Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Věděli jste, že Ferrari F40 vzniklo i s automatem? Přímo v továrně?
12.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dobře, není to tak úplně automat, ale tři pedály byste v něm hledali marně. Tento vůz má jen dva a vznikl přímo v továrně Ferrari, jako jediný takový.
Nové Ferrari s manuální převodovkou dnes nekoupíte. Vlastně tento stav panuje už pěknou řádku let, však poslední modely, které ji dostaly, byly 599 GTB a původní California. A postoj Ferrari nedává naději, že by se to někdy mělo změnit. Pozoruhodné je, jak rychle se to změnilo - ještě před 20 léty neexistoval jediný sportovní model značky s automatickým řazením, až rok 1998 přinesl řazení F1 modelu F355 a spíše než co jiného to byl velký průšvih.
Není tedy divu, že ještě o dekádu dříve se Ferrari F40 vyrábělo jen s manuální převodovkou. Tehdejší automaty by v takovém autě působily spíše jako výsměch a řidiči byli zvyklí za volantem pracovat, ne se jen nechat hýčkat elektronikou a automatickými systémy. Přesto i tato ikona automobilové historie v jednom kusu existuje s automatem. Vznikl přímo v továrně, nebyla to dodatečná úprava některého majitele, např. kvůli pohybovému postižení. Nikoliv, Ferrari vyrobilo jeden kus v roce 1989 s číslem šasí 79883.
Vznikl pro Gianniho Agnelliho, tehdejšího šéfa a většinového majitele koncernu Fiat, který už po léta vlastnil i 90 % akcií automobilky Ferrari. Bylo mu tehdy přes sedmdesát a zejména kvůli zranění z autonehody o mnoho let dříve nemohl dost dobře ovládat spojkový pedál. Jenže chtěl F40, takže se zrodil nápad na tenhle konkrétní kus.
Zajímavé na něm je, že převodovka není tak úplně automatická. Je to normální manuál s normální spojkou, jen tu není spojkový pedál, aby k ovládání stačila jedna noha. Spojka je elektronicky řízená; tenhle systém vyvinula firma Valeo a právě od ní dostala tato F40 neoficiální název „F40 Valeo”.
Převodovka má tedy normální kulisu řazení jako u manuálu. Elektronické řízení spojky pozná, kdy se chystáte přeřadit, a rozpojí spojku, abyste mohli přesunout páku do jiné pozice. Pak spojku zase spojí a můžete pokračovat v jízdě. Systém to není úplně jedinečný, mimo jiné ho dostalo i Ferrari Testarossa Spider, které také vzniklo jen v jediném kuse pro Agnelliho, a to v roce 1986.
Můžeme přemýšlet nad rychlostí, s jakou tenhle systém pracoval, ovšem nebyla asi nijak zázračná, když Ferrari nic takového standardně nenabídlo. Jak už jsme zmínili, Ferrari zůstalo automaty nestižené až do roku 1998, kdy se objevila převodovka nazvaná F1. Byl to robotizovaný manuál, který měl podobné elektronické ovládání spojky, ale už neměl standardní kulisu řazení jako u manuálu. Převodovka F1, později dvouspojkové systémy, postupně nabíraly na oblibě až do dnešní doby, kdy si normální manuál do nového Ferrari objednat nelze, bohužel.
Přes všechnu tuhle práci Agnelli nejezdil ve své F40 Valeo příliš často. Vůz změnil majitele v roce 2008 přes dealerství v Turíně. Měl najeto údajně necelých 640 kilometrů a byl prodán za 419 tisíc Eur, tedy tehdejším kurzem asi 9,9 milionu korun. V roce 2015 byl prodán znovu, za 1,12 milionu Eur (už přes 30 milionů Kč) a stal se tedy nejdražší kdy prodanou F40. Dnes má jistě hodnotu ještě větší - jednak proto, že ceny F40 vylétly vzhůru a jednak proto, že toto je jednoduše unikátní kousek...

















F40 Valeo vypadá jako normální F40, černá sedadla jsou sice neobvyklá, ale nic proti ničemu. Jenže - podívejte se k pedálům...
Zdroje: Ferrari, RM Sotheby's
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Data z technických kontrol ukazují, jaké ojeté Hyundai i30 se nejvíc vyplatí. Ideální volba se už pár let nevyrábí
8.6.2025Itálie od čtvrtka znovu mění pravidla pro provoz radarů, za vším stojí pokuty za 693 tisíc Kč pro jediného řidiče
8.6.2025Automobilky představují stále méně nových aut, rok 2025 bude novým dnem. O úpadku celého oboru nic nesvědčí líp
9.6.2025Čech předělal Škodu Elroq na spalovací pohon, ukázal automobilce cestu k o poznání zajímavějšímu autu
9.6.2025Francie překvapivě končí s nízkoemisními zónami ve městech, z ekologie se prý stal jen sport pro bohaté
9.6.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva