Home > Rubriky a sekce > Inzerce > Článek
Víte od kolika let se vaše auto začíná považovat za příliš staré?
21.12.2018 | inzerce
Některé vozy s věkem zrají jako víno. Jiné jen smutně reznou. Některé stojí miliony, druhé jen tisíce. Kdy ale nastává ten zlom a vaše auto bude mít své nejlepší roky za sebou? S tím vám pomůže náš průvodce automobilovým životem.
Jaký je rozdíl mezi dvacetiletým Ferrari a dvacetiletou oktávkou? Jedno stojí miliony, druhé jen tisíce. Všichni tak nějak vnímáme, že nákupem drahého sportovního vozu, který je vyroben v omezeném množství, si děláme nejen radost, ale často také investujeme. S nákupem rodinného automobilu už na druhou stranu plánujeme, že někdy v budoucnu - až vůz v jistém ohledu doslouží - ho bez velkých citů vyměníte za novější model. Ale kdy nastává ten správný okamžik, pokud si chcete udržet společenský kredit? Odpověď na takovou otázku vůbec není jednoduchá.
Na jednotlivých odkazech v článku si můžete rovnou prohlédnout aktuální nabídku zmíněných aut v bazaru. Zjistíte tak, jakou hodnotu má přibližně vaše auto nebo co nového si za své peníze můžete dovolit.
Stáří vozu 5-10 let
Často slýcháme, že v západních státech se lidé houfně zbavují aut po třech letech operativního leasingu a přesedají do nových. Případně po nákupu auta odpočítávají dny do konce záruky, a pak utíkají do autosalonů, aby přezbrojili. Chvála těm, kteří na to mají, ale průměrné stáří vozového parku i ve státech, které se mají líp, většinou přesahuje onu pětiletou hranici. U některých aut můžete mít štěstí - nová generace vypadá stejně jako ta předchozí (plus mínus) a podobně jako u mobilů to občas vyžaduje podrobnější zkou-mání. Laik může drobné rozdíly přehlédnout úplně. Jakmile se ale objeví model s výrazným faceliftem, máte průšvih. Lidé si zvyknou na novou tvář vozu a ta stará automaticky získává stigma starého či zastarávajícího vozu.
S čím nešlápnete vedle? Některé značky sází na retro a vypadají napříč generacemi plus mínus stejně. To je příklad roztomilého Mini Coopera nebo Fiatu 500, kde jsou rozdíly mezi novým a starým modelem patrné spíš ve výbavě než ve vzhledu. Některé vozy si dokonce na své image zakládají napříč dekádami, např. offroadové legendy jako Jeep Wrangler a Mercedes-Benz třídy G. Někdy je design tak povedený, že ho skoro beze zbytku adoptuje i nová generace - to byl případ Volkswagenu Polo (ten nový má novou platformu a je širší, ale staví na stejných liniích). A jedna ukázka z českých luhů a hájů? Škoda Octavia třetí generace před faceliftem byla mnoha zákazníky upřednostňována, protože jim nevoněla změna předních světlometů. Starší verze tak někdy může být velkým lákadlem.
11-20 let
Tady už jsme v regulérní oblasti ojetin. Pokud nemáte zrovna Porsche nebo Ferrari, měli byste se mít na pozoru. A i v případě drahých a luxusních vozů vás mohou dohnat moderní technologie. Zvlášť automatické převodovky sportovních vozů se zlepšují každým rokem a patnáctileté auto s tehdy převratným řazením dnes může působit archaicky. U patnáctileté ojetiny nad vámi skoro automaticky visí znamení někoho, kdo je se svým vozem smířený. Existuje jen pár výjimek, kdy je člověk zůstávající u kromobyčejně povedené generace nebo vyloženě úspěšného modelu, považován za gurmána a někoho, kdo se vyzná. Škvírou v pravidlech jsou i výrazné vozy, jenž nemají žádného nástupce. U Fabie, Golfu nebo Passatu ve věku patnácti až dvaceti let se ale pravdě musíte podívat do očí. Datum spotřeby bylo překročeno a je na čase poslat stařečka po vodě. Může ještě posloužit ratolesti na vyježdění, spořivému důchodci nebo odvozí dělníky na stavbě, ale mainstream už je jinde.
Pokračování článku naleznete zde.
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včeraFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
včeraJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Dodnes nejeté monstrum rallyové skupiny smrti je k mání v silniční verzi, stojí už víc než spousta Ferrari
včeraProfesor ekonomie přesně popsal, jak si evropské automobilky zničily svou vlastní budoucnost výměnou za krátkodobý zisk
včeraVietnamec, který vydělal miliardy na nudlích prodávaných i v Česku, chystá novou vlajkovou loď a útok na další trh
včera„Hrozí náhlá ztráta brzdných schopností.” Ferrari až po třech letech výroby objevilo kritickou chybu klíčového modelu za víc jak 10 milionů
včeraHromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.30. 22:01 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 07.30. 20:36 - Kavis
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom
- Americké vozy a vše kolem nich 07.30. 09:06 - Stepan