Home > Rubriky a sekce > Inzerce > Článek
Jaká bude budoucnost světlometů? LED nebo laser?
23.4.2021 | inzerce
Dnes si posvítíme na současnost, ale i budoucnost automobilových světlometů. Na jejich správné funkci závisí, jestli dojedete do svého cíle včas a bezpečně. Jedním z předních světových lídrů ve výrobě a vývoji osvětlovací techniky a elektroniky pro prestižní světové automobilky je společnost HELLA.
HELLA v České republice působí od roku 1992 a na globální úrovni již více než 110 let. Je vždy na špici v rámci inovací ve svém oboru a každoročně investuje desítky milionů korun do svých vývojových center v Mohelnici a Ostravě. A vyplácí se to. Díky tomu mohla také jako první na světě přijít na trh s uceleným systém revolučního třířádkového ledkového projektoru MATRIX. Pod tímto názvem se skrývá trvale svítící, ale přitom neoslňující dálkové světlo, které si samo reguluje svoji intenzitu vzhledem k ostatním účastníkům silničního provozu. Matrix je nová generace adaptivních světlometů. Když už jsme u inovativních řešení, každým rokem vývojáři v HELLA, kterých je v české republice více než 500, podají téměř 250 patentů. Vývoj se za poslední dekádu posunul od halogenových světlometů k ledkovým a v poslední době také laserovým technologiím. Podle názoru vývojářů ale laser nebude nosnou technologií budoucnosti a to zejména z důvodu její nákladnosti a vysokých požadavků na bezpečnost. Zdá se tak, že prim budou hrát i nadále LED technologie.
Zkouška vodotěsnosti světlometu
“Vývoj nového světlometu je takový neustálý tanec mezi vejci. Ladí se designové a funkční požadavky zákazníka, světelný výkon, nákladovost, spolehlivost a také vyrobitelnost.,” říká Marek Olivík, systémový inženýr. V současné době se světlomet může skládat z více než 500 komponentů a čas mezi předáním úvodní představy designérů automobilky a zahájením sériové výroby může být až dva a půl roku. Mezi tím je třeba provést desítky tisíc hodin konstrukce, výpočtů a simulací. Ve fázi před zamražením konstrukce se provádějí simulace zaměřené na pevnost a odolnost proti vibracím, tepelné a světelné simulace a další. Ve fázi kvalifikace výrobku se zkouší odolnost proti vibracím a teplotním cyklům, odolnost vůči vlhkosti a chemikáliím, elektromagnetická kompatibilita a zkoumá se mnoho dalších vlivů, které ovlivňují funkčnost spolehlivost a životnost světlometu. Proto se do vývoje zapojují odborníci nejrůznějších profesí.
Měření fotometrických veličin pomocí goniofotometru
HELLA klade velký důraz na vlastní vývoj a proto se rozhodla, že se během nejbližších dvou let stane z ostravského Technického centra největší evropské vývojové a testovací centrum celé společnosti. “Potřeba specialistů a kvalifikovaných techniků ve vývoji i výrobě moderních světel je obrovská”, říká Jan Bezděk, vedoucí předsériové výroby vzorků. Jedná se o široké spektrum pozic z oblasti aplikované elektroniky, vývoje optických systémů nebo pokročilé konstrukce plastových dílů. Uplatnění najdou také procesní inženýři, experti na robotizaci, konstruktéři a další. HELLA je přitom pověstná přátelskou atmosférou v pracovních týmech. Každý nováček dostane přiděleného kolegu, takzvaného Patrona. Ten se o něj v prvních měsících stará a poskytujeme veškerou pomoc v rámci adaptačního procesu.: “Nemalým bonusem je i fakt, že člověk vidí denně na ulici světla projíždějících aut a může si říct, že na nich zanechal svůj otisk,” dodává Jan Bezděk.
Ověření elektromagnetické kompatibility
Chcete vědět více informací nebo se rovnou podílet na vývoji světlometů, navštivte naše webové stránky HELLA.jobs.cz.
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včeraFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
včeraJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Poslední „normální” BMW v současné nabídce značky končí, za pár týdnů se rozloučí asi poslední specialitou
před hodinouChystaný ostrý Mercedes při testech odpravil gumy během pár kol, předem ukazuje, co je na něm špatně
před 3 hodinamiŠéf Škody se vyjádřil k budoucnosti tlačítek v interiérech českých aut, snad mu lze věřit
před 4 hodinamiPropouštění už nestačí. Obří německý dodavatel automobilek musí zbylým zaměstnancům snížit mzdy, ti se bouří
před 6 hodinamiKupci čínských aut zjišťují, že jejich vozy byly pojištěny ještě dřív, než je vůbec koupili, praskla tak další levárna
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.31. 15:46 - pavproch
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom