Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv

(+ videa) Až na semaforech potkáte bílý Trabant s podivně rozšířenými předními podběhy, nesnažte se závodit, nemáte-li něco jako Veyron.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv

7.12.2015 | Marek Bednář | 3 příspěvky

Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv

/

(+ videa) Až na semaforech potkáte bílý Trabant s podivně rozšířenými předními podběhy, nesnažte se závodit, nemáte-li něco jako Veyron.

Východoněmecký bakelitový zázrak má řadu fanoušků. Někteří dbají na sériový stav, jiní zase upravují Trabanty tak, že to pak pomalu ani nejsou Trabanty. Fandíte-li spíš těm druhým, vězte, že nedávno představený hnědý stroj s Quattrem a motorem 1,8 turbo není vrcholem toho, co můžete v hávu tohoto zdánlivě legračního autíčka potkat. Vůz, který vám ukážeme dnes, je takových Trabantů svatý grál.

Oproti alespoň podobně schopným úpravám z dřívějška má jednu podstatnou výhodu - na první pohled to není nijak zajímavé auto. Bílý lak s nedokonalostmi naznačuje spíše sotva přežívajícího veterána, podivné jsou jen ony černé lemy předních blatníků. Budiž, trocha tuningu, možná je pod kapotou rychloprůchozí vzduchový filtr. Jenže pak přijdete blíž a všimnete si podivně dlouhého předního převisu. Zkoumáte tedy vůz dále a nestačíte se divit. Tohle auto totiž je Trabant jen zvenčí. V útrobách pracuje dvoulitrové turbo Saab a pohon všech kol Quattro z Audi S3.

Pro zástavbu takového pohonného ústrojí samozřejmě musela vzniknout kompletně nová podvozková platforma. Jak vidíme na některých fotkách, vznikla z ocelových hranolů a do ní byl vsazen motor s převodovkou a čtyřkolka. Odpovídajícím způsobem se musel rozšířit rozchod kol a samozřejmě tu nejsou sériové uzounké pneumatiky, ale právě oblast blatníků a kol je tak to jediné, kde poznáte víc síly.

Zmíněný motor pochází z modelu 900 a je to dvoulitr B204L, který v sérii dával 185 koní a 263 Nm díky turbodmychadlu Garrett. I v tomto případě je přeplňovaný, ale neomezuje se na takto plebejská čísla výkonu - po náročných úpravách, které jsou zčásti též viditelné mezi přiloženými fotkami, nabízel nejprve 460 koní a 520 Nm a po dalším ladění dnes generuje neuvěřitelných 570 koní a 620 Nm. Původcem je samozřejmě turbodmychadlo Garrett GT35, které válce plní maximálním tlakem 1,9 baru.

Trubky sání mají průměr 76 mm, hlavní výfukové potrubí, na zakázku stavěné, má stejný průměr a končí tlumičem Magnaflow. Zakázkové jsou také svody, kompletně omotané termoizolační páskou. Úpravy motoru jdou samozřejmě mnohem dál, třeba i pružiny ventilů jsou tvrdší, a motor byl před zástavbou rozebrán a dostalo se mu servisu hraničícího s renovací. Nové a silnější jsou pochopitelně vstřikovače paliva, jsou tu nová ojniční ložiska, pístní kroužky - v podstatě se bavíme o novém motoru.

Také to ale je potřeba s výkony, jaké byly cílem. Stejně tak je tu odolnější spojka a zesílen byl i systém pohonu všech kol, aby takový nápor zvládl; Audi S3 nikdy nebylo zrovna slabé auto, ale do 570 koní mu vždy scházelo ještě dost. Převodovka má šest stupňů a pochází opět z dílen koncernu Volkswagen.

Jak ukazují grafy průběhu výkonu, ani tento motor není imunní proti neduhu relativně malých motorů „nafouknutých” na obrovský výkon - pokud nemáte správné otáčky, nikam se nejede. Ještě ve 4 tisících ukazuje graf jen asi 160 koní, pak ale výkon raketově roste a v 5 tisících už máte pod plynem dvojnásobek. Vrcholných 570 koní vidíme v 7 tisících otáčkách. Autoři toho díla, no spíše děla se zmíněnou charakteristikou údajně dost bojovali, ale ne zcela úspěšně. Ostatně, 285 koní na litr je na vážně šílený poměr.

A máme-li zůstat u šílených poměrů, sluší se dodat jeden ještě zajímavější. Tohle auto totiž po všech provedených úpravách váží jen 1 030 kg a disponuje tedy 553 koňmi výkonu na tuhu hmotnosti. To je hodnota o 3 koně na tunu lepší než u Bugatti Veyron a samotná hmotnost je o několik metráků nižší než u hnědého Turbo Quattra. Přitom se nedá říci, že by na autě bylo cokoli odfláknuté, jsou tu třeba podvozkové díly z Volva nebo brzdy Porsche - tento stroj se zdá být na svůj výkon připraven.

Na nic ze zmíněného přitom tenhle Trabant vážně nevypadá, pokud si hned nevšimnete prodloužené přídě a tlustého výfuku. Má dokonce sériovou palubní desku a sedačky také nevypadají, že by měly nějak blízko do skořepin. A ani tu nejsou velká litá kola, nýbrž relativně malé gumy s chromovanými poklicemi. Na výzvu od tohoto auta na semaforech je ovšem potřeba si dát velký pozor - 533 koní na tunu má vážně máloco jezdící běžně po silnicích...

Díky za informace a fotky, Jakube!


Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 1 - bzyq trabant 570PS 14Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 2 - bzyq trabant 570PS 15Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 3 - bzyq trabant 570PS 16Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 4 - bzyq trabant 570PS 17Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 5 - bzyq trabant 570PS 18Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 6 - bzyq trabant 570PS 19Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 7 - bzyq trabant 570PS 20Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 8 - bzyq trabant 570PS 21Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 9 - bzyq trabant 570PS 22Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 10 - bzyq trabant 570PS 23Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 11 - bzyq trabant 570PS 24Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 12 - Trabant Saab turbo Quattro 570 PS dalsi 01
Srdcem vozu je řádně vyladěné dvoulitrové turbo Saab

Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 13 - bzyq trabant 570PS 11Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 14 - bzyq trabant 570PS 12Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 15 - Trabant Saab turbo Quattro 570 PS dalsi 02Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 16 - bzyq trabant 570PS 10Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 17 - bzyq trabant 570PS 08
Auto bylo do značné míry postaveno od základu jako zcela specifický stroj

Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 18 - Trabant Saab turbo Quattro 570 PS dalsi 03Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 19 - bzyq trabant 570PS 06Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 20 - bzyq trabant 570PS 07Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 21 - bzyq trabant 570PS 01Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 22 - bzyq trabant 570PS 02Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 23 - bzyq trabant 570PS 05Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv - 24 - bzyq trabant 570PS 09v
Výsledku byste výkon srovnatelný s Lamborghini a ještě o řád lepší dynamiku asi nehádali


Video z momentů ještě před dokončením vozu


První, 460koňová evoluce stroje


Současný stav a dynamika vozu s 570 koňmi pod kapotou

Marek Bednář

Diskuze 3 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše