Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Unikátní BMW z roku 1992 ukazuje, co bylo možné, když byl zákazník ještě pán
9.1.2020 | Mirek Mazal
Ani prémiové automobilky dnes nejsou s to vyjít zákazníkům vstříc při plnění jakkoli nestandardních požadavků. Před 28 léty bylo všechno jinak, to si zákazník mohl poručit i motor V12 do řady 5.
Konfigurátor BMW dnes umožňuje zasypat nový vůz nejrůznějšími komfortními příplatky, ale třeba dříve obvyklý samosvorný diferenciál už v něm dlouho nefiguruje. Nelze ani jinak upravit výslednou technickou specifikaci, byť by se jednalo o softwarovou drobnost.
BMW není ochotno odstranit ani asistent rozjezdů do kopce, natož aby hned ve výrobě přistoupilo na nahrazení protivných dojezdových pneu - můžete si je po dodání nechat odstranit, namontovat jiné a ty nechtěné použít třeba jako květináče. A aby vám automobilka dodala třeba manuální převodovku do auta, které beztak vyrábí pro jiné trhy nebo dokonce dodala nestandardní motor? Nenechte se vysmát, neudělá to ani za milion korun, ani za všechny peníze světa.
Bizarnost tohoto přístupu se nejlépe zračí ve světle toho, co tatáž firma byla ochotna udělat na zvláštní přání ještě na začátku 90. let. Tehdy bylo možné domluvit splnění téměř všech individuálních přání zákazníků, například řada 5 mohla mít stejný počet válců jako vlajková loď bavorské značky. Důkazem budiž vůz, který je na prodej v Německu.
Jeden ze zákazníků řady 5 generace E34, která mohla katalogově dostat nanejvýš čtyřlitrový V8, navštívil autorizovaného prodejce a domluvil si parádní nadstandard ve formě pětilitrového vidlicového dvanáctiválce o výkonu 240 kW (326 koní). Možnost vlastní úpravy ještě na výrobní lince dnes citelně chybí, v roce 1992 takto narostla prestiž jinak nenápadného stříbrného sedanu na maximum. Není jasné, zda se přidáním 50 kilogramů na přední nápravu zhoršila ovladatelnost vozu, ale sametový chod s vysokým výkonem doprovázeným hezkým zvukem stojí za nářky nad dnešní unifikací.
Spokojený majitel k velkému motoru přidal i některé designové prvky určené pro M5, proto vznikl kříženec sériového typu s nejrychlejším modelem. Kromě koní pod kapotou přibyly nové nášlapy prahů, tmavá světla, jiné ráfky či vnitřní koberečky s logem divize M. Zbytek komfortních prvků jako kožené elektrické sedačky nebo dřevo znali i ostatní vlastníci klasických továrních kusů.
Jde o absolutní unikát. Doma si podobné auto mohli postavit i jiní, přímo v BMW ale vniklo pouze jediné E34 550i V12. Jedinečná limuzína se objevila na prodej v Ehingenu nedaleko německého Ulmu, kde očekává další vyžití. Zatím zakázková konfigurace zvládla najet 104 tisíc kilometrů a hlavně na volantu je to znát. Drobný detail lze pomoci v jednání o ceně 22 500 Eur (568 tisíc Kč) za exemplář hodný porovnání se osekanými současnými možnostmi výběrů v autosalonech bavorské značky.












BMW E34 v neobyčejném továrním provedení 550i s V12 je na prodej. Vše je legální a přímo z výroby, dnes je něco podobného nesplnitelný sen
Zdroj: Autoscout24
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Alex Marquez v novém rekordu, trio Yamahy v Q2 včera 18:31
- Lucio Cecchinello vystřídal Hervé Poncharala včera 18:10
- Salačův přímý postup do Q2 včera 16:54
- Nejrychleji začal ve Velké Británii Marc Marquez včera 15:30
- Fermin Aldeguer (Ducati): „Neměl jsem peníze“ včera 09:00
Nejnovější články
Věřte nebo ne, ale tohle je poslední novinka BMW. Její autor musí být velký fanda Minecraftu
před 46 minutamiPorsche dělá další obrovskou chybu. Zařízlo své poslední starosvětské sporťáky a nemá pro ně dokonce žádnou náhradu
před 2 hodinamiRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraHonda odpískala třetinu investic mířících do elektrických aut, z původních plánů na přechod ně už není skoro nic
včeraVýletníci pozor, Itálie na některých místech zakáže vjezd dieselů. Takový chaos mohli vymyslet jen Italové
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.23. 11:18 - pavproch
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.23. 08:50 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan