Test Mazda CX-5 2,0 Skyactive-G AWD

Redakční test kompaktního SUV od mazdy jsme vám slíbili už na konci léta, nakonec s ním přicházíme s obdobným časovým zpožděním s jakým dostanete vámi naspecifikovanou Mazdu CX-5 dodánu od většiny českých dealerů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce

Test Mazda CX-5 2,0 Skyactive-G AWD

24.4.2013 | Jaroslav Vavera, Jiří Kaloč | Přidat příspěvek

Test Mazda CX-5 2,0 Skyactive-G AWD

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Redakční test kompaktního SUV od mazdy jsme vám slíbili už na konci léta, nakonec s ním přicházíme s obdobným časovým zpožděním s jakým dostanete vámi naspecifikovanou Mazdu CX-5 dodánu od většiny českých dealerů.

Je menší, lehčí a úspornější než CX-7 a do vínku dostává nejen praktický interiér, ale také nový technologický soubor úsporných opatření, kterému Japonci říkají poeticky Skyactiv. Navíc se Mazda CX-5 v dnes už docela nabité třídě módních kompaktních SUV rozhodně neztratí i díky svému vnějšímu vzhledu. Vůz, který mimo jiné získal domácí titul auta roku, se jednoznačně líbí. Alespoň podle přihlížejících lidí, které jsme v rámci našeho testu potkali. Nadčasově jednoduché a docela harmonické linie dodávají tomuto SUV značně nekonfliktní image. V podobném duchu je asi vnímána i nová Mazda6, která přijde na český trh v příštím roce.

Celkový design Mazdy CX-5, který přímo navazuje na loňskou ženevskou studii Minagi, je v každém případě přiměřeně výrazný a jak sjme řekli nikoho neurazí, na druhou stranu však na sebe příliš nepoutá pozornost. Zezadu působí jako kompaktní hatchback nižší střední třídy, zpředu nejvíce zaujme efektní, chromovaná lišta, která lemuje spodní část nasávacího otvoru a mizí uprostřed předních světlometů. Díky delším převisům nepůsobí CX-5 ani trochu terénním dojmem, světlá výška 210 milimetrů ostatně nenabídne žádné nadprůměrné hodnoty, a tak bude třeba mít se mimo cesty na pozoru, aby například nepřišly k úhoně LEDky umístěné hodně neprakticky, ale pro mnohé asi efektně ve spodní části předního nárazníku. Jinak celý automobil lemuje zespodu po celém obvodu černý plast, který velmi vtipně zakrývá i prahy, takže při vystupování si o ně neumažete oblečení.

Hodnotně vypadající interiér, stávkující příplatková navigace

Do interiéru, který patří ve třídě kompaktních SUV jednoznačně k jedněm z největších, se nastupuje ve vztyčené poloze, dveře vpředu i vzadu mají široký úhel otevření a podlaha automobilu není nijak vysoko. Velmi vtipně byla vyřešena roleta zavazadelníku, která se při otevření víka vysune nahoru a navíc je z poloviny síťovaná, takže řidič skrze ni vidí dozadu. Pochvalu zaslouží také přední sedadla, jenž dobře kopírují tvar těla. pokud tedy hledáte v této kategorii vozů prostorného společníka, jste u Mazdy CX-5 na správné adrese. A radost z ní budou mít i vaši spolucestující. Za bezmála dvoumetrového řidiče se v klidu usadí o něco menší pasažér, aniž by si musel při jízdě odírat kolena o přední opěradlo.

Jinak vnitřek vozu působí hodnotně, disponuje měkčenými černými plasty, pohodlnými sedadly a dobrou ergonomií ovládání s logicky rozmístěnými displeji i tlačítky. Na rozdíl od CX-7 zde našel své místo infosystém s velkým barevným dotykovým displejem a vkusnou grafikou, jehož součástí může být i plnohodnotná navigace značky TomTom. Tu se nám ovšem vůbec nepodařilo spustit, ani po několika restartech či vyjmutí a zpětného vložení SD karty s mapovými podklady, která má své místo vlevo pod volantem. Pokud tedy můžete, tento příplatkový prvek (12 500 Kč) si klidně odpusťte a věnujte podobnou sumu třeba za metalízu nebo prodlouženou záruku na pět let. Ostatně, více prvků si do tohoto modelu ani neobjednáte. Tak vyčerpávající standardní nálož výbavy u evropské kokurence určitě neobjevíte. Testovaný automobil s dvoulitrovým motorem a čtyřkolkou lze mít v kombinaci se třemi výbavovými stupni (Challenge, Attraction a Revolution) v cenovém rozpětí od 649 900 Kč do 719 900 korun.

