Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Zemřel muž, který zachránil 911 a možná i celé Porsche. Jak, to dodnes fascinuje
1.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Porsche a 911 jsou pro leckoho skoro synonyma, v 80. letech ale u Němců panovalo jiné přesvědčení. Někdo ho zvrátit musel a byl to Peter Schulz.
Pokud jste se někdy více zajímali o historii Porsche, patrně víte, že produkce dnes ikonické 911 měla skončit v roce 1981. Nástupcem měl být osmiválcový model 928, který získal v roce 1978 titul Auto roku a ve verzi 928 S4 se v roce 1987 stal nejrychlejším sériovým autem světa, minimálně s atmosférickým motorem. Přesto ji fanoušci značky moc v lásce neměli, protože nebyla moc sportovní a ve srovnání s 911 byla velká a těžká.
I tak měla devětsetjedenáctka skončit. Porsche si bylo dobře vědomo, že konstrukce vozu s motorem vzadu má své limity a ty v tu chvíli v jeho očích převažovaly. Devětsetjedenáctka byla složitá a drahá zejména na vývoj, však vytřískat konkurenceschopný sporťák z obráceného kladiva na kolech není zrovna lehký úkol. Koncepce vůz přesto omezovala v agilitě, ovladatelnosti i praktičnosti. A na konci 70. let se také objevovaly problémy s kvalitou, takže 911 klesaly prodeje a trh nebyl nabídkou vozů s motorem vpředu, tedy zejména 924 a 928, příliš nadšen.
Rok 1980 tedy pro Porsche nebyl dobrý, byl to první ztrátový rok v celé existenci automobilky. V tu chvíli do firmy vstoupil člověk jménem Peter Schutz, původem německý Žid, který ovšem začal svou kariéru v automobilovém průmyslu ve Spojených státech. V roce 1980 ho sám Ferry Porsche pozval, aby se účastnil výběrového řízení na výkonného ředitele Porsche.
Schutz se narodil v roce 1930 v Berlíně. V roce 1937 byla jeho rodina nucena uprchnout na Kubu před sílícím nacismem. Později přesídlila do amerického Chicaga, kde Peter Schutz vystudoval strojní inženýrství a nastoupil k firmě Caterpillar Tractor. Později přešel ke Cumminsu, kde skončil až v reakci na nelibost vedení k jeho rozhodnutí přednášet na konferenci odborové unie International Brotherhood of Teamsters v roce 1976.
Ono místo ředitele Porsche v roce 1980 získal, částečně i proto, že vedení předpokládalo, že napůl Američan v čele pomůže s prodeji v této klíčové zemi. Po nástupu si všiml, že personál byl „jaksi smutný”. Zjistil, že tento stav má co do činění s rozhodnutím o konci 911. Podle představenstva byla zastaralá; v rozhodování o její budoucnosti hrála roli jen racionalita.
„Je třeba chápat, že když se v Německu rozhodne, je to rozhodnuté. Firma řekla, že 911 je historií. Tohle rozhodnutí jsem ale změnil ve svém třetím týdnu v práci. Pamatuji si ten den docela dobře,” vzpomínal kdysi Schutz na rok 1980. „Přišel jsem do kanceláře šéfinženýra prof. Helmutha Botta, abychom probrali plány na nový model. Na zdi jsem si všiml grafu, který predikoval budoucnost tří modelů - 911, 928 a 944. Druhé dva vykazovaly nárůst prodejů, ale linka 911 končila v roce 1981.”
„Vzal jsem z Bottova stolu fix a protáhl jsem linku 911 přes zbytek grafu, na zeď a až na dveře. Když jsem se pak vrátil do jeho kanceláře, vidím Botta křenit se. 'Rozumíme si?' zeptal jsem se. A kývnutím hlavy jsme si rozuměli,” končí s vyprávěním. 911 tak byla doslova tahem tužky zachráněna a dnes z ní je ikona a špičkový sporťák, a to navzdory zcela špatné koncepci motoru podélně za zadní nápravou.
Kdyby Schulz tehdy nedal spíše na instinkt než ryzí racionalitu a z pozice ředitele nerozhodl tak, jak rozhodl, 911 by zřejmě nadobro zmizela z povrchu zemského. A je otázkou, co by bylo se samotným Porsche, pro které je tento model stále hlavní tvůrcem jeho image. Po roce 1980 se automobilce znovu začalo dařit a své prodeje do poloviny 80. let v USA ztrojnásobila.
Peter Schutz zemřel o uplynulém víkendu ve věku 87 let.

Peter Schutz, muž, který zachránil 911
Bez něj by nebyla ani 911 Carrera 3,2 z roku 1984 (na obrázcích) a asi ani novodobé 911
Zdroj: Jalopnik, GTspirit.de
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 2 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejnovější články
Miláček Čechů od Kie je po smrti, místo něj zkusí zaskočit docela jinak pojaté auto. Aspoň pohon má „správný”
před hodinouNejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 2 hodinamiJindy spořádaní Kanaďané začali ve velkém demolovat stacionární radary, sami politici už říkají, že jsou to skrytí výběrčí daní
před 3 hodinamiŠéfové Bugatti, Rimacu, Koenigseggu a Singeru si navzájem půjčili svá auta a svezli jeden druhého, je z toho jedinečná podívaná
včeraNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včera
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 06:59 - Darlekins
- Onboard videa 09.17. 23:55 - abgx1
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch