Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
ZAZ 965 GTR: ruský Batmobil má 900 koní, čtvrtmíli dá pod 10 s
21.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tohle auto sice s původním Záporožcem nemá moc společného, stroj je to ale zajímavý. Údajně má 900 koní a jede opravdu bláznivě.
Když se řekne Záporožec, petrolheadům znalým starých sovětských aut se vybaví vozítko ZAZ 965 z konce 50. let, které bylo západnímu světu směšné svou velikostí, výkonem, zkrátka vším. Bylo to však levné auto pro masy a v Sovětském svazu ho bylo vážně potřeba. Dá se tedy chápat silná inspirace Fiatem 600 a milovníci neobvyklých řešení jistě rádi uslyší o tom, že tohle auto mělo vidlicový čtyřválec.
Ovšem, ZAZ 965 GTR je něco úplně jiného. Nedostal „jen” turbo, je to vůz postavený od základu nově a místo V4 má v útrobách V8 s kompresorem. A z původního Záporožce jsou tu vážně jen části. Tohle auto existuje kvůli čtvrtmílovým sprintům.
Je to dílo Ukrajince Sergeje Solovčenka a odmítá říci, kolik peněz ho tento stroj stál „Kdyby to zjistila žena, vyhnala by mě z domu,” říká, snad spíš vtipem, ale kdo ví. Výsledky za to ovšem stojí, letošní ukrajinská událost s názvem Drag Bitva 2015, která se konala v září, mu v kategorii Pro RWD přinesla vítězství. Co bohužel nevíme, je jeho přesný čas, v sekundách byl ale jen jednociferný.
Motor je zde umístěn uprostřed, původně tu byly dva čtyřválce ze Suzuki Hayabusa, spojené řetězy, ale právě z takovéhoto spojení pramenila velká poruchovost. Nyní tu pracuje 5,4litrový osmiválec z Fordu Shelby Mustang GT500, který pohání zadní kola. Je to závodní stroj, zapomeňte na tlumiče či katalyzátory ve výfukovém potrubí. To znamená i zvuk jako z pekel; není problém rozeznít alarmy okolostojících aut. To ovšem berte spíš jako vedlejší efekt... a buďte opatrní s hlasitostí při pouštění videí.
ZAZ 965 GTR měl několik vývojových fází. V té první mu nechyběla pořádná porce neuhlazené brutality. Ze ZAZu tu byl ještě náznak zadních oken a výfuky byly vzadu. Už tu ale byly závodní slicky Hoosier a také ohromné množství výkonu, jak vidno na videích níže. A po pravdě, takhle vypadal tento stroj nejvíc jako původní Záporožec, i když mu byl podobný jen vzdáleně. V této době měl také údajně 700 koní, už tehdy ale jel neuvěřitelně. Podívejte se na první video ze silnice, pořád bere dech.
V další fázi dostal mnohem delší záď, snad pro lepší stabilitu ve vysokých rychlostech či aby měl menší tendence se stavět na zadní; není tu vidět tzv. wheelie bar, možná proto, že není moc kam ji namontovat, auto v podstatě končí pneumatikami... a brzdným padákem. Právě tehdy se koncovky výfuků stěhovaly nahoru a před motor - všimněte si vedení svodů a potrubí mezi fotografiemi - a dostaly klapky jako z traktoru.
Výkon motoru byl v této fázi 800 koní, motor spolupracoval s manuální převodovkou a čas na čtvrtmíli byl cca 10,5 vteřiny. Vůz byl také hodně těžký, okolo 1,5 tuny, což je na závodní auto poměrně hodně, a v průběhu závodu činilo problém obrovské množství tepla produkovaného motorem. Zahříval se kompresor a mezichladič nebyl schopen nasávaný vzduch dost ochladit. Autoři odhadovali, že při startu měl motor oněch 800 koní, ke konci se ale právě díky teplu snížil výkon spíš k šesti stovkám.
Karoserie také dostala ukrajinské barvy. Právě ty byly jedním z předmětů změn do další, třetí fáze; místo nich se na karoserii objevilo černo-šedo-červené zbarvení. V takovém stavu je ZAZ 965 GTR dodnes. Popravdě, nejlépe vypadal asi v původním hávu s kratší zádí a čtveřicí oken, ale je dost dost možné, že tak, jak je nyní, funguje lépe. A o to jde především.
Na videu z výše zmíněné Drag Bitvy, které také naleznete níže, slyšíme čas GTR 9,627 vteřiny na čtvrtmíli a cílovou rychlost 240 km/h. V třetí fázi má tento stroj 900 koní, takže se času pod deset vteřin není co divit. Do třetí fáze měl vůz dostat závodní automatickou převodovku, kterou dle zvuku má, a měla se hmotnost snížit na 1 100 kilogramů; nakolik se to povedlo, nevíme, stejně jako neznáme výsledky vyřešení problémů s teplem. O téměř vteřinu rychlejší čas ale ukazuje, že tu určité úspěchy byly.
Můžeme tedy s klidem říci, že před sebou máme nejrychlejší Záporožec na světě, i když to v podstatě už vůbec není Záporožec. V každém případě přejme Sergeji Solovčenkovi úspěchy, takhle unikátní auto se jen tak nevidí. A když už, nemívá na předních kolech poklice z Tesca...
Fotografie a videa první evoluce vozu











Takhle vypadal ZAZ 965 GTR původně
Fotografie a videa druhé evoluce vozu













V druhé variantě byl silnější a delší, ale nikoliv bezproblémový
Fotografie a videa třetí a současné evoluce vozu









V třetí verzi je lehčí, ještě silnější a má závodní automatickou převodovku
Fotografie původního ZAZ 965











Kdyby někdo potřeboval připomenout, jak vypadal Záporožec kdysi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 31 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před 2 hodinami
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