Ale vraťme se zpět k funkčnosti vozu. Další problémy s multimediální výbavou japonského SUV nebyly, jednoduše a bez komplikovaného hledání v návodu bylo třeba možné připojit přes rozhraní bluetooth i mobilní telefon. Pochvalu si zaslouží sedadla s výraznými opěrkami hlavy, která přesně kopírují tvar těla a nabídnou i decentní boční vedení. Dostatek místa je také vzadu, kde by dětem neměly vadit ani kratší sedáky. S ohledem na celkovou délku 4,555 metru určitě potěší objem zavazadelníku, který v pětimístném uspořádání poskytne 503 litrů využitelného objemu. Pod jeho podlahou je další prostor a navíc jej lze dále zvětšovat sklápěním opěradel zadní lavice, dělené v poměru 4:2:4. Zákazníci jistě také ocení, že zadní sedadla se jednoduše do roviny sklopí mechanismem, který ovládá páčka v zavazadlovém prostoru.

Dva motory v nabídce, slušně fungující atmosférický dvoulitr

Pod přední kapotou CX-5 najdeme nové čtyřválce s přímým vstřikováním paliva. Dvěma turbodmychadly přeplňované turbodiesely 2,2 litru Skyactiv-D (110 a 129 kW) zaujmou nízkým kompresním poměrem (14,0:1) a schopností plnit Euro 6 i bez kapaliny AdBlue. I když v kategorii SUV jsou diesely favoritem, u Mazdy jim připravili odpovídající benzinovou konkurenci. Atmosféricky plněný dvoulitr Skyactiv-G (pní normu Euro 5) má naopak velmi vysoký kompresní poměr 14,0:1 (stejně jako turbodiesely), což by mělo zajistit menší tepelné ztráty, vyšší účinnost a nižší spotřebu. Vyšší komprese ale vede ke vzniku nežádoucího klepání, což eliminuje duální sekvenční časování ventilů S-VT, které v motoru nastavuje tzv. Millerův cyklus (vzpomeňte si na Xedos 9), kdy jsou sací ventily uzavírány se zpožděním, což vede ke zkrácení doby komprese. Výsledkem pečlivého ladění této pohonné jednotky je největší výkon 118 kW a točivý moment 208 N.m. S fungujícím systémem start/stop, kterému u Mazdy říkají i-stop, by si mělo CX-5 v kombinovaném cyklu vystačit s 6,6 litry benzinu na 100 km. To je samozřejmě nesmysl, nicméně celkový průměr pod 8 litrů není vůbec nereálný.

Během týdenního testu jsme u nás v redakci totiž dosáhli průměrné spotřeby 8,5 litru, jenže náš jízdní styl, na němž si svůj díl vzal i velký poměr městského provozu, má k vyloženě hospodárnému docela daleko. Jinak je jízda v nové mazdě docela příjemná. Volant s elektrickým posilovačem celkem věrně zprostředkovává přímou zpětnou vazbu mezi řidičem a koly, podvozek není zbytečně tvrdý, ale zároveň se automobil v zatáčkách moc nenaklání. Vytknout lze jen hlučnější podběhy a horší schopnost tlumení, která se projeví například na některém z nekonečného počtu nejrůznějších zpomalovacích pásů, které zaneřádily ulice evropských měst.

