Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Toto zbylo z nejdelšího auta světa. Mělo heliport i vířivku, teď je z něj vrak
13.1.2018 | Petr Miler
Je vážně šílené ale vzniklo rukou muže, který dal světu KITT z Knight Ridera. Dnes z něj zbylo jen torzo, co smutně čeká na svůj definitivní konec.
Po světě, Českou republiku nevyjímaje, jezdí spousta limuzín. Nemyslíme nyní „luxusní limuzíny” ze slovníku médií hlavního proudu, ty takto označí klidně i Škodu Superb, myslíme skutečné limuzíny, zakázkově stavěná prodloužená auta. V Praze člověk potká většinou Hummery nebo Lincolny, občas Chrysler 300C, které mají po stranách víc oken než leckterý rodinný dům.
Délka těchto kolosů bývá úctyhodná, zejména na pražský provoz, ale pořád to ani zdaleka nejsou nejdelší limuzíny na světě. Tím byl vůz nazvaný příznačně „American Dream”, „Americký sen”, vůz, který na konci 80. let vyjel z dílny renomovaného konstruktéra unikátních aut Jaye Ohrberga. Pokud vám tohle jméno nic neříká, připomeneme některé výtvory, na kterých se podílel - ty nejslavnější jsou jistě KITT z Knight Ridera, DeLorean z Návratu do budoucnosti nebo Ford Gran Torino ze Starskyho a Hutche.
Ohrberg si jednoho dne usmyslel, že postaví nejdelší auto světa. Vzal Cadillac Eldorado ze 70. let - co také jiného pro stavbu ultimátní limuzíny - a začal prodlužovat. Výsledek si můžete prohlédnout na fotkách níže, byl dlouhý 30,5 metru a má 24 kol.
Netušíme, kolik tenhle kolos vážil, ale odhad do řádu desítek tun asi nebude směřovat vedle. Zejména, protože tu spousta věcí byla přidána spíš jako extravagance a proto, že konstruktér prostě mohl. Je tu více oddělených „obývacích pokojů”, samozřejmě s bary, dokonce i obrovská vodní postel. A na zádi byla vířivka a heliport, skutečné místo, na kterém mohl přistát malý vrtulník. Protože... proč ne.
American Dream mohl existovat ve dvou verzích - v jednom kuse a s kloubem uprostřed jako „harmonikový” autobus. V obou případech samozřejmě bylo velmi obtížné ho řídit. Byly tu dva volanty, dvě pracoviště řidiče - jeden zatáčel předními koly, druhý obsluhoval ta zadní. A nemusíme asi dodávat, že tohle auto nemohlo jezdit po veřejných silnicích; když bylo potřeba ho transportovat, bylo rozpůleno a převezeno na kamionech.
Fotografie, které si můžete prohlédnout níže, ukazují tohle auto v době jeho jeho největší slávy. A pak jako vrak. Víme, že v roce 2012 bylo opuštěné a že se do něj pustilo Autoseum (sic) v newyroském městě Mineola a v květnu toho roku jej dalo jakž takž dohromady. Vidíme, že cosi jako renovace skutečně proběhlo a auto bylo dáno do stavu, kdy nevypadalo úplně na odpis, jenže od té doby znovu chátrá.
Už v roce 2013 vypadalo znovu špatně dnes stojí na stejném místě a zbývá z něj ještě citelně méně. Když se podíváte na obrázky z Google StreetView z července 2015, je vidět auto v zuboženém stavu - znát je rez na sloupcích a to, že skrz některá chybějící okna je vidět na další auta, stojící na tomto dvorku. Níže přiložené fotky vám pak současný stav vykreslí ve vší své ubohosti.
Tenhle „Americký sen” je tak dost pravděpodobně pro všechny, kteří s ním přijdou do činění, spíše noční můra. Zrenovovat normální auto je náročné a nákladné, zrenovovat takovéto monstrum se může i pro velké hráče na poli veteránů ukázat jako téměř nemožné. Škoda ho - byl to nesmysl, ale působivý...









American Dream nebyl příliš použitelný, ale o to víc byl opulentní
Autoseum se pustilo do jeho renovace...
...a v květnu vůz dostalo do rozumněji vyhlížejícího stavu...
...jenže dnes je z něj jen ještě větší vrak
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
před 10 hodinamiČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
včeraSlovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejnovější články
Lahůdka z dob lehkých lidových sporťáků je nedraze k mání dodnes skoro nejetá. Dostane každého, kdo o ní svého času snil
před 2 hodinamiNěmci srovnali Škody Elroq a Karoq. Elektromobilu nadržují, přesto neumí zastřít, že je skoro ve všem horší než dožívající spalovák
před 4 hodinamiČíňané mají převzít zavírané továrny VW a rozjet v nich vlastní výrobu, nic jiného o úpadku Evropy neříká víc
před 5 hodinamiŠéf Toyoty elektrickým autům dál nevěří. Odpískal plány na sportovní modely a řekl, proč nedávají smysl
před 7 hodinamiNový Jeep Compass předčasně odhalil únik. Vypadá o hodně líp než doteď, ze všeho nejdřív je venku ve verzi pro nás
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva