Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Tento stroj má pod kapotou motor 4,2 V8 TDI a manuál, ladili ho Češi
24.7.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Říká si Saker GT V8 TDI a je to výjimečný dieselový soutěžák. Teď nabízí 418 koní a „jen” 863 Nm, kvůli převodovce. Kořeny má i v ČR.
Pokud jste nikdy neslyšeli o automobilce Saker, nevěšte hlavu, ani my ne. To ale neznamená, že by nedělala zajímavá auta. Její kořeny sahají do roku 1989 na Nový Zéland, kde vozy se jménem Saker stavěl Bruce Turnbull, člověk se zkušenostmi z Formule Ford, mimo jiné. Jeho sporťáky byly lehké, rychlé a především mohly na silnice.
Modelů bylo několik a auta byla úspěšná natolik, že se v Nizozemsku zrodila snaha je také vyrábět. V roce 2002 tedy vznikla nizozemská odnož firmy Saker a mimo jiné vyráběla model SV1. Montovaly se do něj různé šesti- a osmiválce, pochopitelně všechny uprostřed s pohonem zadních kol. Vozy se postupně vyvíjely, ale vyrábí se dodnes, z velké části právě v Nizozemsku.
Od roku 2004 mají dokonce svůj vlastní závodní šampionát, který se podle oficiálního webu může pochlubit nižšími náklady oproti srovnatelným podnikům jedné značky. Postupný vývoj zahrnoval i úpravu šasi tak, aby pojala ploché čtyř- a šestiválce, jejichž zdroj byl ve značce Subaru, a tyhle závodní stroje mají právě dvoulitrové čtyřválcové boxery z Japonska. O nich ale mluvit nechceme.
Nejnovějšími verzemi jsou Saker RapX a Saker Sniper, ovšem od původního SV1 a pozdějších GT se liší jen vzhledem, vnitřnosti zůstávají stále stejné - základ je v ocelovém prostorovém rámu, na který je namontovaná laminátová karoserie. Červené závodní GT, které máme před sebou, začalo svůj život jako „standardní” verze s dvoulitrovým boxerem Subaru a manuálním pětikvaltem, jehož 785 kg hmotnosti pohánělo 275 koní a 350 Nm.
Už nějaký pátek je v něm ale osmiválcové TDI o objemu 4,2 litru. V Saker Sportscar Cupu tedy samozřejmě nejezdí, závodí jinde. A na jeho vývoji se podílí česká firma Dieselpower, která nám v minulosti změřila výkon Škody Rapid či Octavie RS a upravila spoustu aut, mimo jiné tuhle Octavii 1,9 TDI se 188 koňmi. Červený Saker u ní byl dvakrát - poprvé zhruba v loni, kdy bylo ze sériových 326 koní a 760 Nm změnou řídící jednotky a jistě pár dalšími úpravami vymáčknuto 380 koní a neznámý točivý moment.
To ale není aktuální stav. Vůz na fotkách níže vypadá jako verze RapX, patrně dostal její přední a zadní nárazník. A zkraje letošního roku se opět podíval do Dieselpoweru, kde z jeho osmiválce dostali další výkon navíc. Aktuální stav je již hodně slušný - 418 koní a 960 Nm. Pak ale bylo zjištěno, že takovou porci nevydrží převodovka, proto musel být točivý moment přiškrcen na 863 Nm.
Jistě, leckteré osmiválce zvládnou mnohem víc, ale také třeba mají o dva a půl litru větší objem. Zde je také podstatný průběh točivého momentu - je ho stolová hora, v rozsahu 1 700 - 3 600 otáček neklesá jeho hodnota pod 825 Nm. Maximum přichází v 1 821 otáčkách, jak vidno i z grafu mezi obrázky níže.
Tato úprava už dnes funguje několik měsíců a je vidno, že limitujícím prvkem je převodovka. Je tedy možné, že vůz dostane novou, odolnější skříň a že půjde s výkonem ještě dál. Kolik vůz s tímhle motorem váží, nám aktuálně není známo, ale srovnání s benzínovou verzí vyhnanou na podobný výkon by mohlo být zajímavé. Celé auto je ovšem zajímavé i bez této informace, však se na něj podívejte na fotkách i videích...
























Dieselový Saker GT je podle všeho na světě jen jeden. V ČR částečně vznikal...
Saker GT V8 TDI s 380 PS při testování
Stejný vůz na okruhu Zandvoort
Měření na brzdě po poslední úpravě
Zdroj: Dieselpower
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 12 minutami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před hodinou
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 3 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 4 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
