Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Už se ví, kde se v autech vzala chytrá šipka u ikonky palivoměru
9.10.2018 | Mirek Mazal
Tento praktický vynález dnes najdeme v naprosté většině nových aut, až dosud ale nebylo jasné, kdo s ním vůbec přišel. Autorství si připisuje designér Fordu, realita je ale jiná.
Proč ve spoustě aut najdeme šipku u ikonky palivoměru a které vozy tento nápad míjí, jsme detailně probírali loni. Ve zkratce řečeno ukazuje, na které straně auta jsou k nalezení malá dvířka skrývající hrdlo palivové nádrže, jejichž umístění mají lidé tankující palivo jen zřídka nebo naopak často měnící auta tendenci pochybovat. S ní stačí mrknout na přístrojovou desku, všimnout si malé směrovky namířené na jednu z možných stran a je po problému.
Praktickou pomůcku dnes používá naprostá většina nových aut, i když donedávna nebyla či dodnes není samozřejmostí zejména u některých německých nebo francouzských aut. Kdo ale s tímto nápadem přišel? Koho jako prvního napadlo, že když někdo kupuje jednu nádrž nafty za měsíc nebo střídá pět firemních aut týdně, ztrácí zbytečně čas se správným zastavením u stojanu a natahováním hadice s tankovací pistolí?
O autorství tohoto chytrého nápadu, jehož aplikace nic nestojí a přitom usnadní každodenní život, se nyní přihlásil Jim Moylan, někdejší designér Fordu. Tahle myšlenka mu prý přišla na mysl v dubnu 1986, když musel v dešti natankovat. Prudký liják zkropil Moylana, protože vyrazil k nádrži na špatnou stranu. Zapsal si nepříjemný zážitek, promyslel řešení a později jej představil svým šéfům. Ve vedení Fordu pochopili přidanou hodnotu drobného symbolu a v roce 1989 se modely Ford Escort a Mercury Tracer staly prvními automobily, které měly malou šipku indikující umístění nádrže. Tedy alespoň podle Moylana.
Nemá smysl rozporovat jeho příběh, před 30 léty na autech nic takového běžné nebylo, a je tak docela dobře možné, že Moylana tato věc napadla bez vazby na kohokoli jiného. Jenže studium historie mu zapravdu tak úplně nedává. I když z jiných firem se k nápadu nikdo nehlásí, podle všeho se šipka nejprve objevila na autech, na kterých byste to tak nějak čekali - na věčně průkopnických Mercedesech.
V trochu jiné podobě se totiž šipka poprvé objevila ještě o více jak dekádu dříve. Už v první polovině 70. let se začala objevovat na Mercedesu SL generace R107 a v roce 1976 se stala standardem u typu W123. Jak jsme již naznačili, nešlo úplně o totéž - Němci nevsadili na bílou šipku namalovanou kdesi v oblasti palivoměru, ale na jiný tvar „hladového oka”. Na přístrojích Mercedesů se tehdy začal objevovat výstražný indikátor rezervy paliva s malou červenou kontrolkou ve tvaru šipky mířící k umístění hrdla palivové soustavy.
Náhoda to nebude, protože už samotný R107 nejprve používal místo šipky obyčejný čtvereček a s příchodem W123 se tohle řešení stalo standardem. Zajímavé je, že později z Mercedesů znovu zmizelo, aby se v nich až v posledních dekádách začalo objevovat opět dříve než ve většině jiných vozů v podobě oné namalované šipky. V jejím případě jde nejspíše opravdu o nápad Moylana, se samotnou snahou ukázat řidiči správnou cestu k hrdlu palivové nádrže přišel ale jako první Mercedes. Dnes už pomalu před 50 léty...



Mercedes W123 byl prvním vozem, kde se standardně objevilo „hladové oko” ve tvaru šipky směřující k hrdlu nádrže


Náhoda to vážně nebude, už starší Mercedes SL R107 dostal totéž řešení, zkraje výroby ale měl ještě klasický čtvereček











Dnes najdeme drobnou šipku u ikonky palivové nádrže v naprosté většině nových aut. Jako první ji v této podobě podle všeho použil Ford na konci 80. let
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
Řidič Ferrari ještě s motorem V12 bez turba se v běžném provozu rozjel na 326 km/h, je to let za zvuku jako ze starých F1
včera
Ford Mustang s továrním kompresorem se postavil vrcholné Tesle Model 3 ve sprintu s jednou zatáčkou, favorit dostal na zadek
24.12.2025
Tvůrce Call of Duty zemřel při ošklivé nehodě se svým Ferrari, kolemjdoucí vše natočili na video
24.12.2025
Nejčtenější články
Centrální plánování 2.0 selhává stejně jako to první, bublina baterek pro elektromobily je na pokraji prasknutí
26.11.2025
Řidič to při jízdě 150 km/h městem napálil do cihlového domu. Přežil, spolujezdec o 25 metrů dál též, jeho auto ne, řidičák ne, svoboda ne
26.11.2025
Poslední nové BMW s tlačítky v interiéru a displejem menším než Afrika končí, zůstane po něm jen prázdnota
26.11.2025
Je opravdu zlé, když technici Porsche adorují 2,2tunový nesmysl konkurence, aby snáz prodali ten svůj
26.11.2025
Zákaz spalovacích motorů bude zrušen, není alternativy. „Nebo tu chcete všechno pohřbít?” ptá se šéf BMW
26.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
