Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
V dřevěné boudě se 17 let schovávalo slavné kladivo na italské čarodějnice, po pár hodinách znovu ožilo
31.3.2023 | Petr Prokopec
Je to auto tak vzácné a slavné, že se za něj dnes v aukcích platí miliony, i když není v jinak zvlášť krásném stavu. Jedno z nich majitel přesto nechal dlouhých 17 let ladem, až teď se dočkalo patřičné pozornosti.
Společnost AMG byla založena již v roce 1967 bývalými techniky Mercedesu Hansem Wernerem Aufrechtem a Erhardem Melcherem. A s ohledem na jejich bývalé angažmá nebylo překvapivé, že se věnovala zejména vozům třícípé hvězdy. S německou automobilkou pak ostatně v roce 1993 podepsala dohodu o spolupráci, která nakonec ze strany Mercedesu vyústila v postupné úplné převzetí firmy a její začlenění do struktur automobilky. Melcher přitom firmu opustil již v roce 1976, zatímco Aufrecht značce odprodal svůj zbývající podíl až 1. ledna 2005.
My se dnes budeme zabývat dobou před ovládnutím firmy Mercedesem, i když s německou automobilkou má logicky nemalou spojitost. Na počátku 80. let minulého století totiž AMG začalo nabízet řadu produktů. Zákazníci mohli vybírat od litých kol přes bodykity až po modifikace motoru. U těch docházelo jak na zvětšování objemů, tak zvyšování výkonů. Stěžejním se pak stal rok 1986, kdy firma sídlící již v Affalterbachu (ve městě Grossaspach, které tvoří poslední část zkratky AMG, kupodivu nikdy nesídlila, je to Aufrechtovo místo narození) přišla s „kladivem“.
Pod označením Hammer se totiž představil Mercedes-Benz třídy E generace W124, do jehož motorového prostoru zamířil osmiválec z tehdejší třídy S. K dispozici byly tři varianty s objemem od pěti do šesti litrů. Ta vrcholná pak dávala k dobru 381 koní a 542 Nm, jež putovaly na zadní kola skrze čtyřstupňovou automatickou převodovku. Stovku vůz zvládal za přibližně 5,5 sekundy, což z něj stejně jako nejvyšší rychlost 300 km/h činilo jedno z nejrychlejších aut své doby - bylo to luxusní německé kladivo na uskákané italské supersporty, tak ho v té době vnímal automobilový svět.
AMG podle všeho vyrobilo jen třicet exemplářů, z čehož jen dvanáct dostalo šestilitrový agregát. Nejčastější karosářskou variantou byl sedan, v Affalterbachu nicméně vzniklo rovněž pět kupátek a dokonce i jeden kombík. To je ovšem pouze jedna část příběhu, tu další můžeme odkrýt spolu s Jonnym Smithem. Ten byl dříve jedním z moderátorů Fifth Gearu, v současné době se však věnuje hlavně své The Late Brake Show na Youtube.
Jonny již dříve navštívil britského sběratele německých vozů Nevilla Browna, jednu jeho laskominu si však schoval na později. Jde o Mercedes 500 SEC AMG Widebody z roku 1985, který je osazen rovněž osmiválcem s označením Hammer. Na počátku 80. let totiž AMG poskytovalo různým dílnám po celém světě koncesi, na jejímž základě měly přístup k firemním dílům. Motory se ale vždy skládaly ručně v Affalterbachu a následně odesílaly zkompletované.
Ve Velké Británii onu koncesi získaly společnosti Duncan Hamilton a Strattons of Wilmson. Právě druhá zmíněná je pak zodpovědná za přestavbu kupé třídy S (C126). Vůz kromě pětilitrového motoru, který měl produkovat 340 koní, dostal do vínku také rozšířený bodykit, 16palcová litá kola Penta a volant či dřevěné dekory od AMG. Dorazil pak i výkonnější audio systém Nakamichi a také nový přístrojový štít, na němž je zvýrazněna ona třístovka.
Neville tento vůz koupil v roce 2006 s tím, že použije jeho motor pro jiný ze svých Mercedesů. Nakonec však sehnal jinou jednotku a kupé nechal stát v dřevěné boudě až donedávna, tedy dlouhých 17 let. Jonnymu se nicméně i přesto povedlo pohonnou jednotku po několika hodinách zprovoznit, i když s pomocí improvizovaného palivového systému a za doprovodu nemalého mračna dýmu z výfuku.






Rozšířený bodykit AMG vypadá na Mercedesu 500 SEC úchvatně, doplnit jej pak mohl i poladěný motor a vyšperkovaný interiér, stejně jako upravený podvozek. Ilustrační foto: RM Sotheby's, tiskové materiály
Zdroj: The Late Brake Show@YouTube
Bleskovky
 Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
 28.10.2025
 Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
 27.10.2025
 Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
 26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? včera 16:00
- Týmy a jezdci WSBK 2026 včera 10:37
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici 29.10.2025
- Jose Antonio Rueda může odletět domů 29.10.2025
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur 29.10.2025
Nejnovější články
 Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček Legendární „Sennova” Honda se skutečně vrátí i s motorem V6 bez turba a ručním řazením, má to jen jeden háček
 před 7 hodinami
 Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte Korejská Škoda Kamiq v bazarech láká nízkými cenami. Dost prostoru nabízí i s motory, které nové už nekoupíte
 před 9 hodinami
 Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích Prodeje aut v Evropě dál táhnou spalovací motory. Má je 84 procent nových vozů, odbyt elektromobilů visí na 4 zemích
 před 10 hodinami
 Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled Nová Mazda s Wankelem je zpátky, sází ale na kontroverzní techniku a snad ještě kontroverznější vzhled
 včera
 Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony Jeden z největších průšvihů dějin aut, který si výrobce bral zpět a šrotoval, byl nalezen v zuboženém stavu. Prodal se za miliony
 včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
 tisková zpráva
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
 tisková zpráva
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
 tisková zpráva
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
 tisková zpráva
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
 tisková zpráva
- Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
 tisková zpráva
 

 
    
    
    
   
      
      
      
    
 RSS
 RSS Facebook
 Facebook Twitter
 Twitter