Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Úprava TDI kvůli Dieselgate klade větší nároky na motor, může zničit drahý EGR
28.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Existuje případe, kdy EGR selhal 100 km po nahrání nového softwaru. Není jediný a VW to připouští, tak proč tvrdí, že úprava je neškodná?
Modifikace podvodných dieselů značky Volkswagen, tedy těch postižených aférou Dieselgate, mohou být pro motory škodlivé. Nasvědčují tomu zkušenosti několika německých zákazníků VW, jejichž dieselové vozy nedlouho po úpravě hlásily poruchu ventilu recirkulace výfukových plynů, běžně označovaného jako EGR (Exhaust Gas Recirculation), příp. v němčině AGR (Abgasrückführung).
Otázku, co udělá úprava softwaru v reakci na Dieselgate s motory 2,0 TDI EA 189, si již dříve kladl německý autoklub ADAC. Zjistil mírně zvýšenou spotřebu a snížení emisí oxidů dusíku. Mise splněna, chtělo by se říci, zejména když Volkswagen už v té době tvrdil, že úprava nebude mít žádný negativní vliv. Jenže už tehdy bylo otázkou, jaké dopady bude mít modifikace z dlouhodobého hlediska. A na odpověď možná nebudeme muset čekat zase tak dlouho.
Nedávno jsme ostatně psali o tom ,že ač je účast na svolávací akci v Německu povinná pod hrozbou „vyhazovu” od tamní inkarnace STK, bavorská policie odmítá do servisu přistavit pět stovek svých hlídkových Passatů se vznětovými motory. To samozřejmě vyvolává otázky, jestli jí nejsou známy nějaké informace, které jinak veřejnost nemá.
Princip úpravy je v tom, že EGR propouští do sání více výfukových plynů. Tím je do spalovacích komor nasáto méně čerstvého vzduchu a tím i méně kyslíku, což znamená nižší teplotu spalování a s tím i menší objem emisí oxidů dusíku. Jenže to také znamená větší množství sazí, pevných částic. To představuje jednak větší nároky na filtry DPF, ale zejména to, že se ventil EGR rychleji zanáší.
Na rozdíl od filtru pevných částic ale EGR nemá žádný mechanismus samočištění, takže může selhat a může být potřeba ho vyměnit. Jeho ceny se pohybují mezi 19 - 46 tisíc Kč podle typu auta, takže nejde o žádnou legraci. A Auto Bild v této souvislosti zmiňuje příklad Helgy Adler, kterou tenhle problém potkal u devítiletého Eosu. Náklady na výměnu EGR byly 1 100 eur, tedy necelých 30 tisíc korun. A je obzvlášť děsivé, že ventil EGR údajně selhal po 100 kilometrech ujetých od aktualizace softwaru.
Samozřejmě, po devíti letech provozu byl EGR dost pravděpodobně „načatý”, tedy že v něm už nějaké usazeniny sazí byly. Pokud nicméně Volkswagen věděl o tom, že „oprava” Dieselgate bude znamenat zvýšené nároky na EGR - a soudíme, že jen těžko o tom mohl nevědět - očekávali bychom, že preventivní vyčistění EGR bude součástí servisního zákroku.
Düsseldorfský právník Tobias Ulbrich uvádí, že jen do jeho kanceláře přišlo na 50 zákazníků Volkswagenu se stejným problémem - poruchou EGR záhy po přehrání softwaru. Helga Adler se od Volkswagenu dočkala příslibu náhrady nákladů na výměnu EGR po dvou týdnech od chvíle, kdy spolu s Ulbrichem automobilku kontaktovala.
Volkswagen připouští, že se takové věci dějí, nicméně hovoří o ojedinělých případech, kdy byl s EGR podobný problém po aktualizaci softwaru. Snaží se držet tyto informace mimo veřejnou známost a jednotlivé případy řeší individuálně. Na konkrétní otázky ohledně zanášení EGR ale VW neodpovídá. Jestli zvažuje přidání preventivního čištění EGR k přehrání softwaru, nevíme a pravděpodobně se to ani nedozvíme.
Nezbývá než znovu doporučit do servisu kvůli přehrání softwaru raději nejezdit, alespoň prozatím. A zeptat se vás, našich čtenářů - jistě mezi vámi jsou tací, kteří si nechali do svého dieselového vozu koncernu Volkswagen nahrát nový software - máte problémy s ventilem EGR? Vypaluje se filtr pevných částic častěji než dříve? Podělte se o zkušenosti v komentářích.

Takto vypadá nový ventil EGR pro motor 1,6 TDI
A takto poničený po úpravě motoru kvůli Dieselgate, který musel být vyměněn
Princip fungování EGR je poměrně jednoduchý
Zdroje: Auto Bild, VW
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nejnovější články
Dědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včeraBizarní prodlužovač dojezdu Tesly je totální fiasko. Nesmyslné řešení nakonec nedostane nikdo, firma vrací zálohy
včera
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch