlepší sériová auta. Je to skutečně slavný vůz, a to i díky dalším technickým výjimečnostem spočívajícím mj. v jeho třílitrovém, vzduchem chlazeném osmiválci používajícím suchou klikovou skříň či rozvod OHV. Vůz se též dočkal rozsáhlého použití hliníku a hořčíku a prakticky vším od základní konstrukce po specifický design představoval něco, co tehdejší svět v takto ucelené podobě jednoduše neznal. I proto mohl jen se 75 koňmi výkonu jet až 150 km/h, v roce 1934 velmi vysokou rychlostí.
Exemplář pana Hoferka je dokonalý a i když se - tehdy šlo ovšem o jiný kus - nedočkal žádného ocenění jako kdysi tento model a Pebble Beach, další to veleslavné přehlídce elegance, nám dělal největší radost. Však se na něj podívejte sami, tohle je automobilový půvab ve své nejryzejší podobě...









Takto Tatra 77 zářila mezi nejslavnějšími historiky přímo na přehlídce

Takto byla vidět v katalogu přehlídky






Pár dalších historických a technických snímků pro dokreslení
Foto: Petra Sagnak, Hermann Köpf, Lawrence Adams
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 3 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 5 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 6 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 8 hodinami
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 19:30 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 11.03. 19:28 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
