Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Trabant může mít i 570 koní a 4x4. A nedávat to na odiv
7.12.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Až na semaforech potkáte bílý Trabant s podivně rozšířenými předními podběhy, nesnažte se závodit, nemáte-li něco jako Veyron.
Východoněmecký bakelitový zázrak má řadu fanoušků. Někteří dbají na sériový stav, jiní zase upravují Trabanty tak, že to pak pomalu ani nejsou Trabanty. Fandíte-li spíš těm druhým, vězte, že nedávno představený hnědý stroj s Quattrem a motorem 1,8 turbo není vrcholem toho, co můžete v hávu tohoto zdánlivě legračního autíčka potkat. Vůz, který vám ukážeme dnes, je takových Trabantů svatý grál.
Oproti alespoň podobně schopným úpravám z dřívějška má jednu podstatnou výhodu - na první pohled to není nijak zajímavé auto. Bílý lak s nedokonalostmi naznačuje spíše sotva přežívajícího veterána, podivné jsou jen ony černé lemy předních blatníků. Budiž, trocha tuningu, možná je pod kapotou rychloprůchozí vzduchový filtr. Jenže pak přijdete blíž a všimnete si podivně dlouhého předního převisu. Zkoumáte tedy vůz dále a nestačíte se divit. Tohle auto totiž je Trabant jen zvenčí. V útrobách pracuje dvoulitrové turbo Saab a pohon všech kol Quattro z Audi S3.
Pro zástavbu takového pohonného ústrojí samozřejmě musela vzniknout kompletně nová podvozková platforma. Jak vidíme na některých fotkách, vznikla z ocelových hranolů a do ní byl vsazen motor s převodovkou a čtyřkolka. Odpovídajícím způsobem se musel rozšířit rozchod kol a samozřejmě tu nejsou sériové uzounké pneumatiky, ale právě oblast blatníků a kol je tak to jediné, kde poznáte víc síly.
Zmíněný motor pochází z modelu 900 a je to dvoulitr B204L, který v sérii dával 185 koní a 263 Nm díky turbodmychadlu Garrett. I v tomto případě je přeplňovaný, ale neomezuje se na takto plebejská čísla výkonu - po náročných úpravách, které jsou zčásti též viditelné mezi přiloženými fotkami, nabízel nejprve 460 koní a 520 Nm a po dalším ladění dnes generuje neuvěřitelných 570 koní a 620 Nm. Původcem je samozřejmě turbodmychadlo Garrett GT35, které válce plní maximálním tlakem 1,9 baru.
Trubky sání mají průměr 76 mm, hlavní výfukové potrubí, na zakázku stavěné, má stejný průměr a končí tlumičem Magnaflow. Zakázkové jsou také svody, kompletně omotané termoizolační páskou. Úpravy motoru jdou samozřejmě mnohem dál, třeba i pružiny ventilů jsou tvrdší, a motor byl před zástavbou rozebrán a dostalo se mu servisu hraničícího s renovací. Nové a silnější jsou pochopitelně vstřikovače paliva, jsou tu nová ojniční ložiska, pístní kroužky - v podstatě se bavíme o novém motoru.
Také to ale je potřeba s výkony, jaké byly cílem. Stejně tak je tu odolnější spojka a zesílen byl i systém pohonu všech kol, aby takový nápor zvládl; Audi S3 nikdy nebylo zrovna slabé auto, ale do 570 koní mu vždy scházelo ještě dost. Převodovka má šest stupňů a pochází opět z dílen koncernu Volkswagen.
Jak ukazují grafy průběhu výkonu, ani tento motor není imunní proti neduhu relativně malých motorů „nafouknutých” na obrovský výkon - pokud nemáte správné otáčky, nikam se nejede. Ještě ve 4 tisících ukazuje graf jen asi 160 koní, pak ale výkon raketově roste a v 5 tisících už máte pod plynem dvojnásobek. Vrcholných 570 koní vidíme v 7 tisících otáčkách. Autoři toho díla, no spíše děla se zmíněnou charakteristikou údajně dost bojovali, ale ne zcela úspěšně. Ostatně, 285 koní na litr je na vážně šílený poměr.
A máme-li zůstat u šílených poměrů, sluší se dodat jeden ještě zajímavější. Tohle auto totiž po všech provedených úpravách váží jen 1 030 kg a disponuje tedy 553 koňmi výkonu na tuhu hmotnosti. To je hodnota o 3 koně na tunu lepší než u Bugatti Veyron a samotná hmotnost je o několik metráků nižší než u hnědého Turbo Quattra. Přitom se nedá říci, že by na autě bylo cokoli odfláknuté, jsou tu třeba podvozkové díly z Volva nebo brzdy Porsche - tento stroj se zdá být na svůj výkon připraven.
Na nic ze zmíněného přitom tenhle Trabant vážně nevypadá, pokud si hned nevšimnete prodloužené přídě a tlustého výfuku. Má dokonce sériovou palubní desku a sedačky také nevypadají, že by měly nějak blízko do skořepin. A ani tu nejsou velká litá kola, nýbrž relativně malé gumy s chromovanými poklicemi. Na výzvu od tohoto auta na semaforech je ovšem potřeba si dát velký pozor - 533 koní na tunu má vážně máloco jezdící běžně po silnicích...
Díky za informace a fotky, Jakube!
Srdcem vozu je řádně vyladěné dvoulitrové turbo Saab
Auto bylo do značné míry postaveno od základu jako zcela specifický stroj
Výsledku byste výkon srovnatelný s Lamborghini a ještě o řád lepší dynamiku asi nehádali
Video z momentů ještě před dokončením vozu
První, 460koňová evoluce stroje
Současný stav a dynamika vozu s 570 koňmi pod kapotou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před hodinou - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 3 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 5 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 15:44 - petr_riha
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1