Ostupňování převodovky kazí dojem, nízká světlá výška

Možná bychom s ohledem na výkon motoru očekávali také rychlejší reakci na sešlápnutí plynového pedálu, ale to je spíše problém převodovky a jejího odstupňování. Ručně řazená šestistupňová převodovka Skyactiv-MT nadchne krátkými a přesnými dráhami řazení stejně jako v roadsteru MX-5, ale její odstupňování odráží snahu o minimalizaci spotřeby paliva. První tři rychlostní stupně jsou celkem odpovídající, i když bych u automobilu této kategorie očekával kratší první stupeň. Čtvrtý rychlostní stupeň je již o něco delší a dlouhou pětku respektive šestku lze používat až při konstantní jízdě vyšší rychlostí bez možnosti rychlejší akcelerace (při rychlosti 100 km/h na čtvrtý rychlostní stupeň točí motor otáčky 2000 1/min). S CX-5 lze dosahovat vysokých jízdních průměrů, ale oslnivou dynamikou rozhodně nenadchne a spíše se jedná o pohonnou jednotku pro klidnější povahy.

Při jízdě za zhoršené adheze a mimo silnice spoléhá mazda na elektromagneticky ovládanou lamelovou spojku uloženou před zadním diferenciálem. Na popud řídicí jednotky dokáže přenést až 50 procent točivého momentu na zadní kola, kde se jeho distribuce dělí podle momentálních adhezních podmínek pomocí diferenciálu s omezeným prokluzem. Ztratí-li CX-5 část trakce vinou odlehčení jednoho z kol, dojde během chvilky k nápravě jeho přibrzděním, což funguje na jedničku. Pro jízdu v opravdovém terénu se však CX-5 nehodí kvůli malé světlé výšce a dlouhým převisům. Vpředu navíc zmenšuje nájezdový úhel plastový spoiler, který může rychle přijít k úhoně…

Automobily dnes trpí nadváhou. Může za to bezpečnost a nároky kupujících na komfort a výbavu. Platí to zejména u pseudoterénní kategorie SUV střední třídy, kde se průměrná pohotovostní hmotnost pohybuje od 1,4 do 1,8 tuny. Nová mazda není žádný rekordman muší váhy, ale s pohotovostní hmotností základního modelu 1486 kg (základní model s pohonem předních kol) se řadí k lehčí části nabídky dané kategorie. Toť dobrá zpráva na závěr. Pokud vás tento automobil svými užitnými vlastnostmi, vzhledem a stabilními jízdními vlastnostmi osloví, budete z něj mít určitě dlouho radost.

Proč ho chtít?

Mazda CX-5 představuje svými rozměry a výkony přímou konkurenci pro Ford Kuga a Volkswagen Tiguan. Ve srovnání s těmito zaběhlými Evropany nabídne větší vnitřní prostor a lepší ceny. Příjemně překvapilo také chování zážehového čtyřválce, který dokáže být až nečekaně úsporný a s ohledem na pořizovací cenu vůči turbodieselu dokáže zájemci značně zkomplikovat rozhodování. Na velmi dobré úrovni jsou také jízdní vlastnosti zvláště na kvalitním povrchu.

Proč ho nechtít?

Handicapem je téhle mazdy je jednoznačně jízdní komfort a tlumení. Také pokud budete chtít od testovaného opravdové schopnosti v těžším terénu tak budete zásluhou dlouhých převisů brzo zklamáni. Dalším, pro někoho docela podstatným problémem může být až půlroční dodací doba.

Cena

Základní cena testovaného vozu (CX-5 2,0 Skyactive-G): 649 900 Kč

Technické údaje

Motor

Zážehový, atmosféricky plněný řadový čtyřválec uložený vpředu napříč
Objem: 1 998 ccm
Největší výkon: 118 kW (160 k) při 6000 ot./min
Největší točivý moment: 208 N.m při 4000 ot./min
Palivo: Benzin
Přenos výkonu: šestistupňová ručně řazená převodovka, pohon všech kol

Provozní vlastnosti

Max. rychlost: 197 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 8,1 l
Mimo město: 5,8 l
Kombinovaná: 6,6 l
Objem palivové nádrže: 58 l

Rozměry a hmotnosti

Délka: 4 555 mm
Šířka: 1 710 mm
Výška: 1 840 mm
Rozvor náprav: 2 700 mm
Světlá výška 210 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 563 kg
Užitečná hmotnost: 467 kg
Max. zatížení střechy: 50 kg

Vnitřní rozměry

Základní objem zavazadlového prostoru: 503 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 1 620 l

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše