Home > Rubriky a sekce > Inzerce > Článek
Jaká bude budoucnost světlometů? LED nebo laser?
23.4.2021 | inzerce
Dnes si posvítíme na současnost, ale i budoucnost automobilových světlometů. Na jejich správné funkci závisí, jestli dojedete do svého cíle včas a bezpečně. Jedním z předních světových lídrů ve výrobě a vývoji osvětlovací techniky a elektroniky pro prestižní světové automobilky je společnost HELLA.
HELLA v České republice působí od roku 1992 a na globální úrovni již více než 110 let. Je vždy na špici v rámci inovací ve svém oboru a každoročně investuje desítky milionů korun do svých vývojových center v Mohelnici a Ostravě. A vyplácí se to. Díky tomu mohla také jako první na světě přijít na trh s uceleným systém revolučního třířádkového ledkového projektoru MATRIX. Pod tímto názvem se skrývá trvale svítící, ale přitom neoslňující dálkové světlo, které si samo reguluje svoji intenzitu vzhledem k ostatním účastníkům silničního provozu. Matrix je nová generace adaptivních světlometů. Když už jsme u inovativních řešení, každým rokem vývojáři v HELLA, kterých je v české republice více než 500, podají téměř 250 patentů. Vývoj se za poslední dekádu posunul od halogenových světlometů k ledkovým a v poslední době také laserovým technologiím. Podle názoru vývojářů ale laser nebude nosnou technologií budoucnosti a to zejména z důvodu její nákladnosti a vysokých požadavků na bezpečnost. Zdá se tak, že prim budou hrát i nadále LED technologie.
Zkouška vodotěsnosti světlometu
“Vývoj nového světlometu je takový neustálý tanec mezi vejci. Ladí se designové a funkční požadavky zákazníka, světelný výkon, nákladovost, spolehlivost a také vyrobitelnost.,” říká Marek Olivík, systémový inženýr. V současné době se světlomet může skládat z více než 500 komponentů a čas mezi předáním úvodní představy designérů automobilky a zahájením sériové výroby může být až dva a půl roku. Mezi tím je třeba provést desítky tisíc hodin konstrukce, výpočtů a simulací. Ve fázi před zamražením konstrukce se provádějí simulace zaměřené na pevnost a odolnost proti vibracím, tepelné a světelné simulace a další. Ve fázi kvalifikace výrobku se zkouší odolnost proti vibracím a teplotním cyklům, odolnost vůči vlhkosti a chemikáliím, elektromagnetická kompatibilita a zkoumá se mnoho dalších vlivů, které ovlivňují funkčnost spolehlivost a životnost světlometu. Proto se do vývoje zapojují odborníci nejrůznějších profesí.
Měření fotometrických veličin pomocí goniofotometru
HELLA klade velký důraz na vlastní vývoj a proto se rozhodla, že se během nejbližších dvou let stane z ostravského Technického centra největší evropské vývojové a testovací centrum celé společnosti. “Potřeba specialistů a kvalifikovaných techniků ve vývoji i výrobě moderních světel je obrovská”, říká Jan Bezděk, vedoucí předsériové výroby vzorků. Jedná se o široké spektrum pozic z oblasti aplikované elektroniky, vývoje optických systémů nebo pokročilé konstrukce plastových dílů. Uplatnění najdou také procesní inženýři, experti na robotizaci, konstruktéři a další. HELLA je přitom pověstná přátelskou atmosférou v pracovních týmech. Každý nováček dostane přiděleného kolegu, takzvaného Patrona. Ten se o něj v prvních měsících stará a poskytujeme veškerou pomoc v rámci adaptačního procesu.: “Nemalým bonusem je i fakt, že člověk vidí denně na ulici světla projíždějících aut a může si říct, že na nich zanechal svůj otisk,” dodává Jan Bezděk.
Ověření elektromagnetické kompatibility
Chcete vědět více informací nebo se rovnou podílet na vývoji světlometů, navštivte naše webové stránky HELLA.jobs.cz.
Bleskovky
VW se pokusil vylepšit svůj obraz obšlehnutím slavné Gymkhany, dosáhl ale přesného opaku toho, o co dnes usiluje
před 11 hodinamiBMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
13.9.2025Možná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025
Nejčtenější články
Čínská Octavia se začala prodávat v novém a pro Škodu je to další rána. Ještě víc než dřív nabízí za pouhých 300 tisíc Kč
16.8.2025BMW posílá na věčnost své poslední „normální” auto skoro dojemnou rozlučkou, nástupce nebude
16.8.2025Tragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
16.8.2025VW znovu plošně zdražuje svá spalovací auta. Lidé zuří, skutečný důvod zůstává v mlze
16.8.2025Nejoblíbenější auto zločinců 90. let, které policie chtěla zakázat, je k mání v dokonalém stavu u oficiálního dealera Ferrari
16.8.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva