Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V dřevěné boudě se 17 let schovávalo slavné kladivo na italské čarodějnice, po pár hodinách znovu ožilo
31.3.2023 | Petr Prokopec
Je to auto tak vzácné a slavné, že se za něj dnes v aukcích platí miliony, i když není v jinak zvlášť krásném stavu. Jedno z nich majitel přesto nechal dlouhých 17 let ladem, až teď se dočkalo patřičné pozornosti.
Společnost AMG byla založena již v roce 1967 bývalými techniky Mercedesu Hansem Wernerem Aufrechtem a Erhardem Melcherem. A s ohledem na jejich bývalé angažmá nebylo překvapivé, že se věnovala zejména vozům třícípé hvězdy. S německou automobilkou pak ostatně v roce 1993 podepsala dohodu o spolupráci, která nakonec ze strany Mercedesu vyústila v postupné úplné převzetí firmy a její začlenění do struktur automobilky. Melcher přitom firmu opustil již v roce 1976, zatímco Aufrecht značce odprodal svůj zbývající podíl až 1. ledna 2005.
My se dnes budeme zabývat dobou před ovládnutím firmy Mercedesem, i když s německou automobilkou má logicky nemalou spojitost. Na počátku 80. let minulého století totiž AMG začalo nabízet řadu produktů. Zákazníci mohli vybírat od litých kol přes bodykity až po modifikace motoru. U těch docházelo jak na zvětšování objemů, tak zvyšování výkonů. Stěžejním se pak stal rok 1986, kdy firma sídlící již v Affalterbachu (ve městě Grossaspach, které tvoří poslední část zkratky AMG, kupodivu nikdy nesídlila, je to Aufrechtovo místo narození) přišla s „kladivem“.
Pod označením Hammer se totiž představil Mercedes-Benz třídy E generace W124, do jehož motorového prostoru zamířil osmiválec z tehdejší třídy S. K dispozici byly tři varianty s objemem od pěti do šesti litrů. Ta vrcholná pak dávala k dobru 381 koní a 542 Nm, jež putovaly na zadní kola skrze čtyřstupňovou automatickou převodovku. Stovku vůz zvládal za přibližně 5,5 sekundy, což z něj stejně jako nejvyšší rychlost 300 km/h činilo jedno z nejrychlejších aut své doby - bylo to luxusní německé kladivo na uskákané italské supersporty, tak ho v té době vnímal automobilový svět.
AMG podle všeho vyrobilo jen třicet exemplářů, z čehož jen dvanáct dostalo šestilitrový agregát. Nejčastější karosářskou variantou byl sedan, v Affalterbachu nicméně vzniklo rovněž pět kupátek a dokonce i jeden kombík. To je ovšem pouze jedna část příběhu, tu další můžeme odkrýt spolu s Jonnym Smithem. Ten byl dříve jedním z moderátorů Fifth Gearu, v současné době se však věnuje hlavně své The Late Brake Show na Youtube.
Jonny již dříve navštívil britského sběratele německých vozů Nevilla Browna, jednu jeho laskominu si však schoval na později. Jde o Mercedes 500 SEC AMG Widebody z roku 1985, který je osazen rovněž osmiválcem s označením Hammer. Na počátku 80. let totiž AMG poskytovalo různým dílnám po celém světě koncesi, na jejímž základě měly přístup k firemním dílům. Motory se ale vždy skládaly ručně v Affalterbachu a následně odesílaly zkompletované.
Ve Velké Británii onu koncesi získaly společnosti Duncan Hamilton a Strattons of Wilmson. Právě druhá zmíněná je pak zodpovědná za přestavbu kupé třídy S (C126). Vůz kromě pětilitrového motoru, který měl produkovat 340 koní, dostal do vínku také rozšířený bodykit, 16palcová litá kola Penta a volant či dřevěné dekory od AMG. Dorazil pak i výkonnější audio systém Nakamichi a také nový přístrojový štít, na němž je zvýrazněna ona třístovka.
Neville tento vůz koupil v roce 2006 s tím, že použije jeho motor pro jiný ze svých Mercedesů. Nakonec však sehnal jinou jednotku a kupé nechal stát v dřevěné boudě až donedávna, tedy dlouhých 17 let. Jonnymu se nicméně i přesto povedlo pohonnou jednotku po několika hodinách zprovoznit, i když s pomocí improvizovaného palivového systému a za doprovodu nemalého mračna dýmu z výfuku.






Rozšířený bodykit AMG vypadá na Mercedesu 500 SEC úchvatně, doplnit jej pak mohl i poladěný motor a vyšperkovaný interiér, stejně jako upravený podvozek. Ilustrační foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: The Late Brake Show@YouTube
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před hodinouNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Toto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 49 minutamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před hodinouDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 2 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 4 hodinamiBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva